Cim vai virtalukko

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Heppo65
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2018 10:08

Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja Heppo65 »

Auto on 9-3 vector 09. Aamulla aion lähteä töihin ja virta-avaimen kääntö ei onnistunut. Näytössä tuo steerin lock malfunction. Avain on pitkään teetänyt sitä jos virrat kääntää pois niin joskus ei avainta saa pois ennen kuin kääntää virran takaisin päälle.
Laitoin illalla auton Tech.n kiinni ja antoi vikakoodeja b1000 sekä b1016. Cim vikakoodin nollaus ei auttanut. Varalla on yksi virtalukko mitä kokeilen huomenna. Voiko tuo cim mennä kertalaakista rikki? Ilm. sisuskaluja siihen saa oriolta.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Myös rattilukko voi olla vialla.

Tämä on hankala tapaus kun vika voi olla missä tahansa noista kolmesta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kokeilitko vääntää rattia ja laittaa avaimen virtalukkoon, jos rattilukko olisi vapautunut sillä tavoin?

Toinen sekä NG9-5:n ja NG9-3:n rattilukko-ongelmiin liittyvä keino on poistua autosta, laittaa ovet kiinni kaukosäätimestä, avata ovet ja kokeilla toimisiko rattilukko nyt.

Viimeinen konsti molemmilla on ottaa akun miinuspiuha irti vähäksi aikaa.
Jos sekään ei tepsi, sitten täytyy alkaa etsimään uutta osaa vanhan rattilukon/CIMin tilalle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Heppo65
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2018 10:08

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja Heppo65 »

Akunkaapelin irrotus ei tuonut apua. Ohjauspyörä kääntyy myötäpäivään raskaasti tosin ja jossain kohtaa kuuluu kuin jokin lukon haitta liikkuisi. Virtalukon tai icm vaihto ei sekään auttanut. Tuolla toisella icm:lla ei tunnista avainta. Tech antaa samat vikakoodit kuin alunperin. B1000, B1016 Onko tuo rattilukko erillinen osa? Alkaa ilmeisesti kallistua tuohon CIM vikaan. Radion kun yrittää laittaa päälle niin siinä lukee Locked.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Heppo65 kirjoitti:
Ke Syys 15, 2021 15:17
Akunkaapelin irrotus ei tuonut apua. Ohjauspyörä kääntyy myötäpäivään raskaasti tosin ja jossain kohtaa kuuluu kuin jokin lukon haitta liikkuisi. Virtalukon tai icm vaihto ei sekään auttanut. Tuolla toisella icm:lla ei tunnista avainta. Tech antaa samat vikakoodit kuin alunperin. B1000, B1016 Onko tuo rattilukko erillinen osa? Alkaa ilmeisesti kallistua tuohon CIM vikaan. Radion kun yrittää laittaa päälle niin siinä lukee Locked.
Saattaa olla silloin CIM -vika, ja moduli pitäisi vaihtaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Radioko ei mene päälle vaikka autossa on kiinni alkuperäiset yksiköt?
Silloin vika ei voi olla olla oikein muualla kuin CIM:ssä.
"Väärällä" ICM:llä sen ei kuulukaan mennä.

Virtalukon tai rattilukon toiminta ei mitenkään vaikuta radioon. Sen kuulu mennä päälle vaikka avain ei ole edes virtalukossa.
Jos rattia pystyy kääntämään, tosin raskas kun tehostaja ei toimi, niin silloin rattilukko ei voi olla päällä. Se onkin sitten toinen kysymys, että miksi se ei ole :roll: . Mahdollinen CIM vika vaikuttaa juuri tähänkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Heppo65
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2018 10:08

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja Heppo65 »

Huomasin tuolla toisessa keskustelussa tuon näytössä näkyvän locked tekstin ja sama se tuli myös näyttöön kun kokeilin laittaa radion päälle. Nyt tilattu korjaussarja tuohon CIM:iin. Hinta vain oli hunajainen. Ihmettelin kun Orion sivuilla osan hinta on 4200 kr.+ alv. hinta olisi n. 540 euroa. Liikkeessä hinta oli noussut 700 euroon. Skandixilla hinta oli n. 430 euroa.
Tuo ohjelmointi hieman askarruttaa. Pitääkö tuo vanha moduuli poistaa ensin Techillä? Ilmeisesti uuteen moduuliin käy vanhat avaimet. Turvapääsy löytyy.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Heppo65 kirjoitti:
To Syys 16, 2021 20:39
Huomasin tuolla toisessa keskustelussa tuon näytössä näkyvän locked tekstin ja sama se tuli myös näyttöön kun kokeilin laittaa radion päälle. Nyt tilattu korjaussarja tuohon CIM:iin. Hinta vain oli hunajainen. Ihmettelin kun Orion sivuilla osan hinta on 4200 kr.+ alv. hinta olisi n. 540 euroa. Liikkeessä hinta oli noussut 700 euroon. Skandixilla hinta oli n. 430 euroa.
Tuo ohjelmointi hieman askarruttaa. Pitääkö tuo vanha moduuli poistaa ensin Techillä? Ilmeisesti uuteen moduuliin käy vanhat avaimet. Turvapääsy löytyy.
Eikö noita CIMejä löydy "B-osina" eli purkuosina halvemmalla?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Heppo65
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2018 10:08

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja Heppo65 »

Löytyy kai käytettyjä, uudella osalla on kolmen vuoden takuu. Nyt kun kokeilin aamulla laittaa radion päälle niin kas kummaa, se toimi. Kokeilin vielä poistaa Techilla tuon ohjauslukon ja ratti liikahti sekä avain suostui kääntymään lukossa, virrat tuli päälle ja auto lähti käyntiin. Olisiko tuossa ohjauslukossa se vika kuitenkin.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja anv »

Tässä kohtaa alkaisin epäilemään akun kuntoa. Jos, niin kannattaa vaihtaa pikaisesti ettei jumitu lopullisesti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja SS »

Oireet kuulostavat ihan samalta kuin itselläni hajonneen CIM moduulin kanssa, vikakoodeja en nyt varmaksi muista enää. Voisiko olla huono juotos tai muu kontakti jossain mistä syystä nyt toimiikin, olettaen että edellä mainittu akku on kunnossa.

Varaosien tarvitsijoiden kannattaa tarkistaa myös ebay, briteissä on ollut paljon cimmejä ja niiden osia myynnissä. Pitää vaan muistaa että käytetyn moduulin tai piirilevyn mukana pitää tulla yksi sen kanssa paritettu avain.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Heppo65 kirjoitti:
To Syys 16, 2021 20:39
Tuo ohjelmointi hieman askarruttaa. Pitääkö tuo vanha moduuli poistaa ensin Techillä? Ilmeisesti uuteen moduuliin käy vanhat avaimet. Turvapääsy löytyy.
Ei tarvitse vanhaa poistaa. Uuteen CIM:iin saa naitettua vanhat autoon ohjelmoidut avaimet.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Saabisti NHK
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Elo 09, 2021 10:02

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja Saabisti NHK »

Täällä ilmaantui samansuuntainen ongelma, auto oli kuukauden verran kytkinremontissa ja tuota ei ikinä esiintynyt sitä ennen. Nyt ilmoittaa steering lock malfunctionia lähes joka kerta, kun avaimet on poistettu virtalukosta ja sen jälkeen seuraavan kerran yrittää käynnistää autoa. Akun kengän irrottamisen/kiinnittämisen jälkeen toimii. Samoin, jos ei avaimia poista virtalukosta, niin ongelmaa ei ole ollut yhtään kertaa, Eli maalaisjärki sanoisi, että kun avaimen ottaa pois virtalukosta, niin silloin jotain menee vikaan. Sekin mietityttää vähän, että onko rempan yhteydessä voinut rikkoutua jotain, vai liekö puhdasta sattumaa että vika tuli korjaamolla ollessa...

Miten tätä kannattaisi lähteä selvittämään ? Saab itselle vielä suht tuore tuttavuus merkkinä... Osaako joku viisaampi näillä oireilla sanoa, että viittaisiko virtalukkoon, eli kannattaisiko se vaihtaa tai puhdistaa ensin ? Jos tilaa virtalukon esim ebaysta, niin pitääkö se ohjelmoida tälle autolle, tai jos lukon mukana tulee avain, niin miten siinä tapauksessa ?

Kaikista vinkit otetaan kiitollisena vastaan :D
Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 2007
Saab 9-5 Wagon 2.3t 2003
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja SS »

Testeriin (TECH2) kiinni ja vikakoodien luku nyt alkuun.

Virtalukon voi vaihtaa ilman ohjelmointeja tai avaimia, avaintiedot on tallessa CIM moduulissa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Cim vai virtalukko

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Saabisti NHK kirjoitti:
Ke Syys 29, 2021 12:25

... auto oli kuukauden verran kytkinremontissa ...
......onko rempan yhteydessä voinut rikkoutua jotain, vai liekö puhdasta sattumaa
Pelkkää sattumaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin