eSID palikka -näppärä apuri

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Keltsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 18:22
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Keltsu »

Mistä näitä eSID- palikoita vielä saa? Käykö tuohon mun -03 ng aeroon esid3 vai pitääkö olla vanhempi? Onko näitä käytettynä liikenteessä?
Saab 9-3ss aero -03
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Numba kirjoitti:
To Syys 01, 2022 07:20
eSID antoi vikakoodeja, mutta mistäs noiden merkitys löytyy?

Dieselistä

B14400F (H) CIM
B045200 (H) AHM
Tuo CIM vika voi olla ihan sattumanvarainen, mutta mikäli alkaa aiheuttamaan rattilukko vikaa niin sitten pitänee huolestua. Viittaa katkokseen virtalukolle.

Tämä Eberin paloilmapuhaltimen vika on todella tyypillinen ohjainkortin juotosvika. Eberi ei toimi ollenkaan tai sitten välillä toimii. Ei silti ajoa ja käyttöä todellisuudessa hirveästi haittaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Numba »

Joo, tuo rattilukkohan mietityttää... Toivottavasti ei uusi.
Zesmaster2
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 26, 2020 18:21

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Zesmaster2 »

Keltsu kirjoitti:
To Syys 01, 2022 13:44
Mistä näitä eSID- palikoita vielä saa? Käykö tuohon mun -03 ng aeroon esid3 vai pitääkö olla vanhempi? Onko näitä käytettynä liikenteessä?
03-06 malleihin ja 07- on eri mallit. Vanhempiin joutuu tekemään johdotustöitä, jos meinaa asentaa. Uutena saa esimerkiksi maptunilta:

https://www.maptunparts.fi/mittarit-sen ... -2006.html
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Keltsu kirjoitti:
To Syys 01, 2022 13:44
Mistä näitä eSID- palikoita vielä saa? Käykö tuohon mun -03 ng aeroon esid3 vai pitääkö olla vanhempi? Onko näitä käytettynä liikenteessä?
Joudut vetämään SIDille johdot:
http://www.esid.se/manuals/eSID_03-06_I ... Manual.pdf

On noita käytettynäkin liikenteessä. Fililppiiniläinen kundi myi eSID 2:sta (NG9-3 2007-2012) hintaan 63 euroa. Kysyin, että lähettäisikö Suomeen. Ei halunnut lähettää, joten tuplasin hinnan. Sitten suostui lähettämään. Ei vieläkään paha hinta tuosta. Ollut sen jälkeen kiinni meidän cabbessa 👌

Ainoa huono homma oli, että kun vastaanotin tuon eSID 2:n, eSID 3 tuli juuri markkinoille :lol:
Mutta niissä oli aluksi toimitusongelmia, joten sinänsä ei harmita. Se eSID 3:ssa olevan DPF:n pakkopoltto olisi kyllä voinut olla aika ajoin hyödyllinen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Timis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Helmi 18, 2011 12:43

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Timis »

Tuli huomattua ettei TTiD:ssä eSID3:lla saanut luettua kaikkia vikakoodeja, mitä Tech2:lla saa. Näytti nollaa koodia, vaikka todellisuudessa oli esim. koodi P242F75. Laitoin eSID:n kehittäjälle viestiä asiasta ja kertoi että kehittää korjausta parhaillaan. Tänään tuli postissa eSID3 takaisin uudella softalla ja nyt lukee nätisti myös tuon P242F75 koodin.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Timis kirjoitti:
Ma Syys 05, 2022 21:39
Tuli huomattua ettei TTiD:ssä eSID3:lla saanut luettua kaikkia vikakoodeja, mitä Tech2:lla saa. Näytti nollaa koodia, vaikka todellisuudessa oli esim. koodi P242F75. Laitoin eSID:n kehittäjälle viestiä asiasta ja kertoi että kehittää korjausta parhaillaan. Tänään tuli postissa eSID3 takaisin uudella softalla ja nyt lukee nätisti myös tuon P242F75 koodin.
Sitä olen ihmetellyt, että kun tuo eSIDin kehittäjä on fiksu kaveri, niin miksi ei ole saman tien kehittänyt päivitystä "on air", kun täytyy "vanhan koulukunnan" mukaisesti lähettää mokkula hänelle päivitykseen :roll:

Ostaisi päivityksen netistä ja sen jälkeen yhdistäisi mokkulan tietokoneeseen. Tämä tietty vaatisi jonkinlaista OBD2-lukijaa hankittavaksi tietokoneen yhteyteen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuskin se palikan softa päivittyy siitä OBD-interfacen kautta, Voi toki olla että käyttää jotain vapata pinniä OBD-tökkelissä sarjaliikenteelle, mutta tuskin kuitenkaan niin, että yhteys olisi saavutettavissa ihan vaan jollain OBD-lukijalla, vaan todennäköisesti ne päivityspiuhat pitäisi rakentaa erikseen.

