Avon vetomassat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja AZP »

Muistelisin että muutos joka tuli silloin 90-luvun loppupuoliskolla koski sellaista tilannetta, jossa vedettävän vehkeen kokonaismassa ylitti vetoauton omamassan. Siihen saakka tällainen yhdistelmä ei vaatinut pikku-eetä (kunhan yhdistelmän kokonaismassa alitti tietyn rajan tjsp) mutta muutoksen myötä aika monta karavaanaria joutuikin ABE-korttivaatimuksen alle, ja siksi vanhat ajokorttilaiset sai sen ihan vain hakemalla. Itse ajoin korttini 1998 ja kävin sen pikku-een ihan rehellisesti ajamalla suorittamassa sitten. Siinä oli kai joku teoriakoe, mutta en muista että siihen olisi autokoulussa tunteja järjestetty. Samoin ajokoe oli, mutta sen harjoittelun hoidin oma-aloitteisesti itse eikä tarjolla edes ollut ajotunteja.

Muistiin on jäänyt vieläpä sellainen detalji että kun faijan firmalla oli tuolloin Chevy Van automaattilaatikolla, niin kysyin autokoulusta voinko ajaa pikku-een tomaatilla, kun B- ja C-ajokokeet oli kuitenkin ajettu manuaalilla, ja että siihen pikku-eehen ei sitten tulisi rajoitusta vain automaattivaihteiselle päteväksi. Autokoulussa sanoivat että voit ajaa. Sitten kun mulla oli pikku-een inssiaika niin treenalilin konttorin peruutusradalla vielä taitoja Vanin kanssa ja inssi tuli siihen juttelemaan että sulla on näköjään automaatti. Että tiedätkös että sulle tulee pikku-eehen sitten pätevyys vain automaattivaihteisella.

Vituiks siis mäni kun uskoi autokoulun tätiä, joten inssi peruttiin, hain tädiltä lainaan Nissan King Cabin, perään autotraileri jonka päälle Nissan Sunny, ja sillä yhdistelmällä sitten uusiksi inssiin.

Tainnut tuo kärryn kokonaismassa vs auton omamassa -säädös sittemmin taas poistua, en ainakaan muista että nykysäädöksissä siitä mitään puhuttaisiin, vaan pikku-ee on taas yhdistelmän kokonaismassan perusteella vaadittava kortti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja aero »

Samaan kiinnitin huomiota. 1997 alusta tuli voimaan muutos jolloin BE:n sai ihan vaan hakemalla (piti hakea 1996 loppuun mennessä), mutta itekin olen ollut käsityksessä ettei koko BE:tä olisi aiemmin ollut olemassa - toki itekin tämmösenä nuorukaisena ajanut ekan kortin (B) vasta '99 (BE vasta 2008), niin ei vielä 1996 tarvinnut niin tarkkaan miettiä.

Ei tästä tosiaan montaa vuotta ole, kun olen viimeksi kuullut sen "nelivedolla saa vetää (tuplat tai puolitoistakertasesti)" -lausahduksen. Hauskasti nuo jää elämään, vaikka pykälät päivittyy.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yleisön pyynnöstä tässä jakoon tuo vuoden 1984 artikkeli Tercelin valjastamisesta vetojuhdaksi ja sen ajan vetosäädöksistä. TM:n arkistosta voi näköjään jakaa yksittäisiä sivuja, joten jokainen sivu tulee nyt omana linkkinään:

https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoisle ... 705-ffe795
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoisle ... 168-bb9e2f
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoisle ... 337-7a8fd4
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoisle ... 202-9f2415

Osui sitten silmään artikkeli vetosäädöksistä vuodelta 1986 myös, se tässä:

https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoisle ... 156-2dce80
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoisle ... 033-3dc2ea

Ja vuonna 1989 on ainakin tullut merkittäviä muutoksia perävaunupykäliin ja ehkäpä silloin se nelivetoisten erioikeus vetää tuplakuormaa on poistunut:

https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoisle ... 912-936bd0
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoisle ... 260-a31002
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoisle ... 313-f8b34d

Toivottavasti linkit toimii, ainakin omalla koneella näytti toimivan ilman kirjautumista TM:ään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja aero »

Toimii, kiitos. Ainakin mulle ihan mielenkiintoista historianippelitietoa, jolla en tule koskaan tekemään mitään mutta se kiinnostaa silti :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:
Ti Kesä 21, 2022 09:09
Aika jännä muuten tuo ABE-kortti. Mulla on vahva aikalaistarina-/muistikuva, että kun sain B-kortin vuonna 95, sillä sai ajaa henkilöautoa perässään enintään 3500kg kärry perässä. Ja joskus n. 98 tjsp homma muuttui ja piti hankkia se pikku-E, jonka alkuun sai vain poliisiasemalla naamaansa näyttämällä.

Eli, ilmeisesti tuon artikkelin ja vuoden 95 välillä on tapahtunut jotakin mystistä...
Voisko olla muuten että se pikku-ee on ollut olemassa koko ajan ennen tuota vuoden 1997 uudistustakin, mutta sen tarve on ollut niin vähäistä että koko korttiluokka on ollut aika tuntematon. Ja jos muistikuva on silleen hieman väärä että se 3500 kg raja on kuitenkin ollut se yhdistelmän eikä kärryn kokonaismassa.

Vielä kasarilla 3500 kg yhteenlaskettu kokonaismassa on ollut aika harvinainen tapaus. Sellaiseen on päässyt varmaan lähinnä vain isoilla pakuilla ja isoilla maastureilla, koska esim sen ajan isoimmatkaan asuntovaunut ei ole paljoa yli tonnia kokonaismassaltaan olleet. Venetraileritkin on olleet pienempiä, johtuen tietenkin silloisen keskimääräisen autokaluston nykyistä kevyemmistä massoista että myös keskimääräisen veneen koon pienuudesta. Ja toki harvalla tänä päivänäkään on yksityiskäytössä mitään 1500+ kg kokonaismassalla olevaa traikkua. Taitaa suurin osa olla kevytkärryluokassa ja päällä joku perusbusteri.

Vastaavasti isotkin autot on olleet usein kokonaismassaltaan luokkaa 1800-1900 kg, vaikkapa 240 kartanovolvo tai tonnari, jotka nyt edusti Suomessa 80-luvun suuria perheautoja. Eli tuollaisen auton perään saattoi olla vaikea edes löytää vedettävää, joka olisi vaatinut pikku-een.

BE-kortti oli siis harvojen herkkua tai sitten ennemminkin ammattikäytössä tarpeen. Ja siksi koko korttiluokka oli ehkä kansalle aika tuntematon silloin kun siitä 90-luvun puolessa välissä alettiin kohkaamaan ja vajaa miljoona suomalaista kävi lisäkirjaimen konttorilta hakemassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^Mietin kanssa tätä ja mä kyllä vetelin monenlaisia vempeleitä Land Cruisereilla ihan työnkin puolesta. Olen siis saletti, että yli 3500kg yhdistelmän massat on menneet. Toisaalta, nuorena miehenä nuorten miesten firmassa ysärillä ei välttämättä ollut kaikki niin nöpönuukaa, tuskin edes viranomaisille. Voi siis hyvinkin olla, että rikollisella polulla on oltu :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä sain BC kortin 94 ja BE kortin hain kesäl 96.

Jotain kiireellisyyttä siinä lienee ollut koska olin silloin vielä armeijan harmaissa :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tetammi kirjoitti:
Ti Kesä 21, 2022 21:22
Mä sain BC kortin 94 ja BE kortin hain kesäl 96.

Jotain kiireellisyyttä siinä lienee ollut koska olin silloin vielä armeijan harmaissa :roll:
Sen sai silloin ihan vain hakemalla.
Eipä ole hirveästi tarvinnut :roll:
NG9-5:n vetokoukkukin on ollut alusta lähtien jemmassa eteisen kaapissa :lol:
NG9-3CV:n trailerisulake on tällä hetkellä varattu autojääkaapin kytkennälle :D
Sattui aikanaan löytymään autojääkaappi, joka on juuri sopivan kokoinen, vaikka katto olisi alhaalla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:
Ti Kesä 21, 2022 20:36
Vielä kasarilla 3500 kg yhteenlaskettu kokonaismassa on ollut aika harvinainen tapaus. Sellaiseen on päässyt varmaan lähinnä vain isoilla pakuilla ja isoilla maastureilla, koska esim sen ajan isoimmatkaan asuntovaunut ei ole paljoa yli tonnia kokonaismassaltaan olleet. Venetraileritkin on olleet pienempiä, johtuen tietenkin silloisen keskimääräisen autokaluston nykyistä kevyemmistä massoista että myös keskimääräisen veneen koon pienuudesta. Ja toki harvalla tänä päivänäkään on yksityiskäytössä mitään 1500+ kg kokonaismassalla olevaa traikkua. Taitaa suurin osa olla kevytkärryluokassa ja päällä joku perusbusteri.
Meillä oli -70-luvulla Dodge Monaco (2600 kg) ja KIP KL700-matkailuvaunu (1600 kg) ja isäni hankki tuolloin pikku-E:n, ei tosin heti, vaan näkyy olevan 28.6.1979 myönnetty. Noita isoja Kippejä tuotiin maahan vuonna 1976 16 kpl ja yhtä vedettiin Toyota Land Cruiser HJ40:lla ja loppuja jenkkiautoilla.

Itse kävin pikku-E:n silloin viimeisenä päivänä jonottamassa ja onhan siitä hyötyä ollut, nykyisin matkailuvaunut saavat olla isompia ja ei ole harvinaista, että vaunu painaa 1800 - 2200 kg.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja AZP »

^aika komee yhdistelmä varmaan ollut 70-luvun pikkufiatien seurassa maanteillä :D

Koitin harrastuksissani etsiä tietoa siitä koska ajokorttisäädöksistä on poistunut vaatimus pikku-E:lle tilanteessa jossa kärryn kokonaismassa on suurempi kuin vetoauton omamassa. En löytänyt tähän oikein mitään varmaan tietoa. Ainakin vielä 2009 Tekniikan maailman vetosäädöksiä käsitelleessä jutussa mainitaan vielä vaatimus BE-kortille mainitussa tilanteessa. 2011 säädettiin uusi ajokorttilaki, joka astui voimaan asteittain 2013 mennessä. Tästä uudistuksesta löytyy paljonkin uutisia, mutta en löytänyt yhtään jossa olisi mainittu mitään BE-kortista tai muutoksista vetosäädöksiin.

Jossain ilmeisesti tuon 2009 jälkeen on tullut myös (varmaan jonkun saabistin nimeämä) B96-ajokorttiluokka, jolla saa vetää yhdistelmää jonka kokonaismassa on max 4250 kiloa, kun perus-beellä saa ajaa vain 3500 kokonaismassaan saakka, jos kärry on kokonaismassaltaan yli 750 kg. B96:stakin löytyy kirjoituksia aika paljon, mutta ne on kaikki jälkikäteen kirjoitettuja tyyliin "tiesitkö että tällainen ajokorttiluokka on olemassa?" eikä mitään "Lakimuutos luo uuden B96 ajokorttiluokan", josta selviäisi koska säädökset on muuttuneet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja aero »

Joskus 2010-luvun puolella tuo BE-vaatimus on tosiaan keventynyt. Korttiluokan B96 nimestä voitaneen extrapoloida, että 1996+18 = 2014, jolloin kaikki pre-96 -kortit olisi voitu konvertoida B96 -korteiksi automagialla ja sitä tuoreempien kuskien veto-oikeutta (heh) rajoitettu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ajanut ABC kortin 1983 ja pikkutuon e hain myös viimeisinä päivinä kun suoraan hakemalla sai.
Se hyöty ollut molemmista ettei ole tarvinnut koskaan miettiä riiittääkö kortti isoonkaan pakuukaan g30 vaniin kuskiksi ja/tai jarrulliseen traileriin sen perässäkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja aero »

^Niinno, ABEC:han ei riitä jarrutraikkuun (tai siis kärryyn, jonka luokittelumassa on yli 750kg) vanin perässä, jos vani on kuorma-auto tai kokonaismassaltaan yli 3500kg (pitäisi olla C1E vähintään, eikä kai sitä ole koskaan ihan vaan hakemalla saanut). Jos vani on rekattu henkilöautoksi ja kokonaismassa rajattu 3500kg tai alle, niin silloin riittää.BE.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
AKyttä
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Syys 11, 2022 07:55

Re: Avon vetomassat

Viesti Kirjoittaja AKyttä »

Uusi pervo esittäytyy :D

Kuva
Vastaa Viestiin