Cim vai virtalukko

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja SS »

petrisa kirjoitti:
Ke Syys 29, 2021 21:12
Saabisti NHK kirjoitti:
Ke Syys 29, 2021 12:25

... auto oli kuukauden verran kytkinremontissa ...
......onko rempan yhteydessä voinut rikkoutua jotain, vai liekö puhdasta sattumaa
Pelkkää sattumaa.
Kyllä se akun irrotus voi edesauttaa vikaantumista tai tuoda esille jonkin piilevän vian, mutta ainakin kärähti CIM sen jälkeen kun oli ollut akkukenkä irti. Hyvin vaikeaa uskoa että olisi ihan puhdasta sattumaa kun kerrasta hajosi, akun kenkä oli irti noin tunnin ja joko irrottaessa tai kiinnittäessä iski hieman kipinää.

Kun konehuoneessa pyöritään niin onhan se mahdollista että joku liitinkin olisi liikkunut tai hajonnut ja tuolla vaikutusta kontaktiin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Noin äkkiseltään konehuoneessa ei pitäisi olla mitään liitintä mikä vaikuttaisi yksistään ratti/virtalukkoon/CIM akselille ja sitä kautta vain siihen vikaa :roll:
Tuo akun irroitus nyt on sitten toinen juttu ja se voi vaikuttaa. Lopun alussa olevat sähkö- ja elektroniikka laitteet saatavat hajota, kun sähköt kytketään takaisin.

Silti, tämä CIM on kyllä aivan uskomaton tapaus, jos tai kun se hajoaa akun irroituksen seurauksena. Kyllä autosta PITÄÄ pystyä käyttämään akkua irti, pitäähän se joskus vaihtaakin, pelkäämättä hiki karpalot otsalla, että hajoaako jokin :evil: .
Siinä mielessä tämä Saab on suorastaan idioottimainen. Itse olen n. 14 vuoden NG9-3 omistamisen aikana käyttänyt akkuja irti "miljoona" kertaa minkään hajoamatta. Ja jos tuon takia menee CIM rikki niin sitten lähtee koko "paska" minun "tallista", se on varma se.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ei saab ole ainut idioottimainen, kyllä näitä havaintoja ja kokemuksia on paljon muistakin merkeistä , ja mitä moniomutkaisemmiksi nuo electroniikkahommat tehdään , niin sitä useammin osuu salama kohdalle.
Näin on tuossa saksanseisojassakin, akunkenkin kanssa kun sählää niin milloin mikäkin boxi voi päästää savut ulos.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Fakiiri kirjoitti:
To Syys 30, 2021 08:47
akunkenkin kanssa kun sählää niin milloin mikäkin boxi voi päästää savut ulos.
Niin, minusta se ei ole sähläämistä, jos akun kenkiä käyttää irti. Ihan eri juttu on, jos kytkee navat väärinpäin.
Jos autot suunnitellaan ja rakennetaan niin, että akun irroitus ja takaisinkytkentä hajottaa jotain ja se on hyväksyttävissä, on se minusta väärin. Jotain on silloin pielessä. Toki äärimmäisen harvoin voi kyseistä sattua, mutta silloinkin se on täysin yllättävä ja poikkeuksellinen tapaus.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja anv »

Noh, naapurin golfista simahti ABS-boxi akun irtikäytön yhteydessä...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin