Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

upi kirjoitti:
Ma Marras 22, 2021 18:20
Vanhat Xenonit ovat jo itse muuttuneet vanhuuttaan keltaisiksi ja siksi ei eroa huomaa.
Missä on kerrottu että xenonit ovat vanhat tai niiden ikä?

Perus bi-xenonit (4300 K) sekä lisä H7-halogenit puhtaammalla valolla (3900 K) tuottavat ainakin ng9-3 kunnossa olevilla umpioilla hyvät valot mielestäni. Ne eivät kaipaa mitään virityksiä.
Enemmän ja vähemmän vain näkee näitä valoja, joissa jälkikäteen LED H7 polttimoilla on saatu valokuvio aivan sekaisin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Porukka hakee noilla jälkiasennus-LEDeillä parempaa valotehoa halogeenien tilalle.
Eilen tuli ajeltua HKI-Hyvinkää-HKI cabbella. Kyllähän nuo LEDit valaisevat paremmin lyhyissä valoissa kuin halogeenit 8)

Joku kirjoitti aiemmin, että kannattaisi vaihtaa auto ennemmin kuin alkaa värkkäämään siihen jälkiasennus-LEDejä. En ole samaa mieltä. Jos autossa on muuten hyvät varusteet ja on panostanut sen ylläpitoon taloudellisesti, ei minusta ole järkeä alkaa vaihtamaan koko autoa vain siksi, että saisi paremman valotehon lyhyille/pitkille valoille. Sitä paitsi Saabin ikäisillä autoilla tuskin välttämättä löytää autoa, jonka ajokilometrit ja kunto täsmäävät omien autojen vastaaviin ominaisuuksiin.

Sen sijaan jos sattuisi olemaan vm. 2003-2006 NG9-3 manuaalisella ilmastoinnilla, tällöin harkitsisin auton vaihtoa saadakseni automaatti-ilmastoinnin. Se on sellainen ominaisuus, josta ei halua enää tinkiä. Toisaalta jos haluaisi xenonit halogeenien tilalle, tällöin olisi helpompi vaihtaa autoa kuin alkaa värkkäämään autoon itse orkkis-xenoneita jälkiasenteisena. Tuo LED-konversio on kyllä huomattavasti helpompi vaihtoehto, kunhan joku valmistajista saisi tieliikennehyväksynnän noille valoille.

Night Panel -toiminto oli taas paikallaan ajettaessa Nurmijärven pitkää suoraa. Harmi, ettei se ole yleistynyt muissa automerkeissä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Marras 23, 2021 07:21
Porukka hakee noilla jälkiasennus-LEDeillä parempaa valotehoa halogeenien tilalle.
No on eri juttu.

Jos on alkuperäiset xenon valot, niin niihin ei minusta tarvitse edes H7 halogenilisäpitkiä vaihtaa LED:ksi. Toinen asia on sitten pelkkien halogenien vaihto LED:ksi valotehon vuoksi, mutta tämä laillisuus tekijä tässä tapauksessa on mielipiteitä kovasti jakava.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja markkula »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Marras 23, 2021 07:21
LED-konversio on kyllä huomattavasti helpompi vaihtoehto, kunhan joku valmistajista saisi tieliikennehyväksynnän noille valoille.
Osram on saanut muutamassa maassa esim Saksa, joihinkin automalleihin hyväksytettyä Night breaker h7 led- tuotenimellä myytävät lamput. Ilmeisesti vain lähivaloihin. Lista ajoneuvoista löytyy Osramin sivuilta.
9-5 2.0 Tid 2010
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Ti Marras 23, 2021 07:30
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Marras 23, 2021 07:21
Porukka hakee noilla jälkiasennus-LEDeillä parempaa valotehoa halogeenien tilalle.
No on eri juttu.

Jos on alkuperäiset xenon valot, niin niihin ei minusta tarvitse edes H7 halogenilisäpitkiä vaihtaa LED:ksi. Toinen asia on sitten pelkkien halogenien vaihto LED:ksi valotehon vuoksi, mutta tämä laillisuus tekijä tässä tapauksessa on mielipiteitä kovasti jakava.
Se on just niin.
Sama juttuhan se on moottorinohjausyksikön "optimoinnin" kanssa. Joku haluaa vähän ekstratehoa ja -vääntöä paremmalla polttoainetaloudella, toinen tuomitsee. Varsinkin jos ei ole Hirsch. Ja kai siitä Hirschistäkin joku pahoittaa mielensä :lol:

markkula kirjoitti:
Ti Marras 23, 2021 09:25
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Marras 23, 2021 07:21
LED-konversio on kyllä huomattavasti helpompi vaihtoehto, kunhan joku valmistajista saisi tieliikennehyväksynnän noille valoille.
Osram on saanut muutamassa maassa esim Saksa, joihinkin automalleihin hyväksytettyä Night breaker h7 led- tuotenimellä myytävät lamput. Ilmeisesti vain lähivaloihin. Lista ajoneuvoista löytyy Osramin sivuilta.
Tuossahan ne: https://www.osram.com/ecat/NIGHT%20BREA ... 1_3401765/

Eikös sen pitäisi silloin olla tyyppihyväksytty koko EU:n alueella?
Toki saattaa riippua myös alkuperäisten merkkikohtaisten umpioiden valokuviosta jne. Kun tuorein Saab on vuodelta 2014, ei uskoisi kovin monella autojen valojen valmistajalla olevan motivaatiota tehdä sellaista Saabiin tyyppihyväksyttyä mallia :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja markkula »

Joutuvat hyväksyttämään/testaamaan umpiokohtaisesti koska umpioissa ei ole led-hyväksyntää. Useita 2010-mallisia autoja listalla kuitenkin. Suomeenhan emme tuollaisia "vapauksia" helposti saa.
9-5 2.0 Tid 2010
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, ei voi olla laki.

Nyt lainsäätäjä päästää tänne pimeään pohjolaan uusia autoja , joissa ei edes pala valot, porukka ajelee pimeillä autoilla sumussa ja lumipyryssä.

Lisäksi olen huomannut että joissakin uusissa autoissa , tuo automaattitoiminto , jossa auto päättää itse koska pitkät on päällä, toimii heikosti.
Eli niin että pitkät räpsähtävät päälle , juuri siinä oman autosi nokan etupuolella, ja se on kyllä ihan syvältä.

Nyt sitten tuomitaan , kun porukka yrittää , minä mukaan lukien , hieman parantaa vanhan vessan valoja led polttimoilla,
jotka kyllä parhaimmillaan ovat toiselta planeetalta , kusenkeltaisiin halogeeneihin verrattuna.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
Airokolkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

Itellä on kolkissa h7 ledit lyhkäsissä. Toi testisignaalien aiheuttama välkkyminen ärsytti sen verran että askartelin releellä toisen virtapiirin normaalilla polttimolla, jota kautta signaalit kulkee kun autossa ei ole virrat päällä. Kun virrat kääntää päälle, rele kääntää takasin "alkuperäselle" piirille jossa on ledit kiinni.

Tälleen ainaki pääsee eroon vilkkumisesta eikä oo mitään muitakaan ongelmia tullu 👍🏼
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja 966 »

Ei toimi Upin kortit. Auto Saab 93 SC Vector 2.0T Sentronic. Aiemmat kaukovalot 55W can-väylä kiinanxenonit, vaihdettu Philips Ultinon HL led H7, 18W Motonetistä 150€/ pari + Upin piirikortit. Aiemmin tuli vikavalvontailmo joka toisella tai kolmannella ajokerralla, aina vasen päävalo. Nyt useamman kerran joka ajolla ja niin vasemmasta kuin oikeastakin. Pitää kai hakea Nightbreakerit ja keksiä näille Ultinoneille jotain muuta käyttöä. Niin ja auto ohjelmoitu xenonvaloille, vaikka eihän se näihin kaukovaloihin vaikutakaan.
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja upi »

Mikä on autosi vuosimalli, sillä kaikissa vm. 2008 ja uudemmissa ovat toimineet virheettömästi.
Näissä on ollut Philipsin eri versioita, kiinalaisia useita ja myös Osramin H7 ledejä.
Eli vm. 2008 vanhemmissa ei ole testattu, kuin pikaisesti vm. 2004 autoon ja ei tullut vikailmoituksia.
Ota yhteyttä, niin tutkitaan ongelmaa.
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja 966 »

Auto on vm 2006.
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja upi »

Tuo 18W ei taida riittää, eli vaatisi lisäkuorman rinnalle.
Yhteiskuormana voisi kokeilla 25W kuormaa.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^hieman aiheeseen, mutta myös sivuten.

Mitkä ovat noiden philipsin ja osramin H7 ledien wattimäärät? niitä kun ei paketissa lue.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja 966 »

Osramista en tiedä, mutta Philips Ultinon on 18W.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja 966 »

Tuo 18W ei taida riittää, eli vaatisi lisäkuorman rinnalle.
Yhteiskuormana voisi kokeilla 25W kuormaa.

Mikähän kuorma olisi rinnalle kytkettynä sopiva, joku 10W hehkulamppu, vastus ?ohmia, vai mitä muuta kannattaisi kokeilla?
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Vastaa Viestiin