9-3 2.0t Vector 2008 Kansipahvi vai koko motti😓

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ksne
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 07, 2018 09:18
Paikkakunta: Häme

9-3 2.0t Vector 2008 Kansipahvi vai koko motti😓

Viesti Kirjoittaja Ksne »

Terve!

Ensimmäistä viestiä foorumille, kun käyttis palvellut hyvin ja ei oikeen mitään ongelmia ikinä.

Paitsi nyt. Rouvalla auto käytössä ja öljynpainevalohan jostain syystä kesken rauhallisen ajelun oli hypännyt tauluun. Oli 500m päästä kotoa ja ajellut tietenkin pihaan rauhakseltaan. Paikalle päästyäni kattelin öljyt ja ne ok. Nopealla käyttämisellä totesin moottorista nakutusta ja pakoputkesta jäähdytin nesteen käryistä valkeaa savua.

Mahtaakohan koko motti olla jo kaput ja mistähän löytyisi vaihtokonetta ja näihin perehtynyttä asentajaa Lahden/Etelä-Suomen alueelta 🤔

Sen verran tykästytty muutamassa vuodessa tuohon autoon että pelastaa se pitää.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2.0t Vector 2008 Kansipahvi vai koko motti😓

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ksne kirjoitti:
Ma Loka 18, 2021 20:23
Terve!

Ensimmäistä viestiä foorumille, kun käyttis palvellut hyvin ja ei oikeen mitään ongelmia ikinä.

Paitsi nyt. Rouvalla auto käytössä ja öljynpainevalohan jostain syystä kesken rauhallisen ajelun oli hypännyt tauluun. Oli 500m päästä kotoa ja ajellut tietenkin pihaan rauhakseltaan. Paikalle päästyäni kattelin öljyt ja ne ok. Nopealla käyttämisellä totesin moottorista nakutusta ja pakoputkesta jäähdytin nesteen käryistä valkeaa savua.

Mahtaakohan koko motti olla jo kaput ja mistähän löytyisi vaihtokonetta ja näihin perehtynyttä asentajaa Lahden/Etelä-Suomen alueelta 🤔

Sen verran tykästytty muutamassa vuodessa tuohon autoon että pelastaa se pitää.
Olisiko jakoketju venynyt ja "hypännyt yli" (=jako sekaisin), jos nakuttaa tyhjäkäynnillä?

Jakopääremppa muuten ehjään koneeseen on noin +1 000 €, moottorin vaihto noin +2 000 €.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0t Vector 2008 Kansipahvi vai koko motti😓

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ksne kirjoitti:
Ma Loka 18, 2021 20:23
moottorista nakutusta ja pakoputkesta jäähdytin nesteen käryistä valkeaa savua.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Loka 19, 2021 06:01
Olisiko jakoketju venynyt ja "hypännyt yli" (=jako sekaisin), jos nakuttaa tyhjäkäynnillä?
Niin, mutta miten selittää jäähdytysnesteen hajun ja valkoisen savun pakoputkesta
Eipä taidan jakoketjun hyppääminen tätä aiheuttaa :roll:

Minusta kuulostaa kannentiivistevialta, kun kerran jäähdytysnestettä pääsee palotilaan. Näkyyköhän paisuntasäiliössä kovaa pulputusta tai onko jopa työntänyt nestettä ulos?
Pakokaasutesti, joka haistelee paisuntasäiliöstä, niin sillä pitäisi tuokin asia selvitä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Ksne
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 07, 2018 09:18
Paikkakunta: Häme

Re: 9-3 2.0t Vector 2008 Kansipahvi vai koko motti😓

Viesti Kirjoittaja Ksne »

Ei näkynyt paisarissa pulputusta silloin kun autoa nopeasti käyttelin. Taso kyllä oli laskenut reippaasti alle minimin ja värikin pysynyt samana.
Ksne
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 07, 2018 09:18
Paikkakunta: Häme

Re: 9-3 2.0t Vector 2008 Kansipahvi vai koko motti😓

Viesti Kirjoittaja Ksne »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Loka 19, 2021 06:01

Olisiko jakoketju venynyt ja "hypännyt yli" (=jako sekaisin), jos nakuttaa tyhjäkäynnillä?

Jakopääremppa muuten ehjään koneeseen on noin +1 000 €, moottorin vaihto noin +2 000 €.
Eikö silloin kun jakoketju venyy ja hyppäilee tule jonkun verran tuhoa samalla?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 2.0t Vector 2008 Kansipahvi vai koko motti😓

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kun nyt autoa on kotiinpääsyn jälkeenkin käytetty, niin loimottaako se öljyvalo edelleen ja koko ajan?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ksne
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 07, 2018 09:18
Paikkakunta: Häme

Re: 9-3 2.0t Vector 2008 Kansipahvi vai koko motti😓

Viesti Kirjoittaja Ksne »

AZP kirjoitti:
Ti Loka 19, 2021 19:59
Kun nyt autoa on kotiinpääsyn jälkeenkin käytetty, niin loimottaako se öljyvalo edelleen ja koko ajan?
Ei syttynyt enään ollenkaan.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2.0t Vector 2008 Kansipahvi vai koko motti😓

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ksne kirjoitti:
Ti Loka 19, 2021 18:59
Ei näkynyt paisarissa pulputusta silloin kun autoa nopeasti käyttelin. Taso kyllä oli laskenut reippaasti alle minimin ja värikin pysynyt samana.
Sitten syy saattaa olla kannentiivisteessä, kuten petrisa tuossa mainitsi.
Ksne kirjoitti:
Ti Loka 19, 2021 19:03
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Loka 19, 2021 06:01

Olisiko jakoketju venynyt ja "hypännyt yli" (=jako sekaisin), jos nakuttaa tyhjäkäynnillä?

Jakopääremppa muuten ehjään koneeseen on noin +1 000 €, moottorin vaihto noin +2 000 €.
Eikö silloin kun jakoketju venyy ja hyppäilee tule jonkun verran tuhoa samalla?
Eräällä klubilaisella oli jakoketju venynyt ja "hypännyt yli". Pystyi silti ajamaan sen ProCar Servicelle Jyväskylään täältä Helsingistä. Heillä sattui silloin olemaan pakasta vedettyjä BioPower -moottoreita. Jakopäärempan ja koko moottorin vaihdon hintaero oli silloin +500 € luokkaa. Klubilainen valitsi uuden moottorin.

Nyt tuo hintaero on suurempi, sillä ilmeisesti nuo kaikki ProCar Servicen aikanaan ostamat moottorit ovat mennet kaupaksi. Toinen klubilainen osti venttiilivian vuoksi uuden BioPower -moottorin Oriolta. Sen hinta oli jo 2 200 € luokkaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Ksne
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 07, 2018 09:18
Paikkakunta: Häme

Re: 9-3 2.0t Vector 2008 Kansipahvi vai koko motti😓

Viesti Kirjoittaja Ksne »

Vähän lisätutkimuksia tuli tehtyä ja käytettyä autoa. Ei siinä pakokaasussa oikeen se jäähdytysneste haisekaan ja tasokin pysynyt samana minimiviivan kohdilla kun tarkemmalla silmällä katseli. Taisi olla kuumotus-kiikarit päässä ja mielikuvitus laukannut. Savu tosin vaaleaa käynnistyksen yhteydessä. Nakutusta kuuluu jakopään seudulta kun ruuvari korvalla kuunteli ja öljykorkin avaamalla ääni voimistui sekä kuului öljyntäyttöreiän kautta.
Vastaa Viestiin