eSID palikka -näppärä apuri

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Numba »

^Kiitoksia, eihän tuo 15 bar ollut sitten vielä mittään. :P
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

upi kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 10:25
Minkälainen tuo sovitin Turbo Sensonic:lla, jolla saa Saabin oman GPS-antennin toimimaan?
Itsellä on vaihdettu NG 9-5:n antennit ja niissä ei saa toimimaan tuota GPS-antennia, vaan ainoastaan sitä 3g/4g antennia, jota voi käyttää GPS-antennina ja se antaa paremmat kentät, kuin laitteen mukana tuleva.
Samate voi käyttää niitä OG 9-3:n normaaleja hainevä 3g-antenneja GPS-antenneina ja niilläkin saa voimakkaammat kentät, kuin mukana tulleilla.
Onko se NG9-5:n antenni orkkis-naviantenni?
Ostin mankan ja GPS-antennin väliin Fakra Z - SMA -sovittimen: https://www.ebay.com/itm/153890557082

Nyt fiksi on nopeampi kuin kojetaulun sisäpuolisella antennilla.
NG9-3CV:hen en ole vielä tehnyt tuota, kun sen hainevä on ulkoisesti niin huonossa kunnossa, että pitäisi vaihtaa se. Orkkis-navimankan GPS toimi kyllä moitteettomasti sen kautta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jännä homma, kun käy joskus ihan huvikseen lukemassa eSID:llä vikakoodeja niin aina joskus tulee vikakoodi etuparkeista joko molemmilta puolilta tai vain toisesta. Vikakoodina on katkos tai oikosulku maihin.

Kyseessä on facelift jossa LED parkit. Tämä sama tulee liki aina, jos vikakoodit lukee OpCom:lla. SID:ssä ei mitään ilmoituksia tule.
Oikeastihan mitään vikaa ei ole vaan LED-parkit toimivat aivan moitteetta. En tiedä sitten käytkö niissä joskus ajon aikana katkosta, kun eihän sitä näe. Onko muilla samaa ollut havaittavissa?

Olen tämän kuitenkin pistänyt UEC:n virheen piikkiin, kun autossa ei ole hehkuja parkkeina. Eikö UEC:n softaa ole päivitetty vastaamaan faceliftin etuparkkeja :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Su Marras 21, 2021 12:24
Jännä homma, kun käy joskus ihan huvikseen lukemassa eSID:llä vikakoodeja niin aina joskus tulee vikakoodi etuparkeista joko molemmilta puolilta tai vain toisesta. Vikakoodina on katkos tai oikosulku maihin.

Kyseessä on facelift jossa LED parkit. Tämä sama tulee liki aina, jos vikakoodit lukee OpCom:lla. SID:ssä ei mitään ilmoituksia tule.
Oikeastihan mitään vikaa ei ole vaan LED-parkit toimivat aivan moitteetta. En tiedä sitten käytkö niissä joskus ajon aikana katkosta, kun eihän sitä näe. Onko muilla samaa ollut havaittavissa?
Meillä cabbe viimeisen kuukauden faceliftaamaton malli. Siinä oikea parkki ilmoittelee välillä olevansa rikki, mutta sitten seuraavalla käynnistyksellä ei tulekaan enää mitään vikailmoitusta. Olen ihmetellyt sitä aivan samalla tavalla kuin sinäkin. Olisi kiva selvittää mistä asia johtuu :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla on nykyään tosiaan facelift ja LED parkit niin se ilmoittelee testerillä tuosta viasta. Ei onneksi SID:ssä.
Aikaisempi -03 ei ilmoittanut SID:ssä vaikka edessä lasikantaparkki oli palanut. Muistaakseni testerillä oli vikakoodi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kenosilmäisissä kolkeissahan on lediviirujen kanssa ollut sellaista tyyppivikaa, että varsinkin kylmemmillä keleillä voi viiru pimetä. Sitä on tietenkin auton omistajan vaikea hoksata, kun yleensä parkkien palaessa istutaan kuskin paikalla. Omasta autostani huomasin ekana talvena kerran auton ollessa pihalla että toinen parkki ei palanut. Oletettavasti se pätki kylmällä kelillä ainaä välillä, mutta ei siitä koskaan SIDiin mitään infoa tullut. En kyllä siitä vikakoodiakaan muista nähneeni koskaan, pääasiassa luin koodit OP-Comilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja APS »

Oliko näin, että heater run time vaikuttaa pelkästään kaukosäädön lämmitysaikaan? Ajastus on aina sen 30 min?

Kuva
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja SS »

Hyvin todennäköisesti näin, eSID2 on kiinteä 30min lämmitysaika eikä TECH2:lla aseteltavalla ajalla ollut tuohon vaikutusta. Se vaikutti ainoastaan ajastuksiin. TECH2 avulla siis ainakin onnistuu ajastelun lämmityksen keston muuttaminen minuutin tarkkuudella.

