9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
Motonetissä käynyt lukemassa vikakoodit, josta ilmeni kyseinen U2142 vikakoodi ja perässä lukee: Kiertymisnopeustunnistin puuttuu CAN-väylältä.
Viime syksynä tuo stability control failure paloi vain välillä ja sitten lumien tultua muuttui jatkuvasti palavaksi. Tänään vaihdoin oletettavasti tuon kyseisen anturin "uuteen" purkuautosta ja ainakin numerot purkeissa oli samat, mutta valo palaa edelleen. Mietinkin tarvitseeko tuo kalibroida vai pitäisikö sen toimia suoraan?
Tuo purkki jonka vaihdoin, oli siis suoraan vaihdekepin alapuolella. Koitin vitkutella johtoja, mutta se äkkiseltään ainakaan auttanut yhtään.
Jos joku clubilainen, jolla on tech2 tms lukulaite ja sattuu jyväskylässä, esimerkiksi palokan seutumilla kulkea, niin olisi hienoa jos pystyisi vilkaisemaan autoa.
Viime syksynä tuo stability control failure paloi vain välillä ja sitten lumien tultua muuttui jatkuvasti palavaksi. Tänään vaihdoin oletettavasti tuon kyseisen anturin "uuteen" purkuautosta ja ainakin numerot purkeissa oli samat, mutta valo palaa edelleen. Mietinkin tarvitseeko tuo kalibroida vai pitäisikö sen toimia suoraan?
Tuo purkki jonka vaihdoin, oli siis suoraan vaihdekepin alapuolella. Koitin vitkutella johtoja, mutta se äkkiseltään ainakaan auttanut yhtään.
Jos joku clubilainen, jolla on tech2 tms lukulaite ja sattuu jyväskylässä, esimerkiksi palokan seutumilla kulkea, niin olisi hienoa jos pystyisi vilkaisemaan autoa.
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
Saabin Wissin mukaan vikakoodi tarkoittaa kääntökulma-anturia, joka puuttuu väylästä. Erikseen on olemassa nk. sivuttaiskiihtyvyysanturi ja se on eri anturi.
Kääntökulma-anturi kertoo ratin asennon ja se sijaitsee rattiakselin yksikössä eli CIM:ssä. Anturi on integroitu CIM yksikköön ja ratin kääntäminen muuttaa sen arvoa. CIM lähettää väylään signaalin ratin asennosta jota sitten ESP-järjestelmä käyttää. Tätä tietoa ei nyt väylässä ole tuon vikakoodin mukaan.
Vika voi olla pelkässä anturissa, mutta myös CIM vika on mahdollinen. Toivottavasti CIM on kunnossa, jos kerran kaikki muut toiminot pelaa mm. ajonesto, rattilukko, virtalukko, kaikki viikset ym.
Kääntökulma-anturi kertoo ratin asennon ja se sijaitsee rattiakselin yksikössä eli CIM:ssä. Anturi on integroitu CIM yksikköön ja ratin kääntäminen muuttaa sen arvoa. CIM lähettää väylään signaalin ratin asennosta jota sitten ESP-järjestelmä käyttää. Tätä tietoa ei nyt väylässä ole tuon vikakoodin mukaan.
Vika voi olla pelkässä anturissa, mutta myös CIM vika on mahdollinen. Toivottavasti CIM on kunnossa, jos kerran kaikki muut toiminot pelaa mm. ajonesto, rattilukko, virtalukko, kaikki viikset ym.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
En tiedä miten oon sekottanut sitten nuo kaksi keskenään, kun googlella onnistuin jotenkin saamaan aina tuon vaihtamani anturin vastaukseksi ja mielestäni joku foorumillakin mainitsi tuon samaisen. Kai se on uskottava, että se on tuo kääntökulma-anturi.
Vilkkuviiksi toimii muutoin, paitsi pitkät ja cruise control ei toimi. Mahtaakohan olla turha toivo selvitä pelkällä anturin vaihdolla vai onkohan CIM myös rikki?
Vilkkuviiksi toimii muutoin, paitsi pitkät ja cruise control ei toimi. Mahtaakohan olla turha toivo selvitä pelkällä anturin vaihdolla vai onkohan CIM myös rikki?
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
Jaaha tällä viikolla alkoi molemmissa autoissa kyseinen SCF herja näytössä. Toisesta autosta tänään techillä katsottuna oli ESP U2142 yaw rate sensor miss. Toista autoa en vielä ole techittänyt. Hassu yhteensattuma kun kahdesta autosta samalla viikolla herjaa, kun aikaisemmin ei ole tullut (kelien syytä?). Saako tuon mahdollisen kääntökulma-anturin vaihdettua erikseen vai pitääkö CIM "taas" vaihtaa? Viimeksi vaihdettiin 5vuotta sitten uuteen. Jos sama anturi molemmissa autoissa samaan aikaan niin saakohan CIMmeistä alennusta, jos ylipäätään niitä saa uutena.
Ja minusta tuossa vanhemmassa autossa ei ole edes ESPtä. Toki voin olla väärässä, mutta samanlaisia systeemejä ei ole alustassa kuin toisessa 93sessani. Eli siellä on pikkuiset "koiranluut" vai erottaako ESP auton ja ei ESP auton ns. renkaiden takaanta. Eikä todellakaan ole korjannut liukkailla keleillä peräpäätä mitä toinen auto tekee. Tai sitten ole ihan pihalla miten ajonvakautusjärjestelmä toimii.. (sekin on mahdollista)
""Kulma-anturi (vain ESP:llä varustetuissa malleissa).Spiraalin ympärillä oleva hammasratas pyörittää kulma-anturia, joka ajan mittaan kuluu ja usein 200tkm jälkeen alkaa aiheuttamaan stability control -virheilmoituksia. Anturi tarvitsee kalibroida TECH2:llä vaihdon jälkeen, muuten ESP ei toimi ja virheilmoitus “stability control failure” näytetään SID näytössä. Tässäkin tilassa auto on ajettavissa ja toimii ESP:tä lukuunottamatta normaalisti.""
Ja minusta tuossa vanhemmassa autossa ei ole edes ESPtä. Toki voin olla väärässä, mutta samanlaisia systeemejä ei ole alustassa kuin toisessa 93sessani. Eli siellä on pikkuiset "koiranluut" vai erottaako ESP auton ja ei ESP auton ns. renkaiden takaanta. Eikä todellakaan ole korjannut liukkailla keleillä peräpäätä mitä toinen auto tekee. Tai sitten ole ihan pihalla miten ajonvakautusjärjestelmä toimii.. (sekin on mahdollista)
""Kulma-anturi (vain ESP:llä varustetuissa malleissa).Spiraalin ympärillä oleva hammasratas pyörittää kulma-anturia, joka ajan mittaan kuluu ja usein 200tkm jälkeen alkaa aiheuttamaan stability control -virheilmoituksia. Anturi tarvitsee kalibroida TECH2:llä vaihdon jälkeen, muuten ESP ei toimi ja virheilmoitus “stability control failure” näytetään SID näytössä. Tässäkin tilassa auto on ajettavissa ja toimii ESP:tä lukuunottamatta normaalisti.""
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
Jos allekirjoituksen autoista kyse, niin väittäisin, että ESP löytyy molemmista. SIDin kautta pääset ESP:n asetuksiin (on/off).
Uudemmassa kolkissa xenonit? Xenoneissa on tasoanturit:
Tässä vielä video ESP:n toiminnasta:
https://youtu.be/m5Ug-udF4V0
Uudemmassa kolkissa xenonit? Xenoneissa on tasoanturit:
Tässä vielä video ESP:n toiminnasta:
https://youtu.be/m5Ug-udF4V0
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
Aivan joo tietenkin xenoneiden tasoanturithan niiden oltava. Ei tullut mieleenkään.APS kirjoitti: ↑La Joulu 04, 2021 12:50Jos allekirjoituksen autoista kyse, niin väittäisin, että ESP löytyy molemmista. SIDin kautta pääset ESP:n asetuksiin (on/off).
Uudemmassa kolkissa xenonit? Xenoneissa on tasoanturit:
Tässä vielä video ESP:n toiminnasta:
https://youtu.be/m5Ug-udF4V0
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
Miten kävi tämän kanssa? Lontoon kielisiltä sivustoilta löysin tämän listauksen..shaaka kirjoitti: ↑Pe Elo 27, 2021 17:34En tiedä miten oon sekottanut sitten nuo kaksi keskenään, kun googlella onnistuin jotenkin saamaan aina tuon vaihtamani anturin vastaukseksi ja mielestäni joku foorumillakin mainitsi tuon samaisen. Kai se on uskottava, että se on tuo kääntökulma-anturi.
Vilkkuviiksi toimii muutoin, paitsi pitkät ja cruise control ei toimi. Mahtaakohan olla turha toivo selvitä pelkällä anturin vaihdolla vai onkohan CIM myös rikki?
ESP U2143 00 Steering Angle Senso
ESP U2105 00 ECM Missing on Bus
ESP U2142 00 Yaw Rate Sensor Miss
Yaw sensori näyttäisi olevan goolen kuvien perusteella keskikonsolissa Mikä vikakoodien perusteella olisi syynä. Ja CIM on tosiaan jo kertaalleen vaihdettu 5.5vuotta ja n.80tkm sitten.
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... gle-sensor
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... ate-sensor
Ylempi ilmeisesti rattiin ja alempi anturi keskikonsoliin?
Omassa tapauksessa oli vielä sellainen, että kivi jäi johonkin etujarrujen väliin huutamaan ja kun sain pesemällä, paineilmalla ja hiukan voiteluainetta käyttäen kivet pois, niin kotimatkalla valot syttyivät.. Sen ei luulisi vaikuttavan tähän hälyyn, mutta jännä yhteensattuma..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
Auto seissyt ja foorumeiden lukeminen jäänyt pois. Tosiaan tuon vaihdekepin alapuolella olleen boxin vaihdoin ja ei tullut muutosta, tarvitseeko se kalibrointia vai mahtaakohan vika ollakin jossain muualla?
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
petrisa kirjoitti: ↑Pe Elo 27, 2021 07:47Saabin Wissin mukaan vikakoodi tarkoittaa kääntökulma-anturia, joka puuttuu väylästä. Erikseen on olemassa nk. sivuttaiskiihtyvyysanturi ja se on eri anturi.
Kääntökulma-anturi kertoo ratin asennon ja se sijaitsee rattiakselin yksikössä eli CIM:ssä. Anturi on integroitu CIM yksikköön ja ratin kääntäminen muuttaa sen arvoa. CIM lähettää väylään signaalin ratin asennosta jota sitten ESP-järjestelmä käyttää. Tätä tietoa ei nyt väylässä ole tuon vikakoodin mukaan.
No luitko noita viestejä
Eli mitä U2142 vikakoodi tarkoitaa ja missä vika silloin todennäköisesti on
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
Aivan. Olisiko paras toimenpide tässä vaiheessa sitten tuo CIM:n irroitus ja katsoa minkälainen anturi siellä mahtaa möllöttää ja koittaa kalastella vastaava jostain tilalle?
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
Kyllä.
Anturihan on "spiraali", joka nyt on ilmeisesti poikki. Täten CIM ei voi lähettää väylään anturin tietoa eli missä asennossa ratti on.
On toki mahdollista tarkistaa Tech2:lla tai OpCom laitteella löytyykö anturin reaaliaikaista tietoa ollenkaan. Motonetin testerit eivät tähän kykene.
CIM muutoin täytyy toimia, koska mitään muuta vikaa ei ole.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
Muistelisin viime kesänä, kun kävin erään clubilaisen luona joka luki opcom:lla, että rattia kääntäessä asteet olisi pysyny nollassa.petrisa kirjoitti: ↑Su Tammi 16, 2022 15:18Kyllä.
Anturihan on "spiraali", joka nyt on ilmeisesti poikki. Täten CIM ei voi lähettää väylään anturin tietoa eli missä asennossa ratti on.
On toki mahdollista tarkistaa Tech2:lla tai OpCom laitteella löytyykö anturin reaaliaikaista tietoa ollenkaan. Motonetin testerit eivät tähän kykene.
CIM muutoin täytyy toimia, koska mitään muuta vikaa ei ole.
Vasemmasta viiksestä ei toimi pitkät eikä myöskään vakionopeudensäädin, mutta mittaristoon kuitenkin aina syttyy cruisen valo kun koittaa sitä käyttää. Muuten ei ole noita lukuunottamatta muita vikoja.
Mahtaakohan uutena saada tarvikemallia taikka alkuperäistä vai mahtaako purkaamot olla ainoa oljenkorsi?
Olen käsittänyt, että mikäli korvaavan anturin löydän jostain, niin se pitää tech2:lla tai opcom:lla "naittaa" autoon?
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
Moi! Tänään hain/sain/vein/palautin omani huollosta. Analysoivat ja paikansivat vian sinne penkkien väliin anturiin, eli samaa mitä koodit ja muut näyttää. Ajoin 5km niin sama herja syttyi näytölle. Auto lähti takaisin pajalle. Näin lyhykäisyydessään minulla. Herää vain kysymys, miksi se näyttää tuota anturia penkkien väliin, kun kerran vika nyt muualla? Kuitenkin merkkihuolto teki muitakin mittauksia kuin luottivat pelkkään techiin? Itse en ole jaksanut nyt perehtyä. Auto seissyt 2viikkoa pajan pihassa ja koronakaranteeni loppui tänään.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
Nyt täytyy pahoitella virhettä.
Olin WIS:ssä valinnut väärän vikakoodin.
Kyllä se U2142 tarkoittaa sivuttaiskiihtyvyysanturia.
Ja U2143 ratin käntökulma- anturia joka on siis CIM:n rakennettu.
Olin WIS:ssä valinnut väärän vikakoodin.
Kyllä se U2142 tarkoittaa sivuttaiskiihtyvyysanturia.
Ja U2143 ratin käntökulma- anturia joka on siis CIM:n rakennettu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 2.0t, Stability control failure, U2142 vikakoodi.
Anturi ja spiraali on 2 eri asiaa, spiraali on vain johto joka tuo signaalit ratista CIM moduuliin ja anturi taas on hammasrattaan pyörittämä mötikkä:petrisa kirjoitti: ↑Su Tammi 16, 2022 15:18Kyllä.
Anturihan on "spiraali", joka nyt on ilmeisesti poikki. Täten CIM ei voi lähettää väylään anturin tietoa eli missä asennossa ratti on.
On toki mahdollista tarkistaa Tech2:lla tai OpCom laitteella löytyykö anturin reaaliaikaista tietoa ollenkaan. Motonetin testerit eivät tähän kykene.
CIM muutoin täytyy toimia, koska mitään muuta vikaa ei ole.
https://www.ebay.co.uk/itm/294408539489
Tuo on siinä rattispiraalin kyljessä mutta saa vaihdettua erikseenkin:
viewtopic.php?f=15&t=195581
Harmi kun ei tullut tehtyä videota tai kuvasarjaa CIM moduulin purkamisesta, tuli muutamaan otteeseen tuommoinen avattua ja vaihdeltua osia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2