eSID palikka -näppärä apuri

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Numba »

Oliko niin, ettei palikkaa saa kuin 9-3:seen? Jos saa, niin ketjulle olisi parempi paikka tuolla yleisessä.

Haulla esid palikka löytyi 25 tulosta. Olisi kuitenkin hyvä, jos käyttövinkit löytyisivät yhdestä paikasta. Muutamia esimerkkejä:

Ei kuluta akkua https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 2#p1224282
Eberin kaukokäynnistys https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 6#p1239596
Kellonajan vaihto https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=195504
Lähtövalot https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... id+palikka

Palikka antaa mielenkiintoista dataa moottorista, kaikkea ei vielä edes käsitä, täytyisi opiskella. Informaatiota tulee vähän ristiinkin eri valikoista, käytöstä tuli miellyttävämpää, kun sai kasattua suosikkeihin itselle tärkeimmät arvot. Vaati hieman kartantekoa, että sai käsityksen mitä mistäkin hakee.

Käsittääkseni eSID2:ssa piti vikakoodit hakea joka alueelta erikseen, kun eSID3:ssa ne tulevat yhdellä luvulla.

Käyttöohjeet http://www.esid.se/downloads.html
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Numba »

Fuel/Distance Correction Factor

Kulutus ja trippimittarin säätö, onko kukaan saanut säädettyä? Olen kokeillut useamman kerran säätää molempia, vaan ei ole vaikuttanut mihinkään. Palikka näyttää enemmän kilometrejä kuin auton mittari, ja pienempää kulutusta kuin auto. DistCorr ja FuelCorr rekisteröi kyllä korjauskertoimen, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta syntyneeseen eroon lukemissa. Nyt viimeksi nollauksen jälkeen erot olivat tätä luokkaa: auto 329,7km esid 342,21km ja auto 10,0l/100km esid 9,6l/100km. Tässä oli kertoimet palautettuna 1,000.
1. napsun lopetuksella 31,1litraa, kulutus auton kilometreillä 9,424l/100km.
eSID antoi kulutetun polttoaineen lukemaksi aika lähelle 31,86 litraa.

Tästä autosta ei ole vielä mittarivirhettä korjattu, kun kesärenkaat vielä eri kokoa.
tids -08 | biopower -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Numba kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 14:27
Käsittääkseni eSID2:ssa piti vikakoodit hakea joka alueelta erikseen, kun eSID3:ssa ne tulevat yhdellä luvulla.
Kyllä meidän cabbessa ne muistaakseni tulee eSID2:lla ihan yhdellä haulla.

Joo, ei tuota eSIDiä ole kuin NG9-3:lle.

Esimerkiksi NG9-5:ssa minulla on OBD -mokkula kiinni portissa ja Torque -sovellus Witson PX5:ssa.
Sillä näkee moottorinohjausyksikön viat, mutta ei kaikkien moduulien.
Sitä varten täytyy laittaa MDI kiinni autoon.

Mikä minua kiinnostaisi tietää (mitä itse en ole vielä kokeillut), on Tech2Win -ohjelmiston käyttö NG9-3:ssa.
Toimiiko se yhtä monipuolisesti kuin normaali Tech2, vai mitä rajoitteita siinä on?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja SS »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 19:47
Numba kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 14:27
Käsittääkseni eSID2:ssa piti vikakoodit hakea joka alueelta erikseen, kun eSID3:ssa ne tulevat yhdellä luvulla.
Kyllä meidän cabbessa ne muistaakseni tulee eSID2:lla ihan yhdellä haulla.
Kyllä se vaatii napin painalluksen jokaisen purkin jälkeen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 22:09
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 19:47
Numba kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 14:27
Käsittääkseni eSID2:ssa piti vikakoodit hakea joka alueelta erikseen, kun eSID3:ssa ne tulevat yhdellä luvulla.
Kyllä meidän cabbessa ne muistaakseni tulee eSID2:lla ihan yhdellä haulla.
Kyllä se vaatii napin painalluksen jokaisen purkin jälkeen.
Mielenkiintoista.

Koskeeko tämä kaikkia eSID2:n versioita?

Satuin nimittäin saamaan Singaporesta todella halvalla tuollaisen eSID2:n. Rahtikustannukset olivat kalliimmat kuin itse palikka. Saatuani sen lähetin sen Ruotsiin päivitettäväksi. Nyt siinä on on viimeisin versio, johon voi ilmeisesti saada enää yhden kielen muistin rajallisuuden vuoksi.

eSID3 ilmestyi päivä sen jälkeen, kun olin saanut palikan päivityksestä :lol:
Ei ole toistaiseksi ollut hankintalistalla.

Täytyy varmaan jossain vaiheessa lyödä tuo MDI kiinni cabbeen Tech2Winin kanssa ja katsoa mitä sieltä saa ulos.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Numba »

Jos autolla on muitakin käyttäjiä, niin hämmennystä ja mielipahaa voi välttää kätevästi ottamalla Auto startin pois päältä. Tulin suosiolla siihen tulokseen, etten ala opettaa mitä mistäkin löytyy, kun kuitenkin se lämpötila on oleellisin tieto, mitä kaivataan.

eSID kuitenkin toimii taustalla ja esim. käynnistys jännitteen voi tarkistaa myöhemmin ajon aikanakin. Akun toiminnasta saa hyvän kuvan. Battery Status sattui sopivasti toimimaan tuossa my11:ssa. Näyttää lämpötilan, lataustason % ja ampeerit paljonko tulee tai menee. Viikon seisonnan jälkeen näytti 90%, josta pikku hiljaa viikon päivittäisten ajojen aikana latautui 99%. Mielenkiintoista seurata talvella miten akku käyttäytyy, saatta jopa vähentää kaiken varalta lataamista, tai sitten ei.

Crank Voltage, siitä on myös helppo seurata akun kuntoa. Mikä muuten on kriittinen alaraja, kun alhainen jännite alkaa aiheuttaa ongelmia esim. vikakoodeina?

Dieselissä en ole paljon palikkaa vielä käyttänyt, no vikakoodit tarkistin. Sellainen huomio tuli, että etanolissa jännite on yleensä 14,7V käynnistyksen jälkeen, taitaa laskea siitä hieman ajon aikana. Dieselissä oli vähemmän, kuitenkin yli 14V. Nykyautoissa taitaa jännitteet olla korkeammalla, kun muistelin aikoinaan opetetun luvun 13,8V. Sitä ei oikeastaan pitänyt ylittää, johtuiko sitten polttimoiden kestosta vai mistä? No akkukaan ei pitänyt liiasta jännitteestä, ja vesitasoja seurattiin säännöllisesti.
tids -08 | biopower -11
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolla seitsemän sivua aikaisempaa keskustelua aiheesta: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=148707
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja SS »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Elo 26, 2021 05:51
SS kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 22:09
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 19:47


Kyllä meidän cabbessa ne muistaakseni tulee eSID2:lla ihan yhdellä haulla.
Kyllä se vaatii napin painalluksen jokaisen purkin jälkeen.
Mielenkiintoista.

Koskeeko tämä kaikkia eSID2:n versioita?

Satuin nimittäin saamaan Singaporesta todella halvalla tuollaisen eSID2:n. Rahtikustannukset olivat kalliimmat kuin itse palikka. Saatuani sen lähetin sen Ruotsiin päivitettäväksi. Nyt siinä on on viimeisin versio, johon voi ilmeisesti saada enää yhden kielen muistin rajallisuuden vuoksi.
Enpä osaa sanoa, oma on päivitetty 2017. eSID nettisivuilla oleva käyttöohje käskee painamaan SET nappia eri purkkien välissä, jos tuo nyt on ajantasalla.
Numba kirjoitti:
To Elo 26, 2021 10:14
Dieselissä en ole paljon palikkaa vielä käyttänyt, no vikakoodit tarkistin. Sellainen huomio tuli, että etanolissa jännite on yleensä 14,7V käynnistyksen jälkeen, taitaa laskea siitä hieman ajon aikana. Dieselissä oli vähemmän, kuitenkin yli 14V. Nykyautoissa taitaa jännitteet olla korkeammalla, kun muistelin aikoinaan opetetun luvun 13,8V. Sitä ei oikeastaan pitänyt ylittää, johtuiko sitten polttimoiden kestosta vai mistä? No akkukaan ei pitänyt liiasta jännitteestä, ja vesitasoja seurattiin säännöllisesti.
Mulla nousee juuri 14V latausjännite TTiD:ssä, muttei koskaan yli. Jossain vanhoissa Boschin lämpötilakompensoiduissa säätimissä oli muistikuvani mukaan jännite talvipakkasilla noin 14,5V.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
To Elo 26, 2021 18:26
Enpä osaa sanoa, oma on päivitetty 2017. eSID nettisivuilla oleva käyttöohje käskee painamaan SET nappia eri purkkien välissä, jos tuo nyt on ajantasalla.
Meillä on viimeisin päivitys, en nyt muista ulkoa sen päiväystä.

Ennen tuohon eSID2:een oli valittavissa eri kieliä, mutta tuohon viimeisimpään päivitykseen on saatavilla enää vain yksi kieli muistin puutteen vuosi. Ilmeisesti siihen on lyöty niin paljon asetusvaihtoehtoja kuin vain muistiin saa mahtumaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Numba »

Heh, olipa pitävä keli. Asfaltti vaihtui murskeeseen, niin otin vauhdin pois vähän reippaammin, että tulee takajarruillekin liikettä. Ei luistoa tai muutakaan hässäkkää, mutta meni varoitusvilkut päälle. :mrgreen: Hetken ihmettelin lopettaako itse, ei piti käyttää katkaisimesta vilkkuja päällä.

Asetus oli high, eli eikö se silloin ole korkea puuttumiskynnys? Hazardin sai kytkettyä pois käytöstä. Aiemmin vesikelillä jarruja kokeillessa rengas lukkiutui, niin silloin ei toiminto aktivoitunut. Täytyy liittyä hidastuvuuteen.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja aero »

^Nimenomaan hidastuvuuteen ja jarrutuksen tehokkuuteenhan tuo liittyy. Varoittaa takanatuleville että tää auto on muuten pysähtymässä oikeesti ja kannattaa survoa itekin sitä keskimmäistä (tai vasenta) pedaalia kohti tulipeltiä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Numba »

Etanoli% suhteessa auton portaisiin.
Tankkasin 98E5:sta 16 litraa, minkä jälkeen esid näytti 54%. Siitä sitten noin puolia tankillisia etanolia. Prosentit nousi esidissä 61, 68, 72 ja 75%. Tässä vaiheessa auton oma mittari (portaat) näytti täyttä etanolipitoisuutta, samantien auto löysi selkeästi huomiotavan väännön lisäyksen. Kotimatka tankilta meni kiihtyvyyttä fiilistellessä.

Jos eSid näyttää vähääkään oikein tuon etanoli pitoisuuden, niin onkohan tuo se raja, missä softa antaa täydet tehot? Onko tuo tehon lisäys tasaisesti nouseva, vai on/off? Minulla 3% nousu teki huomattavan parannuksen autoon. Mikähän tuon porrasmittari idea on? puhdas 98E5 näyttää tyhjää, ja nyt reilusti alle 85% näyttää täyttä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko tietoa paljonko tuo eSID kuluttaa virtaa eli purkaa akkua? Tuollaisen hankkiminen kiinnostaisi lähinnä sen vuoksi että ssaisi kakesta käynnistettyä Eberin (ja kait siitä näkisi jotain infoakin kuten koska DPF-poltto on päällä, jne).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja AZP »

Muistelin jostain lukeneeni miten paljon virrankulutus on levossa, mutta en nyt löytänyt tietoa ainakaan esidin kotisivuilta. Ei se paljoa kuitenkaan ole, itselläni ei ollut mitään ongelmia akun purkautumisen kanssa ja palikka oli aina kiinni autossa.

Tuohon Eberin kaukokäyttöön tuo vehje on kyllä aika kunkku, se oli itsellänikin suurin peruste hankinnalle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Numba »

eSID3 User Guide
Version:
1.0
Hardware
The eSID3 is completely redesigned from eSID2 and has lower quiescent current (1.8mA) and also
supports:
• Configurable switch input interface
• Configurable 12V output driver for LED or Relay with flyback diode (max 200mA)
• Simplified interface to set System Clock time when using non-OEM radio/Nav.
The new interfaces are used by connecting additional wires to unused pins in the OBD-connector.
The cables needed are sold separately in “eSID3 Cable Kit”.

Eli ei juuri mitään lisäkulutusta. My11:ssa on akkumittari, niin se tipahtaa viikon seisonnan jälkeen 90%, ja vastaavasti 5pv 10x25km nostaa akun 99-100% tasoon. Akku on AMG ja latausjännite käynnistyksen jälkeen 14,7V. Käynnistysjännite on ollut pienimmillään 10,3V.
Vastaa Viestiin