Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
8946
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2017 11:01

Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja 8946 »

Tervehdys Saabistit!
Kysymys: Saabiin pitäisi nyt saada lisää valotehoa keulalle, pitkät+lisäpitkät ovat ok, mutta lähivalot ei. Ajattelin josko vaihtaisi lähivalojen H7-polttimot LED-malleihin muutossarjalla.. Niiden kestohan on ilmoitettu moninkertaiseksi esim. halogeeneihin verrattuna. Onko kokemuksia, mikä muutossarja toimisi 9-3:ssa? Itse suosisin "laatumerkkejä" Philips, Osram. (varmasti halvempiakin saisi, mutta miten mahtaa laatu ja kestävyys olla.. ) 100-150 e. jos sijoittaisi rahaa, sillä saisi esim. Philipsin valmiin paketin, jossa kaikki tarvittava mukana. Sitä en tiedä onko omassa Saabissa se CAN-systeemi, joka voisi alkaa herjaamaan LED-polttimoja käytettäessä.
Kiitos jo etukäteen, mikäli joku asiaa tunteva kaveri voisi vastailla tähän... Ja autohan oli SAAB 9-3 (YS3F) 1,8t 2005 150hv
Vanha
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Itse laitoin tuohon saksanseisojaan Night eye merkkiset kiinan kurat, ostin e-villestä. Toimii lähivaloissa oikein hyvin,
valokuviokin liikuttavan lähellä halogeenipolttimon kuviota.

Tuossa kävi tietysti tuuri että sattu kiinan polttimot olemaan hyvät, mutta sitten kun ja jos nuo hajoaa , niin laitan kyllä tilalle
ns laatutumerkkiä, juurikin osramit tai philipsit.

Senmmoinen ongelma näissä näyttää olevan, myös noissa ns laatumerkeissä, että se canbus boxi ei välttämättä takaa sitä että herjaa
ei valoista tulisi. Kaveri osti V70 vulvaan osramin setin ja virheilmoitusta pukkaa. Omassa saksanseisojassa ongelma on pitkät ajovalot,
jostain syystä kuskinpuolen pitkä alkaa vilkkumaan , kun on ollut päällä muutaman minuutin.

Molemmissa , sekä tuossa omassa kiinansetissä että osramissa on kyllä kirkas ja mukava valo, iso ero halogeeneihin on etenkin näin syyspimeällä,
kun valo ei kokonaan katoa märkään asfalttiin.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lähivalojen muutos xenon polttimolle Tech2 merkkitesterillä niin ongelmaa ei ole. Ilman tuota homma ei oikein onnistu johtuen halogeeniasetuksen vikadiagnostiikasta ja etenkin PWM pulssisähköstä. Ainoastaan polttimon kiinnitys muutossarjalla saattaa tuotaa päänvaivaa, mutta siihenkin löytynee oma adapteri.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja upi »

Nyt löytyisi lisäpitkiin H7 led polttimoille suunniteltu pienikokoinen elektroniikka moduuli, joka estää vikakoodit ja välkynnän.
Moduuli on niin pieni, että mahtuu hyvin pitkien lampun sisään.
Lisäpitkiin tulee huima valotehon lisäys ja kantama ja ei kannata lisätä niitä rumia valopalkkeja keulalle.
Löytyy myös versio, jolla voi myös sumuvalot korvata led valoilla ilman välkyntää ja vikakoodeja
Kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä.
.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja torque »

Joskus ollut foorumilla juttua että orkkisvalonheittimet-ajovalon umpio ei välttämättä toimi hyvin kun tuikkaa LEDit tilalle, valokuvio tai suuntaus outo.
Eli voi olla hieman arpapeliä vaihto halogeenista-> LED, ajovaloissa.
Ja juu CAN valvonta on '05 9-3ja todennäköistä että valittaa valoista jos ei ole esim. tuo Philipsin CANbus sovitin.
Varmaankin jo nuo 150+, 200+ H7'at jo koettu?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

upi kirjoitti:
To Loka 07, 2021 21:55
Nyt löytyisi lisäpitkiin H7 led polttimoille suunniteltu pienikokoinen elektroniikka moduuli, joka estää vikakoodit ja välkynnän.
Moduuli on niin pieni, että mahtuu hyvin pitkien lampun sisään.
Lisäpitkiin tulee huima valotehon lisäys ja kantama ja ei kannata lisätä niitä rumia valopalkkeja keulalle.
Löytyy myös versio, jolla voi myös sumuvalot korvata led valoilla ilman välkyntää ja vikakoodeja
Kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä.
.
Onko räätälöity vain Saabbiin vai päteekö vääränmerkkisiinkin vehkeisiin ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

petrisa kirjoitti:
To Loka 07, 2021 14:28
Lähivalojen muutos xenon polttimolle Tech2 merkkitesterillä niin ongelmaa ei ole. Ilman tuota homma ei oikein onnistu johtuen halogeeniasetuksen vikadiagnostiikasta ja etenkin PWM pulssisähköstä. Ainoastaan polttimon kiinnitys muutossarjalla saattaa tuotaa päänvaivaa, mutta siihenkin löytynee oma adapteri.
Joo, tuo unohtui mainita, että myös tuossa saksanseisojassa muutettiin ajovalot xenon asetuksille. Ongelma oli , että talvella kun luistonesto
teki töitä , alkoivat valot värisemään. Oikeastaan tuo nyt ei iso ongelma ollut, mutta poistui tuo pienikin vaiva xenon asetusten kautta.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
To Loka 07, 2021 14:28
Lähivalojen muutos xenon polttimolle Tech2 merkkitesterillä niin ongelmaa ei ole. Ilman tuota homma ei oikein onnistu johtuen halogeeniasetuksen vikadiagnostiikasta ja etenkin PWM pulssisähköstä. Ainoastaan polttimon kiinnitys muutossarjalla saattaa tuotaa päänvaivaa, mutta siihenkin löytynee oma adapteri.
Siitä halvalla:

https://www.24hshop.fi/koti-vapaa-aika/ ... edBrain+FI

Meillä on cabbessa kiinni Infitary -LEDit. Oli halvemmat kuin "merkki-LEDit" ja toimivat hyvin.
https://www.infitary.com/products
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Pe Loka 08, 2021 06:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
8946
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2017 11:01

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja 8946 »

torque kirjoitti:
To Loka 07, 2021 23:21
Joskus ollut foorumilla juttua että orkkisvalonheittimet-ajovalon umpio ei välttämättä toimi hyvin kun tuikkaa LEDit tilalle, valokuvio tai suuntaus outo.
Eli voi olla hieman arpapeliä vaihto halogeenista-> LED, ajovaloissa.
Ja juu CAN valvonta on '05 9-3ja todennäköistä että valittaa valoista jos ei ole esim. tuo Philipsin CANbus sovitin.
Varmaankin jo nuo 150+, 200+ H7'at jo koettu?
Tällaisia ajattelin 9-3:n lähvaloille, halogeenien tilalle: Philips Ultinon Essential LED. Näissä on huomioitu se CANbus asia, eli ei pitäisi valittaa ledipolttimoista..?
Vanha
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja aero »

Tikulla silmään sitä mulkeroa, joka on keksinyt sekoittaa CAN-busin ja valonvalvonnan ledien markkinoinnissa.

Baseline: CAN-busilla ja valonvalvonnalla ei lähtökohtaisesti ole juuri mitään yhteistä. Käytännössä valonvalvonta löytyy vähintään jollain tasolla useimmista CAN-väylällä varustetuista autoista ja valonvalvonta saattaa keskustella muun auton kanssa CAN-väylän kautta. Se väylä EI mene polttimoille, eikä polttimot tiedä mitään CAN-väylästä.

Käytännössä joku markkinointimulkero* on vedellyt hatusta yhtäläisyysmerkkejä ja keksinyt markkinoida CAN-väylän nimellä polttimoita, missä on rinnalla vastus lisäämässä kuormaa ja tuottamassa lämpöä ja jolla on tarkoitus hämätä sellaista valonvalvontaa, joka mittaa että polttimolle menee oikea määrä (eli lähinnä tarpeeks) virtaa. Jos paketissa tulee erillinen moduuli, joka kytketään (myös) muualle kuin polttimoon, saattaa se jotain CAN-väylässä jutellakin ja sieltä kautta poistella ongelmia. Tälläinen moduuli on erittäin todennäköisesti automallikohtainen.

