Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Axa
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 11:26

Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Axa »

Eli 2004 Saab 9-3 1.8i potilas ja auto kun tuli mulle niin ainoa oire oli että kylmänä käynnistäessä kierrokset seilas hetken ja sitten tasoittui eikä muita oireita ollut. Siihen kokeilin kaasuläppäkotelon ja ilmamassamittarin puhdistamista ja vaihdoin lämpötila-anturin. Nyt oireet muuttunut niin että vähemmän seilaa kierrokset, mutta ensiksi liikkeelle lähtiessä auto meinaa sammua ja kun pääsee liikkeelle niin auto kiihtyy nykien. Ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen ongelmaa ei enää ilmene. Mitä lähtis seuraavaks kokeilemaan?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Onko auton moottorinohjausyksikön softa päivitetty?

Minulla oli lokakuu 2004 - lokakuu 2008 vm. 2005 NG9-3SS 1.8i työsuhdeautona, ja se täristi kierrosten seilatessa kylmänä ollessaan. Meni vähän aikaa, ennen kuin Saabilta tuli moottorinohjausyksikköön (Siemens) päivitetty softa, jonka jälkeen oireet katosivat.

Tuo Opelin moottori Z18XE on hieman harvinaisempi Saabissa, eikä sitä saanut kuin vm. 2005-2009 NG9-3:iin Pohjoismaissa. Kannattaakin googlettaa samanlaisesta oireesta Opel -foorumeita, joista saattaa löytyä lisää tietoa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Axa
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 11:26

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Axa »

Softasta ei oo sen enempää tietoa. Opel-foorumeilta yrittänyt myös etsiä tietoa mutta ei oo sieltäkään täsmännyt.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuo että oire lähtee pois ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen vaikuttaa jotenkin sellaiselta, että moottorin ollessa kylmä se saa liian rikasta polttoaine-/ilmaseosta, joka korjautuu kiihdytyksen jälkeen "ryypyn" lähtiessä pois päältä.

Kannattaisi varmaan kokeilla toista ilmamassamittaria, mikäli siihen on mahdollisuus.

Vaikka vaikuttaa tyhmältä vinkiltä, niin ilmanputsarin kotelo ja itse putsari kannattaa myös tsekata.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Axa
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 11:26

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Axa »

Sain lukijalla livedataa esille ja auto sattus vielä nykimään käynnistäessä ja sen mukaan MAF arvo oli ainakin ok nousi loogisesti kierrosten mukaan. Tyhjäkäynnillä tasoittui n.10-13 kg/h(testeri näytti pound per minute joten tarkkaa en saanut)
Axa
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 11:26

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Axa »

Nyt ajellessa otin testerin kiinni. Lambdan jännite rupes epäilyttämään. Tasakaasulla ajossa ja tyhjäkäynnillä liikennevaloissa lambdan jännite seilaa 0,05V-0,8V. Kiihdyttäessä lähes aina oli alle 0,1V mutta välillä silloinkin pomppas 0,8V. moottorijarrutuksessa näytti 0V.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Axa kirjoitti:
Ma Loka 18, 2021 12:31
Nyt ajellessa otin testerin kiinni. Lambdan jännite rupes epäilyttämään. Tasakaasulla ajossa ja tyhjäkäynnillä liikennevaloissa lambdan jännite seilaa 0,05V-0,8V. Kiihdyttäessä lähes aina oli alle 0,1V mutta välillä silloinkin pomppas 0,8V. moottorijarrutuksessa näytti 0V.
Eikös lambdan pitäisi antaa CE-koodi. jos jännitearvo menee normaalien raja-arvojen ylitse? Z18XE:stä en tosin tiedä tekeekö niin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

2000 vm ooppelin keulalla nykimistä aiheutti sytkäkasetti ja kaasuläpän tukossa oleva evap tjsp oleva reikä.
En vaan muista enää missä tilanteissa nyki...

Lambda sytytti tuohonki vikavalon, ajelin tosin monta kuukautta ilman lambdaa ilman oireita.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Axa
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 11:26

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Axa »

Katselin tossa tuon EVAP venttiilille menevän reiän kaasuläppäkotelolta vaikutti olevan ihan auki kun meisseli meni syvälle asti. Voisko EVAPissa olla jotain muuta vikaa? Sytytyspuola käynyt myös itsellä mielessä, mutta itsellä kokemusta että puolavikaiset autot pätkii eri tavalla, mutta tiedä sitä sitten.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On tosiaan monta vuotta siitä kun toi oli, silloin se oli joku 1.5millinen reikä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Axa
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 11:26

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Axa »

Nykyään ilmeisesti isompi, tänään vielä tarkistelin niin että imuputki oli irti ja työnsin tikun evapin reiästä ja läpi tuli. Täytyypä miettiä pitääkö ottaa riski vaan ja vaihtaa puolakasetti.
Axa
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 11:26

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Axa »

Nyt vaihdettu autoon 2vk käytetty sytytyspuola ja käytetty ilmamassamittari. Ekalla koeajolla kylmänä ei nykinyt, mutta toisella käynnistyksellä hiukan jäähtyneenä alkoi kierrokset seilaa maan joten ihan ei päästy viasta eroon. Seuraavaksi kokeiluun kaasuläppäkotelon tiivistys.
Axa
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 11:26

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Axa »

Nostelen vanhaa aihetta kun samantyylistä vikaa tullut uudestaan. Eli auto alkoi noilla sytytyspuolan ja käytetyn MAF vaihdolla toimimaan ihan ok, satunnaisesti tyhjäkäynti seilas mutta ei pahemmin. Tossa joku aika sit vika tuli uudestaan lisäyksenä P0170 vikakoodi ja ehkä astetta pahempi nykiminen ja kaasuun vastaamattomuus kylmänä. Nyt livedataa luettaessa lambdojen jännite pysyy tasaisesti alle 0,1V. Long Fuel trim oli n.11.7%.
Kaasuläppäkotelon sain nyt aikaseks tiivistettyä kunnolla (vanha tiiviste oli halki) mutta ei merkittävää apua. Oliskos MAF, lambda/lambdat todennäköisin syy?
JRep
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Marras 30, 2021 21:50

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja JRep »

Moro
Samalla koodilla löytyy opel puolelta maf vika. Omassa oli ihan samat oireet, sama vikakoodit. Vaihdoin uuden maffin ja ongelma poistui.
Axa
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 11:26

Re: Saab 9-3 1.8i nykiminen kylmänä

Viesti Kirjoittaja Axa »

Vaihtelin paikalleen edellisessä vianetsinnässä pois vaihdetun maffin niin käynnistymisen jälkeen ei mitään tyhjäkäynnin seilaamista eikä nykimistä. Ehkä viimeksi oli vika puolassa ja nyt MAF. Mutta seurataan tilannetta. Seurailin livedataa nyt ajellessa muuten pysyi lyhyt Fuel trim 0 molemminpuolin hiukan, mutta motarin alussa oli hetken aikaa yli 10 ja sitten tippui takas 0 kieppeillä liekö normaalia?
Vastaa Viestiin