voiko termostaatti jäädä auki asentoon,(jumittua)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
patsa
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Kesä 09, 2019 20:08

voiko termostaatti jäädä auki asentoon,(jumittua)

Viesti Kirjoittaja patsa »

Moron, kysyisin kokeneemmilta saabisteilta, voikohan 9-3:ssa termostaatti jäädä pysyvästi auki asentoon, kun kamppeessa ei lämpö nouse lähellekkään normaalia, vaikka ajaa kymmeniä kilometrejä?
lämpömittari nousee vain lähelle ensimmäistä viivaa, ei puoleenväliinkään normaalista näytöstä,(noin puolivälissä asteikon).

kabiinissa myös tuntee, ettei lämmintä tule entiseen malliin, kun auto lämpeni hyvinkin nopeasti ajoon lähdettyä!
Jostain olen lukenut, että joku maadoitusvikakin voisi olla tämmöiseen syynä?
termarikoteloon tulee pistoke anturille,(moottorin yläosassa, vaihdelaatikon puoleisessa päässä moottoria?)
kulkimena on saab 9-3 1.8t 2005 vm.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: voiko termostaatti jäädä auki asentoon,(jumittua)

Viesti Kirjoittaja anv »

Joo, samoilla oireilla vaihtanut kaks termaria samanlaiseen -07 autoon ja vika korjaantunut.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
patsa
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Kesä 09, 2019 20:08

Re: voiko termostaatti jäädä auki asentoon,(jumittua)

Viesti Kirjoittaja patsa »

Aika simppeli homma loppujen lopuksi oli termarin vaihto, ja ensivaikutelmani on jotta "kylmänä käynti" loppui, lyhyen koeajolenkin jälkeen ainakin vaikuttais nousevan lämppärin neula noin puoleenväliin asteikkoa ja kabiinissakin alkoi tuntua lämpimammältä .
vanha termari kyllä oli silmämääräisesti katsottuna kiinni uutta vaihdettaessa, mutta ilmeisesti kumminkin se vanha "falskasi" kun lämmöt ei sillä nousseet?
Tarvinneekohan saabbi jotain erillistä "ilmausoperaatiota", jotta kaikki ilmat sais pois jäähdytys järjestelmästä termarin vaihdon jälkeen, vai ilmanneekohan tuo "itse itsensä", kunhan ajelee kunnolla lämpimäksi?
Jäähdyttimen muovisesta tyhjennyspropusta ei kyllä tullut noppaakaan nestettä ulos, sitä väännellessä,joten joutui laskemaan nesteet veke, lämppärin letkua irroittamalla !

Jäähdytin kumminkin lämpeni autoa käytettäessä myöskin alaosastaan,(tyhjennyspropun läheltä), joten kaiketikkin syylärissä silti liemet kiersi kumminkin?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: voiko termostaatti jäädä auki asentoon,(jumittua)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ilmaa itse itsensä kun käyttää lämpimäksi.

Ei nesteitä tarvitse laskea pois termostaatin vaihdon yhteydessä. Termostaattikotelon kannen aukaisun yhteydessä ei tule kuin ehkä reilu puoli litraa nestettä ulos. Joten koko järjestemän tyhjentäminen on aivan turhaa, vaikka WIS ja Haynness kehoittaan noin tekemään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
patsa
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Kesä 09, 2019 20:08

Re: voiko termostaatti jäädä auki asentoon,(jumittua)

Viesti Kirjoittaja patsa »

Tuota minäkin funtsin ennen vaihtohommaan ryhtymistä, jotta termari sen verran " korkealla",ettei siitä taida paljoakaan tulla nesteitä pihalle kun kannen avaa,
Auton keula oli lankkujen päällä n.15 cm. Perää ylempänä, jotta mahtu vati termarin kopan alapuolelle.
Eipä siitä tosiaan paljoakaan nestettä tullut,vaikka Lontoon murretta vääntävät haynnessin
poijat, käski koko myllyn tyhjentää nesteestä?

Hyvä juttu,jos ei mitään ilmaus operaatioita tarvitse tehdä, joten ei muuta kun kovaa ajoa sitten vaan!
387
"Hirsch"
Viestit: 914
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: voiko termostaatti jäädä auki asentoon,(jumittua)

Viesti Kirjoittaja 387 »

Täälääkin ongelmaa termarin kassa. uusi tilattu Rikulta ja vaihdettu eilen. Ei kyllä muuttunu ainakaan paremmaksi. lämpö nousee hitaasti sinne 77-80 asteeseen sitten on tuossa valissä maantie ajossa. kun hiljentää niin tippuu alle 70. vanha termari ei tehnyt tuota. lämötila katsottu e-sidin kautta. Laitoin suojan ala ritilään katsotaa auttaako.
Hese
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: voiko termostaatti jäädä auki asentoon,(jumittua)

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Miulla tekee ihan samaa. Korjautui kyllä vanhaan termariin nähden kun ei lämmenny sillä ollenkaan. Kesällä lämpee talvella ei. Tai saa ajaa kauan. Tuo farkku lämpee tosi nopeasti normaaliin lämpötilaan.

Sedanilla saa ajaa ainaki 20 km maantie ajoa ennenku lämmöt normissa farkulla ehkä 2-3km riittää.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
387
"Hirsch"
Viestit: 914
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: voiko termostaatti jäädä auki asentoon,(jumittua)

Viesti Kirjoittaja 387 »

Laitan päivitystä omaani. Ongelmaa. Nyt on oikea termari jossa ei ole helmeä ja on muutenkin paljon jämäkämpi rakenteeltaan myös tiiviste. Lämmöt nousee nopeasti. Ostin Tomilta.
Hese
Keltsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 18:22
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: voiko termostaatti jäädä auki asentoon,(jumittua)

Viesti Kirjoittaja Keltsu »

Minkä merkkistä termaria suosittelette, että onko alkuperäinen ainoa vaihtoehto?
Saab 9-3ss aero -03
387
"Hirsch"
Viestit: 914
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: voiko termostaatti jäädä auki asentoon,(jumittua)

Viesti Kirjoittaja 387 »

ON oman kokemuksen mukaan
Hese
Vastaa Viestiin