Tuohon määreeseen sopiva valonvalvonta löytyy esimerkiksi ysitonnisesta ajalta ennen CAN-väyliä. NG9-3:n valonvalvonta ja -hallinta ei ole ihan näin yksinkertainen, vaan paljon kehittyneempi. Siinä hallitaan tiettyjen polttimien tehoa manipuloimalla sähköä ja aktiivisesti testaillaan tiettyjä polttimoita sähköpulsseilla.

Johtopäätös: jos joku valosarja/polttimo/tms esittelee toimivansa nimenomaan NG9-3:ssa (kuten upin kauppaama moduuli), niin se ottaa nuo auton sähkömanipulaatiot ja aktiiviset valvonnat huomioon, mutta pelkkä (virheellinen) "CAN"-taikasana paketissa ei sitä tee. That said, kuten yllä on todettu, NG9-3 ajaa xenoneille sähköä "vapaammin" kuin halogeeneille eli manipuloimatta sitä PWM:llä ja auton asetusten muutto xenon-asetuksille auttaa moneen tehovalovaivaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se on juuri näin kuin yllä kerrottu.

Lähivalojen kanssa ei tule ongelmaa, kun muuttaa valot xenon asetukselle. Xenonien kanssa ei ole polttimolle vikavalvontaa, ei pwm pulssisähköä, eikä ajoittaisia testipulsseja. Sikäli tämä asia hoituu helpohkosti.

Ongelma tulee sitten pitkien H7 polttimoiden kanssa, jotka ovat myös xenon umpioissa mukana. Niihin ei xenon asetus koske. Siinä tarvitaan sitten sitä jotain muutakin kytkentäboksia, jotta valot toimimat ilman ongelmia.

Itselläni on alkuperäiset xenonit ja pitkiin vaihdoin kesällä Narvan Power Range +50 polttimot. Nyt olen jo päässyt syyspimeällä testaamaan. Niissä on puhtaampi valkoinen valo kuin vakio h7-polttimoissa ja sopivat siten kaveriksi xenoneille. Narvat kestävätkin paremmin kuin Philipsin tai Osramin vastaavat, koska ex Saabista on niistä kokemuksia lyhyissä valoissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Meillä on avoon vaihdettu LEDeiksi ainoastaan lähivalot. Pitkät ovat edelleen Osramin H7 Nightbreakerit, koska umpioiden koteloissa ei ole tilaa LEDeille, joissa on tuuletin mukana (kuten esimerkiksi nuo Infitaryt).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

8946 kirjoitti:
Pe Loka 08, 2021 06:38
Tällaisia ajattelin 9-3:n lähvaloille, halogeenien tilalle: Philips Ultinon Essential LED. Näissä on huomioitu se CANbus asia, eli ei pitäisi valittaa ledipolttimoista..?
Kuten jo todettiin, niin vielä kerran...
"CAN-bus juttu" ei yksinomaan riitä Saabin kohdalla. Pitää olla huomioitu vielä pulssitettu PWM sähkö, sillä saattaa alkaa muutoin LED välkkymään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

Philipsin Ultinon Pro -sarjaa olen nähnyt kehuttavan foorumeilla, tosin muiden merkkien kuin Saabin.

https://www.bulbfacts.com/led-kits/revi ... eview.html
9-3 SC 2.0t -07
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja upi »

Pitkissähän valvotaan, onko halgeenilampun hehkulanka ehjä ja se tapahtuu seuraavasti.
Pitkien ollessa pois päältä syötetään polttimoille 2 ms pituisia virtapulsseja 2s välein ja virta pulssissa on lähellä 15 A.
Pitkien ollessa päällä ei ole tuo pullssitus päällä.
Tämän valvonnan pieni elektroniikka moduuli hoitaa niin, että vikakoodia ei tule led polttimolla.
Tämä moduuli on vain Saabille suunniteltu, eikä käy muihin autoihin, sillä niissä on varmaankin omanlainen valvonta.
Led polttimoiltahan löytyy, joissa on tuo elektroniikka integroitu itse polttimoon, eikä ulkoiseen johdossa olevaan klikkaan.
Eiköhän tällainen sovi vanhempienkin pitkien valojen umpioon.
Moduuleja on nyt myynnissä!
Vastaa Viestiin