Lisäksi pitäisi tehdä softa sitä itse päivitystapahtumaa varten tietokoneelle ja nykypäivänä se pitäisi olla vähintään Windowsille ja Macille ja ylläpitää softaa käyttöjärjestelmien kehittyessä. Ne autot ei kuitenkaan enää kehity kun Saabit on tehty jo, joten päivityksen tarve ja hyöty vähenee ajan mittaan, eikä tuo ylläpitorumba maksa vaivaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Timis kirjoitti:
Ma Syys 05, 2022 21:39
uudella softalla ja nyt lukee nätisti myös tuon P242F75 koodin.
Mitä muuten tarkoittaa tuo ko. vikakoodi?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

petrisa kirjoitti:
Ti Syys 06, 2022 06:21
Timis kirjoitti:
Ma Syys 05, 2022 21:39
uudella softalla ja nyt lukee nätisti myös tuon P242F75 koodin.
Mitä muuten tarkoittaa tuo ko. vikakoodi?
Hiukkassuodatin tukkeutunut. Joko ei ole annettu tehdä polttoja lyhkäsillä ajoilla tai sitten on joku vika, joka estää polton.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tai vaikka imuputki halki, mikä lisää nokipäästöjä huomattavasti ja jossain kohtaa ei auton polttotoiminto enää pysy perässä vaan suodatin tukkeutuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
Ti Syys 06, 2022 06:14
Tuskin se palikan softa päivittyy siitä OBD-interfacen kautta, Voi toki olla että käyttää jotain vapata pinniä OBD-tökkelissä sarjaliikenteelle, mutta tuskin kuitenkaan niin, että yhteys olisi saavutettavissa ihan vaan jollain OBD-lukijalla, vaan todennäköisesti ne päivityspiuhat pitäisi rakentaa erikseen.

Lisäksi pitäisi tehdä softa sitä itse päivitystapahtumaa varten tietokoneelle ja nykypäivänä se pitäisi olla vähintään Windowsille ja Macille ja ylläpitää softaa käyttöjärjestelmien kehittyessä. Ne autot ei kuitenkaan enää kehity kun Saabit on tehty jo, joten päivityksen tarve ja hyöty vähenee ajan mittaan, eikä tuo ylläpitorumba maksa vaivaa.
Niinpä. Tarkoitinkin sitä, että jos eSIDin kehittäjä olisi ajatellut "new school" -asenteella, olisi myynyt eSIDin mukana romppeet, jolla voisi päivittää sen softan. Tietokoneelle OBD-lukija ja softa, sekä nettisivu, johon kirjautuneena voisi päivittää eSIDin.

Toisaalta siinä menettäisi nuo päivittämisestä pyydettävät kustannukset, mutta luulisin noiden romppeiden myynnistä saavan paremman tuoton. Toki joku kolmas osapuoli voisi tehdä tuolla päivityksellä bisnestä, jos alkaisi päivittämään toisten eSIDejä.

Kunhan vain ideoin :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja aero »

Onko se nyt kauhean nyyskoolia enää nyppiä sitä pulikkaa autosta irti ja työntää kiinni tietokoneeseen? :) Wifiyhteys jollain WPS-systeemillä olisi monelle asiakkaalle parempi, mutta sekin monimutkastaisi sitä pulikkaa itseänsä.

Tosiaan, tuossa ajatuksessasi tulee vastaan niiden päivitysohjelmistojen (se tietokoneelle tuleva softa) ylläpito, jossa on oikeasti paljon enemmän hommaa kuin itse pulikan kehittämisessä ja edistämisessä, koska ne käyttöympäristöt kehittyy, toisin kuin auto, jota ei enää valmistajan toimesta päivitetä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja automies »

Olisihan tuossa mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta tietysti business case on loppujen lopuksi melko marginaalinen.

Keyvempänä ratkaisuna voisi toteuttaa tuosta pulikasta BT yhteyden kännykässä pyörivään softaan, jolloin voisi tarjota (päivittämisen lisäksi) pulikan tuottaman informaation kauniisti kännykän näytölle, vrt vaikkapa Torque.

Viimeisen päälle hifi ratkaisu olisi laittaa pulikkaan eSIM (tai tavallinen SIM) ja sitä kautta nettiyhteys, jolloin kännykällä voisi jopa etäohjata joitain auton toimintoja. Tämän toteuttaminen edes about turvallisesti edellyttäisi tosin sitä, että eSIDin toimittaja pystyttäisi palvelimen, joka mahdollistaa tuon pulikan ja kännykän naittamisen netin yli, niin kuin Volvolla ja muilla kännykkä apin tarjoavilla merkeillä on toteutettu. eSID siis "soittaisi kotiin" ja rekisteröityisi palvelimelle, johon vastaavasti kännykän softa ottaisi yhteyden ja tulisi naitetuksi pulikan kanssa.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: eSID palikka -näppärä apuri

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuo on yhden harrastelijan tekemä, jos palikkaan olisi alkanut kaiken mahdollisen ymppäämään niin olisi varmasti vaatinut paljon enempi kehitystä. Esimerkiksi eberin ohjaus vaati paljon tutkimista kun tekijän kanssa aikoinaan meilejä vaihdoin. Lisäksi täytyy pitää huoli ettei lepovirta syö akkua tyhjäksi ja muuta mukavaa.

Parempi tuommoisenaan kuin kokonaan ilman :)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin