Eikö tuo vikavalvonta ole kuitenkin päällä myös silloin kun pitkät ovat päällä .upi kirjoitti: ↑La Loka 09, 2021 19:41Pitkissähän valvotaan, onko halgeenilampun hehkulanka ehjä ja se tapahtuu seuraavasti.
Pitkien ollessa pois päältä syötetään polttimoille 2 ms pituisia virtapulsseja 2s välein ja virta pulssissa on lähellä 15 A.
Pitkien ollessa päällä ei ole tuo pullssitus päällä.
Tämän valvonnan pieni elektroniikka moduuli hoitaa niin, että vikakoodia ei tule led polttimolla.
Tämä moduuli on vain Saabille suunniteltu, eikä käy muihin autoihin, sillä niissä on varmaankin omanlainen valvonta.
Led polttimoiltahan löytyy, joissa on tuo elektroniikka integroitu itse polttimoon, eikä ulkoiseen johdossa olevaan klikkaan.
Eiköhän tällainen sovi vanhempienkin pitkien valojen umpioon.
Moduuleja on nyt myynnissä!
Tosin silloin ei tietenkään ole tämä "testipulssi" käytössä vaan valvonta tapahtuu polttimolle syötettävän jatkuvan virran kautta. Näin uskoisin, sen olevan vaikka kyllähän sen toki huomaa, jos pitkien valojen poltin kesken kaiken niiden ollessa päällä kärähtää.
Tai sitten päästäänkin siihen, että mikäli tuon pitkien polttimoiden vikavalvonta ei ole niiden ollessa käytössä toiminnassa, niin silloinhan ko. H7 polttimon ei tarvitsisi olla "CAN-yhteensopiva" (keinokuormaa) vaan riittää ainoastaan tuon lepotilassa olevan H7 polttimon testipulssin eliminointi polttimolle asti ja testipulssille keinokuorma. Käytännössä kuitenkin se keinokuorma on oltava jossain kohtaa: joko siellä boksissa tai polttimossa.
Kahteen kertaan se ei saa olla.
Yksi juttu on vielä se, että oliko pitkille H7 polttimoille käytössä PWM-sähkö käytön aikana?
Jos on, niin tämähän täytyy boksissa suodattaa aidoksi tasasähköksi pulssitetun keskiarvoistetun sähkön sijasta, jotta led ei värise.
Eli...
Sisältääkö tämä boksi: testipulssin esto LED:lle, keinokuorma, ja PWM-sähkön suodatuksen?