Joskus tuosta käyntiajan muuttamisesta Henrikiltä (eSID tekijä) kyselin ja hän on näemmä ottanut toiveen huomioon, liekö sitten muutkin asetusta toivoneet.

Hieman ohi tämän kyssärin, mutta näytti DPF pakkopoltto ja jotain XWD asetuksia ilmestyneen uusimpaan eSID3 softaversioon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja APS »

Eiköhän se sitten noin ole. Pitänee alkaa virittelemään Techille tietokonetta, että pääsee muuttamaan ajastuksetkin.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Numba »

Nyt on tullut talvi seurattua esidin kautta moottorin lämpötilaa ja akun jännittettä tuossa etanolissa.

Termostaatin vaihto pyörinyt mielessä, kun lpt tahtoo pääsääntöisesti olla 78⁰C ja neula on silloin millin kaks riipuksissa. Kotiin saapuessa ajoa 1-2 vaihteilla niin saattaa lpt olla 80⁰C pihassa.

Nyt just huomasin mielenkiintoisen ilmiön. Moottoritiellä tasaisessa satasen vauhdissa tuo moottorin lpt on siis sen 78⁰C. Ulkona on nuo nollakelit (+-5⁰C). Sisälpt pyyntö 20⁰C, auto lämmin ajettu 20km eli ei ota paljoakaan lämpöä moottorista.
Tässä tilanteessa pistää lämpöpyyntöä cabiiniin vaikka 24 ja puhallus suurenee tai vaikka max punaiselle. Niin mitäpä tekee moottorin lpt? Se nousee 80⁰C (ja neula vaateriin).
Mistäs tämä johtuu? Kohdistuuko lpt-anturille erilainen virtaus lämmintä nestettä? Reagoiko termostaatti?
Samantien pistää sisälpt pyynnön 20⁰C, niin moottorin lpt palaa takaisin 78⁰C. Kaikki tapahtuu tasaisessa vauhdissa 1-2 minuutissa.

Akun kapasiteetti on pyörinyt siinä 90%, oisko ollut 83% alimmillaan. Päivittäinen ajo nostaa, nytkin 4pv ja nousi 90->96%. Käynnistysjännite talvella tais alimmillaan seisomisen jälkeen olla 9,6V, yleensä se on 10,2-10,5V. Kapasiteetti näyttää myös akun lämpötilan. Onkohan se laskennallinen tulos, ja miten se sen päättelee? Akkumittari(laite/anturi?) sijaitsee akunkengässä, en nyt muista kummassa. Akun lämpötilaa en ole niin tarkkaillut, mutta mieleen jäi pikkupakkasella käynnistyksen jälkeen oli +5⁰C. Taitaa olla niin, että akun lpt on ollut aina muutaman asteen korkeampi kuin ulkolpt.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Aivan normaalia B207 koneelle. Se ei käy kuumempana ja lämpömittarin viisarin tuleekin "roikkua" vakatasosta millin pari.

Ei akun lämpötilaa mistään mitata. Se akun navan "mötikkä" on törmäyskatkaisin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja jus »

9-3 2011 -auton kohdalla kuitenkin lämpötilamittauskin mainitaan WISissä. http://saabwisonline.com/b8/9-3/2011/3- ... n-task-73/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Numba »

Jaa, kerkesitkin sillä aikaa, kun kävin kopioimassa ohjekirjasta kohtaa. :D Taitaa olla samaa tietoa.

www.esid.se
Page:
52 / 81
Name of document:
eSID3 User Guide
Version:
1.0
Battery Status
Description
This view shows the battery status and includes:
• Battery Temperature
• Battery SoC
• Battery Current
State of charge (SoC) is the level of charge of an electric battery relative to its capacity. The units of
SoC are percentage points (0% = empty; 100% = full)
Enable Criteria
• Vehicles with battery sensor (2011-2012, except US/CA/MX)
Units
• Temperature (°Celsius / °Fahrenheit)
• Percentage (SoC)
• Ampere

Diesel ei tuota tietoa näytä.
tids -08 | biopower -11
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Numba »

Pilkotaanpa kysymystä
Numba kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 12:31
Nyt just huomasin mielenkiintoisen ilmiön. Moottoritiellä tasaisessa satasen vauhdissa tuo moottorin lpt on siis sen 78⁰C. ... siirretään lämpöä ohjaamoon ...
Niin mitäpä tekee moottorin lpt? Se nousee 80⁰C.
Mistäs tämä johtuu?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei se silti lämpötilaa oikeasti mittaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin