eSID palikka -näppärä apuri

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

eSid2:

"When the key is removed from the car the eSID will turn off and then go
to sleep together with the rest of the electrical system. However, eSID
consume approx. 9mA while in standby-mode, so if the car is parked for
a prolonged period, it is recommended that eSID is first removed to
avoid depleting the battery."
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja APS »

Kukaan asentanut eSID3:n kaapelikittiä?

The eSID3 Cable Kit is needed for:
• Set the system clock to make the service intervall and timer controlled parking heater to work, if the car has an aftersales stereo headunit
• The radio will stay on until the key is removed from Ignition Switch Module
• The steering wheel answer/hang up switches will work on some stereos (Pioneer? TBC)

https://www.maptunparts.fi/mittarit-sen ... 4863/.html

Asennusohje:
These are the steps needed to install (Or install a switch so it is easy to choose bus)
1. Remove Infotainment-bus cable Pin 13 in Radio connector K14 (Green):
2. Splice new wire from ACC K18, Pin 16 (I-bus) and connect it to Radio K14 Pin13.

http://www.esid.se/manuals/eSID3_UserGuide.pdf sivu 11/81

Miten tuo kuuluu asentaa? K18-liittimen pinni 16 liitetään yhteen K14-liittimen pinni 13 kanssa?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

APS kirjoitti:
Ke Loka 06, 2021 08:32
Kukaan asentanut eSID3:n kaapelikittiä?

The eSID3 Cable Kit is needed for:
• Set the system clock to make the service intervall and timer controlled parking heater to work, if the car has an aftersales stereo headunit
• The radio will stay on until the key is removed from Ignition Switch Module
• The steering wheel answer/hang up switches will work on some stereos (Pioneer? TBC)

https://www.maptunparts.fi/mittarit-sen ... 4863/.html

Asennusohje:
These are the steps needed to install (Or install a switch so it is easy to choose bus)
1. Remove Infotainment-bus cable Pin 13 in Radio connector K14 (Green):
2. Splice new wire from ACC K18, Pin 16 (I-bus) and connect it to Radio K14 Pin13.

http://www.esid.se/manuals/eSID3_UserGuide.pdf sivu 11/81

Miten tuo kuuluu asentaa? K18-liittimen pinni 16 liitetään yhteen K14-liittimen pinni 13 kanssa?
Ohi aiheen, mutta tämän vuoksi hommasin juuri nimenomaan eSID2:n. Ei jaksa lähteä vetämään piuhoja, mutta ei myöskään haluaisi olla ilman noita toimintoja :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja APS »

Kakkosessa nuo toimii suoraan? Kolmosessa joutuu siis kikkailemaan, jos vaihtaa vakiosoittimen. Tarkoituksena olisi keväällä vaihtaa Joyingiin.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja SS »

APS kirjoitti:
Ke Loka 06, 2021 14:55
Kakkosessa nuo toimii suoraan? Kolmosessa joutuu siis kikkailemaan, jos vaihtaa vakiosoittimen. Tarkoituksena olisi keväällä vaihtaa Joyingiin.
eSID2 joutuu kikkailemaan vielä enemmän, pitäisi asentaa toinen OBD2-pistoke soittimelle tulevaan piuhaan ja säätämään noiden kanssa.

Itse olen ratkaissut ongelman ainakin toistaiseksi niin että asetan ajan orkkissoittimella. Sopivasti jäi jatkojohto HF-sarjasta ja johtonipun saa soittimen takaa esille nappaamalla Joyingin näytön irti.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

APS kirjoitti:
Ke Loka 06, 2021 14:55
Kakkosessa nuo toimii suoraan? Kolmosessa joutuu siis kikkailemaan, jos vaihtaa vakiosoittimen. Tarkoituksena olisi keväällä vaihtaa Joyingiin.
Siinä on kunnon näytöllä varustettu Joying :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=IjkJhUJt1Ug
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja APS »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Loka 09, 2021 08:38
APS kirjoitti:
Ke Loka 06, 2021 14:55
Kakkosessa nuo toimii suoraan? Kolmosessa joutuu siis kikkailemaan, jos vaihtaa vakiosoittimen. Tarkoituksena olisi keväällä vaihtaa Joyingiin.
Siinä on kunnon näytöllä varustettu Joying :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=IjkJhUJt1Ug
Juurikin tuota olen suunnitellut :D Ihan en ole varma, että miten istuu Saabin muotoihin, mutta tuollaisiahan ne taitaa olla nykyautoissa. Pari kuvaa, jos unleashed laittaisi tuosta asennettuna. 7" ja 8" näytöt omaan silmään liian pienia.

Vielä kun saisi OLED-näytöllisenä.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

APS kirjoitti:
La Loka 09, 2021 09:46
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Loka 09, 2021 08:38
APS kirjoitti:
Ke Loka 06, 2021 14:55
Kakkosessa nuo toimii suoraan? Kolmosessa joutuu siis kikkailemaan, jos vaihtaa vakiosoittimen. Tarkoituksena olisi keväällä vaihtaa Joyingiin.
Siinä on kunnon näytöllä varustettu Joying :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=IjkJhUJt1Ug
Juurikin tuota olen suunnitellut :D Ihan en ole varma, että miten istuu Saabin muotoihin, mutta tuollaisiahan ne taitaa olla nykyautoissa. Pari kuvaa, jos unleashed laittaisi tuosta asennettuna. 7" ja 8" näytöt omaan silmään liian pienia.

Vielä kun saisi OLED-näytöllisenä.
Meillä on QLED -näytöllä oleva 7". Nopea prossa, 6GB/128GB RAM/ROM.
Pesee nopeudessa NG9-5:ssa olevan Witsonin koska tahansa, ja soundikin on parempi kuin Witsonissa.

https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 4c4dv4X5ZP
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja SS »

Mulla on 1-DIN kokoinen Joying 9” näytöllä. Ei se nyt OEM asennukselta näytä, mutta häiritsee yllättävän vähän silmää. Suurin haitta on se että näyttö estää mukitelineen käytön, täytyy kehitellä tuohon joku ratkaisu.

Kannattaa ehdottomasti ottaa 1-DIN kokoinen soitin niin on paljon helpompaa johtospagetin kanssa.

Muutama kuva: https://photos.app.goo.gl/6qymL9DnDthuds6y8

Soitinkeskustelua löytyy ainakin täältä lisää: viewtopic.php?f=15&t=193532
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja upi »

Tällaisia 9 tuumaiset saa edelleen ja asentuu täysin radion paikkaan.
Ei tarvitse, kun napsauttaa liittimet paikoilleen.
Näissä on tämän hetken nopein PX6 prosessori, joka on 30% nopeampi, kuin PX5, joka on tuossa E800 laitteessa.
Linkki 9 tuuman laitteeseen.
https://drive.google.com/folderview?id= ... hgBIO02u0_
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuo on varmasti se helpoin ja siistein tapa.

Joyingissa ainakin mulla pieni taustakohina koko ajan (kuulee lähinnä auto sammuksissa), muuten äänenlaatu on hyvä. Sisuskaluiltaan tuo on perhanan nopea, prossuna Intel-pohjainen SC9853i. Ainakin vertailtuna PX6-pohjaiseen vaikuttaa ripeämmältä, mutta molemmilla kyllä pärjää.

Softassa on jokunen bugi, ehkä kerran kuussa joku kaatuu ja laite boottaa. Ainakaan vielä ei ole virallista päivitystä tarjolla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Menee hieman alkuperäisen aiheen ohi, mutta tuossa Joyingin (ja varmaan muidenkin soittimien) spekseissä sanotaan, että ei tue alkuperäistä GPS -antennia.

NG9-3CV:ssä kiinni oleva mankka saa aivan hyvän GPS-signaalin kojelaudan sisällä olevastakin GPS-antennista, mutta NG9-5:n Witsonin yhteyteen ostin sovittimen, joka muuntaa Android -yksikössä olevan liittimen Saabissa käytetyksi fakra -liittimeksi. Nyt GPS:n fiksi tulee nopeammin, kun käytössä on auton oma ulkoinen antenni.

NG9-3CV:n sovitin odottaa tuossa vieressäni asennusta. Pitäisi ensin saada maahan uusi takaluukun "haineväantenni", kun vanha on niin riesuisessa kunnossa. Laitan ne sitten samaan aikaan kiinni ja katson, paraneeko GPS-fiksin nopeus kuten NG9-5:ssa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja upi »

Minkälainen tuo sovitin Turbo Sensonic:lla, jolla saa Saabin oman GPS-antennin toimimaan?
Itsellä on vaihdettu NG 9-5:n antennit ja niissä ei saa toimimaan tuota GPS-antennia, vaan ainoastaan sitä 3g/4g antennia, jota voi käyttää GPS-antennina ja se antaa paremmat kentät, kuin laitteen mukana tuleva.
Samate voi käyttää niitä OG 9-3:n normaaleja hainevä 3g-antenneja GPS-antenneina ja niilläkin saa voimakkaammat kentät, kuin mukana tulleilla.
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Numba »

AC Pressure

Minkälainen toimintalogiikka ja rajat? Ennen huoltoa muistelin nähneeni sellaisia 6 bar lukemia, kun kävin ajoittain vilkaisemassa. Nyt ilmastointihuollon jälkeen lukemat eläneet huomattavasti. Heti ensi käynnistyksellä kipusi mielestäni yli 10 bar (15?). lukemaan, josta laskeutui noin 4 baariin.

Sen jälkeen heilunut siinä 4-6 baarissa. Nyt 3 km ajon jälkeen tyhjäkäynnillä nousi 9 bar. Sammutus, ja lukema laskenut 10 min 5,3 bar. Siihen jäi.
Käynnistys ja lukema nousi 12,0 bar. Minuutin tyhjäkäynnin aikana lukema seilasi 7,9-13,0 bar.

Kylmäaine R134a
Tyhjennys 00.690 kg, öljy 10 ml
Alipaineaika 20 min, ok
Täytetty 00.680 kg, öljy 10ml

Taitaa olla ihan normaalia käytöstä. Ulkolpt 6⁰C.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kylmäaineen (R134a) lepopaine, kun kompressori ei pyöri, on n 3 bar 10 asteen plussalla. Lämpötilan kasvaessa paine nousee ja laskiessa toisinpäin.

Auton ollessa käynnissä kompressori alkaa toimia ja paine nousee. Näillä keleillä kompressori ei toimi koko aikaa vaan ainoastaan ilman kuivattamisen takia kompressori käy välillä. Siksi paineet vaihtelevat auton käydessä.

Paineet vaihtelevat kompressorin käynnin mukaan lepopaineen ja 23 bar välillä. Täten tuo tilanne vaikuttaa normaalilta. Alle 0 asteen ulkolämpötilassa kompressori ei mene päälle jäätymisen estämiseksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin