Avon vetomassat
Re: Avon vetomassat
Hiace ja katto pois eivät ole toisiaan poissulkevia asioita:
https://www.motor1.com/news/316170/toyo ... ril-fools/
Ennen ostohousujen jalkaan vetämistä kannattaa tarkistaa tuon uutisen päivämäärä
https://www.motor1.com/news/316170/toyo ... ril-fools/
Ennen ostohousujen jalkaan vetämistä kannattaa tarkistaa tuon uutisen päivämäärä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Avon vetomassat
Voin kuvitella miten viiksettää ajaa jonossa karavaanarin takana juhannusruuhkassa, kunnes huomaa vetoautona cabben katto auki. Eihän siinä tilanteessa voi kuin morjestaa ja toivottaa hyvää kesää
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Avon vetomassat
https://vuokravaunut.fi/info/hyva-tietaa#vetomassat
Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja (vanhemmat ajoneuvot), eivätkä tiedot selviä rekisteriotteesta, kytkentämassat määräytyvät seuraavasti:
Omamassa (kg)
1695
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg)
2060
Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg)
2060
Eli mites tää nyt pitäis tulkita? Että jarrullista 2060kg ja jarrutonta 750kg? En löytänyt lähdettä tuolle kärryvuokraamon tekstille.
Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja (vanhemmat ajoneuvot), eivätkä tiedot selviä rekisteriotteesta, kytkentämassat määräytyvät seuraavasti:
- jarruton perävaunu: suurin sallittu vetomassa on puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 750kg
- jarrullinen perävaunu: suurin sallittu vetomassa on sama, kuin vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500kg. Jo vetoauto on maastohenkilö- tai pakettiauto, voi perävaunun massa olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500kg.
Omamassa (kg)
1695
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg)
2060
Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg)
2060
Eli mites tää nyt pitäis tulkita? Että jarrullista 2060kg ja jarrutonta 750kg? En löytänyt lähdettä tuolle kärryvuokraamon tekstille.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Avon vetomassat
Löytyykö ovenkarmista ketjun ekalla sivulla kolmannessa viestissä kerrottu tarra jossa kokonaismassa. Minulla -05 avossa 2020 kg ja 3620 kg eli kärrylle jää 1600 kg. Tuo löytyy myös rekisteriotteessa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Avon vetomassat
Nuo ohjeet pätee käsittääkseni vain todella vanhoihin autoihin, tyyliin 80-luvulta ja sitä vanhempiin. Nykyautojen tyyppihyväksynnässä pitäisi olla mainittu vetomassat ja jos niitä ei otteesta löydy niin se ei ole siis tae siitä etteikö valmistaja olisi vetomassoja ilmoittanut.
TM:ssä oli joskus 80-luvulla artikkeli noista sen ajan säädöksistä ja siinä päiviteltiin mm. sitä että nelivetofarkkucorollalla sai vetää sen 1,5x joka oli sitten luokkaa 2500 kg
TM:ssä oli joskus 80-luvulla artikkeli noista sen ajan säädöksistä ja siinä päiviteltiin mm. sitä että nelivetofarkkucorollalla sai vetää sen 1,5x joka oli sitten luokkaa 2500 kg
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Avon vetomassat
Mulla on lukemat 2060kg ja 3660kg. Mutta se miten tuon sitten saisi rekisteriotteeseen tai tarvitseeko edes. Tässä ketjussa joku oli asiaa konttorilla kysellyt, mutta miten ensimmäisen ihmettelyn jälkeen asia on edennyt, se tullut ilmi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Avon vetomassat
Sinulla on e-tyyppihyväksytty auto, jolloin nuo vanhan auton vetomassat eivät päde. Tyyppihyväksyntä on e4*2001/116*0077*02, jolla löytyy seuraavat tiedot Ruotsissa rekisteröidystä saman tyyppihyväksynnän autosta: Släpvagnsvikt Max 1600 kg, Släpvagnsvikt obromsad Max 750 kg
Mene katsastuskonttorille (mieluiten sille, joka on auton rekisteröintikatsastanut vuonna 2016) ja pyydä korjaamaan tekniset tiedot. Asiaa helpottaa, jos jollakin foorumilaisella on vastaava auto, jossa on samat variantti ja versio kuin sinulla (Trafin mukaan variantti F7Y ja versio A502) ja hän ilmoittaa sinulle rekisteritunnuksensa.
Edit: Tuolla aiemmin kyselleellä oli Saudi-Arabiasta tuotu auto, josta tuskin löytyy e-tyyppihyväksyntää, joten hänellä on vaikeampi tapaus. Sinulla pitäisi olla hyvin helppo.
Edit 2: Olen menossa maanantaina klo 10.20 eräälle hyvin palvelevalle vantaalaiselle katsastuskonttorille asioimaan tutun katsastajan kanssa. Jos haluat, voit ilmestyä paikalle ja hoidetaan tuo samalla. Konttorin nimen saat yv:llä halutessasi.
Mene katsastuskonttorille (mieluiten sille, joka on auton rekisteröintikatsastanut vuonna 2016) ja pyydä korjaamaan tekniset tiedot. Asiaa helpottaa, jos jollakin foorumilaisella on vastaava auto, jossa on samat variantti ja versio kuin sinulla (Trafin mukaan variantti F7Y ja versio A502) ja hän ilmoittaa sinulle rekisteritunnuksensa.
Edit: Tuolla aiemmin kyselleellä oli Saudi-Arabiasta tuotu auto, josta tuskin löytyy e-tyyppihyväksyntää, joten hänellä on vaikeampi tapaus. Sinulla pitäisi olla hyvin helppo.
Edit 2: Olen menossa maanantaina klo 10.20 eräälle hyvin palvelevalle vantaalaiselle katsastuskonttorille asioimaan tutun katsastajan kanssa. Jos haluat, voit ilmestyä paikalle ja hoidetaan tuo samalla. Konttorin nimen saat yv:llä halutessasi.
Viimeksi muokannut Risto, La Kesä 18, 2022 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Avon vetomassat
Kiitos jälleen herroille avusta!Risto kirjoitti: ↑La Kesä 18, 2022 19:41Sinulla on e-tyyppihyväksytty auto, jolloin nuo vanhan auton vetomassat eivät päde. Tyyppihyväksyntä on e4*2001/116*0077*02, jolla löytyy seuraavat tiedot Ruotsissa rekisteröidystä saman tyyppihyväksynnän autosta: Släpvagnsvikt Max 1600 kg, Släpvagnsvikt obromsad Max 750 kg
Mene katsastuskonttorille (mieluiten sille, joka on auton rekisteröintikatsastanut vuonna 2016) ja pyydä korjaamaan tekniset tiedot. Asiaa helpottaa, jos jollakin foorumilaisella on vastaava auto, jossa on samat variantti ja versio kuin sinulla (Trafin mukaan variantti F7Y ja versio A502) ja hän ilmoittaa sinulle rekisteritunnuksensa.
Onkohan nuo variantit ja versiot miten tarkkaan kohdistuvia, eli pitääkö olla sama vuosimalli ja teknisestikin sama (avo, aero, automaatti)?
Edit. Ketterästi muuten jostain auton tiedot kaivoit!
Ja mistäs se selviää, missä tuo on rekisteröintikatsastettu? Itse en ole tätä tehnyt vaan oletettavasti autoliike (jolta edellinen omistaja Suomessa auton osti).
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Avon vetomassat
Katso edellisen viestin toinen editointi.
Re: Avon vetomassat
Ruotsista löytyi auto, jossa samat variantti ja versio, ilmoita konttorilla vertailuautoksi Ruotsin rekkari WNN939.
Re: Avon vetomassat
Jep. Tuoreempien autojen aikakaudella luonnollisesti hassu poikkeus löytyy niistä, joilla ei piensarjatuotannon tai markkina-alueen vuoksi ole sopivaa tyyppihyväksyntää.AZP kirjoitti: ↑La Kesä 18, 2022 19:27Nuo ohjeet pätee käsittääkseni vain todella vanhoihin autoihin, tyyliin 80-luvulta ja sitä vanhempiin. Nykyautojen tyyppihyväksynnässä pitäisi olla mainittu vetomassat ja jos niitä ei otteesta löydy niin se ei ole siis tae siitä etteikö valmistaja olisi vetomassoja ilmoittanut.
Etenkin tuontiautoissa saattaa otteelta puuttua tietoja, vaikka niitä olisi ollut tarjollakin, kun niiden kirjaaminen on ollut inssin kiinnostuksesta kiinni.
Ehkä vielä kasarilla näin on ollutkin, ainakin huhu niin kertoo - olisi kyllä kiva löytää ihan virallistakin tekstiä. Viimeistään vuonna 1992 kuitenkin, kun on tuotu voimaan asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä (1257/1992, https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19 ... 9345288416), on teksti korjattu sellaiseksi, että 1,5x kokonaismassan saa vetää vain maastohenkilöautolla (M1G):
Toki, tuo on niitä aikoja kun neliveto alkoi "yleistymään" (eli lähinnä olemaan ylipäätään tarjolla) ei-maastoautoissa, joten sitä ennen ero ei lie ollut kovinkaan suuri.Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 32§ kirjoitti: jos hinattava ajoneuvo on varustettu jarruin, enintään auton valmistajan hyväksymän massan tai vetoauton kokonaismassan suuruinen, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä; jos valmistaja ei ole ilmoittanut sallittua perävaunumassaa, se saa olla enintään vetoauton omamassan suuruinen; taic) maastohenkilöautoon (M1G-luokka) kytkettäessä enintään auton valmistajan hyväksymän massan tai 1,5 kertaa vetoauton kokonaismassan suuruinen, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Avon vetomassat
Tämä meni helposti, Haapajärven A-Katsastus ei ollut vaivautunut merkitsemään vetomassoja, mutta nyt ne ovat siellä otteella.2.polvi kirjoitti: ↑La Kesä 18, 2022 19:36Mulla on lukemat 2060kg ja 3660kg. Mutta se miten tuon sitten saisi rekisteriotteeseen tai tarvitseeko edes. Tässä ketjussa joku oli asiaa konttorilla kysellyt, mutta miten ensimmäisen ihmettelyn jälkeen asia on edennyt, se tullut ilmi.
Re: Avon vetomassat
^Iso kiitos Ristolle avusta. Homma meni ketterästi ja Riston aiemmin kuvailemalla tavalla.
Ilmeisesti "virallisesti" tosiaan muutos tulisi tehdä siellä, missä rekisteröintikatsastus on tehty, mutta teknisesti onnistuu muuallakin, JOS hyvää tahtoa on, kuten eilen oli.
Ilmeisesti "virallisesti" tosiaan muutos tulisi tehdä siellä, missä rekisteröintikatsastus on tehty, mutta teknisesti onnistuu muuallakin, JOS hyvää tahtoa on, kuten eilen oli.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Avon vetomassat
Tätä virallisempaa ei löytynyt, mutta TM 10/1984 esitteli just tuollaisen neliveto-Toyotan (Tercel, ei Corolla) kytkentämassojen ihmettely-casen. Sieltä löytyi infoboksi sen ajan säädöksistä:
Eli tuolloin mikä tahansa nelivetoinen auto sai vetää 2x omamassansa verran, jos vain löytyi sellainen koukku jonka valmistaja suostui tuollaisen vetomassan hyväksymään tuotteelleen. Jutussa mainitaan myös että Tercelin tyyppikatsastustodistuksessa mainitaan auton valmistajan ilmoittamaksi maksimivetomassaksi 1400 kg. Mutta jutun tekstistä jäi sellainen kuva, että tuolloisten säädösten mukaan tämä ei rajoittanut vetomassaa tieliikenteessä viranomaisten silmissä, vaan viranomaisen mielestä Tercelillä sopi vetää yli 2000 kg vaunua, jos vain auton omistaja niin halusi. Se, rikkoutuuko auto moisesta, oli sitten auton omistajan vastuulla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Avon vetomassat
Aika jännä muuten tuo ABE-kortti. Mulla on vahva aikalaistarina-/muistikuva, että kun sain B-kortin vuonna 95, sillä sai ajaa henkilöautoa perässään enintään 3500kg kärry perässä. Ja joskus n. 98 tjsp homma muuttui ja piti hankkia se pikku-E, jonka alkuun sai vain poliisiasemalla naamaansa näyttämällä.
Eli, ilmeisesti tuon artikkelin ja vuoden 95 välillä on tapahtunut jotakin mystistä...
Eli, ilmeisesti tuon artikkelin ja vuoden 95 välillä on tapahtunut jotakin mystistä...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05