Saab 9-3 1.8i kierrokset moottoritiellä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Axa
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 11:26

Saab 9-3 1.8i kierrokset moottoritiellä

Viesti Kirjoittaja Axa »

Tuollaisen sain halvalla nyt hetken ajettuani olen ihmetellyt et onko normaalia että tuossa on kierrokset moottoritiellä n.120km/h yli 3500rpm? 100km/h n.3100-3200rpm.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 1.8i kierrokset moottoritiellä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä se vapari jauhaa. 33kmh per 1000 rpm versus 46kmh per 1000rpm turbomalleissa.

https://saabwisonline.com/b3/9-3/2006/4 ... 7/speed-2/
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Saab 9-3 1.8i kierrokset moottoritiellä

Viesti Kirjoittaja Soki »

Tuohon saa varmaan laatikon tai ainakin isompien vaihteiden rattaat vaihdettua? Toki miten jaksaa, aika vähän tehoja. Eli samantien 2.3T sisään? Ei varmaan iso homma osaavalle.
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-3 1.8i kierrokset moottoritiellä

Viesti Kirjoittaja aero »

2.3 T8-koneet on vähän kiven alla...

Mutta joo, ihan syystä siinä on tiheämpi aski kuin ahdetuissa, kun vaparissa tuppaa voima keskittymään ylärekisterin puolelle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Saab 9-3 1.8i kierrokset moottoritiellä

Viesti Kirjoittaja Soki »

Noo, laittaa sit 2.0t:n on siinäkin vakiona hönkää jo reilusti enempi kun tuossa vakiossa. Varmaan tuon 1.8:n turbotus on aika rahanhukkaa vaihtokoneeseen verrattuna?
Onkohan noissa kiinnikkeet yms about samat? Saabin filosofian mukaan voisi kuvitella olevan. Lohko on varmaan eri, vai onko?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1.8i kierrokset moottoritiellä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Axa kirjoitti:
Su Elo 29, 2021 08:42
Tuollaisen sain halvalla nyt hetken ajettuani olen ihmetellyt et onko normaalia että tuossa on kierrokset moottoritiellä n.120km/h yli 3500rpm? 100km/h n.3100-3200rpm.
Viisilovinen tiheästi välitetty laatikko, jolla on yritetty "korvata" vaparin kulkupuolta.
Siksi nuo kierrokset motarilla ovat niin korkeat.
Soki kirjoitti:
Su Elo 29, 2021 19:38
Noo, laittaa sit 2.0t:n on siinäkin vakiona hönkää jo reilusti enempi kun tuossa vakiossa. Varmaan tuon 1.8:n turbotus on aika rahanhukkaa vaihtokoneeseen verrattuna?
Onkohan noissa kiinnikkeet yms about samat? Saabin filosofian mukaan voisi kuvitella olevan. Lohko on varmaan eri, vai onko?
Täysin eri moottori kuin B207:n vaihtoehdot.
Kyseessä on Opelissakin käytetty 1.8 -litrainen 122hv vapari, jossa on jakopään hihna ketjun sijasta. Tuota myytiin korkean autoveron maihin 2005-2009. Minulla oli vm. 2005 työsuhdeautona 2004-2008.

Eräs klubilainen kertoi, että Saabilla oli aikanaan tarkoituksena turbottaa tuo GM -pohjainen moottori, mutta katsoivat sen kehittelyn tulevan liian kalliiksi, joten käyttivät kaikkiin nelisylinterisiin bensamoottoreihin B207:aa eri tehomäärillä. 1.8t ja 2.0t ovat rakenteeltaan samanlaisia, 2.0T:ssä on mm. eri turboahdin ja männät.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Axa
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 11:26

Re: Saab 9-3 1.8i kierrokset moottoritiellä

Viesti Kirjoittaja Axa »

Eiköhän se siis oo ihan ok! En asialle sen enempää aio tehdä kun väliaikaseksi auto jää vain. Ihmettelin vain kun vaikka monta vapari bensa autoo on ollut niin harvassa noin kirjeellä kierrokset on.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab 9-3 1.8i kierrokset moottoritiellä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^No, vuoden vanhassa 75hp Renault Cliossa kierrokset on vielä korkeammalla maantienopeuksissa. Välitetty todellakin vain kaupunkikäyttöön, kun vitosen voi tyrkätä jo 50kmh pykälään. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1.8i kierrokset moottoritiellä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Axa kirjoitti:
Ma Elo 30, 2021 14:01
Eiköhän se siis oo ihan ok! En asialle sen enempää aio tehdä kun väliaikaseksi auto jää vain. Ihmettelin vain kun vaikka monta vapari bensa autoo on ollut niin harvassa noin kirjeellä kierrokset on.
Ainakaan ei tarvitse pelätä B207:ssa olevia jakoketju- ja venttiiliongelmia :wink:

Taisi olla NG9-3:n luotettavin bensakone :wink:

Ei ole mikään raketti, vaan täytyy kierrättää saadakseen sen kulkemaan.
Niin kuin tuossa kirjoitin aiemmin, jos välitykset olisivat harvemmat, ei tuo auto kiihtyisi edes sitä mitä se nyt kiihtyy.

Käytiin sillä mun työsuhdeautolla Trollhättanin Saab -festareilla 2005.
Neljä kundia kyydissä ja auto takaisintulomatkalla niin täynnä autonosia kuin sedaniin vain sopi :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin