9-3 -08 TTID laturiongelma

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Burgele
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Loka 14, 2015 09:49

9-3 -08 TTID laturiongelma

Viesti Kirjoittaja Burgele »

Konehuoneesta alkoi kuulua outoa ulinaa 1-2 sekunnin pätkissä. Välillä ääni katoaa kokonaan, mutta onnistuin paikallistamaan sen laturin suunnille. Äänen kuluessa latausjännite tippuu vähän päälle 12 voltin ja kun ääni lakkaa jännite on normaali. Asiaa selvitellessä huomasin laturin takana irrallaan sinisen johdon jossa valkoinen raita, eli käsittääkseni laturin heräte. Johdon päästä on liitin murtunut irti enkä käsikopelolta onnistunut löytämään irti murtunutta osaa laturin takana olevien muttereiden alta. Kysymys siis kuuluukin että mihin tuo heräte piuha kuuluisi olla kytkettynä? Pitäisikö sen olla jommankumman pienemmän mutterin alla vai onko laturin takana vielä joku muu liitäntä jota en ole huomannut?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -08 TTID laturiongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo sininen/valkoinen on juuri laturin herätejohto. Se pitää olla kytketty laturin L-liitäntään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Burgele
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Loka 14, 2015 09:49

Re: 9-3 -08 TTID laturiongelma

Viesti Kirjoittaja Burgele »

En saa kunnon näköyhteyttä laturin taakse mutta se vaikuttaisi tämän kuvan mukaiselta https://i.ebayimg.com/images/g/GjwAAOSw ... -l1600.jpg

L liitäntää tuossa ei ole. Ilmeisesti sitä vastaa tuo D+? DFM on ilmeisesti joku ECU:lle tuleva kuormitustieto joka ei dieselissä käytössä?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -08 TTID laturiongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se on juuri noin.

Saabin ohje kertoo L-liitännästä, mutta yleensä latureista ei sitä löydy vaan se onkin merkitty yleisen tavan mukaan D +. Tämä on nk. heräte. Vanhemmissa autoissa se meni mittaristolle latuksen merkkivalolle, mutta näissä nykyautoissa se menee mootorin ECU:lle.
DFM (digital field monitoring) on kuormituksen tieto johdin, jota diesel ei käytä. Bensaversioissa se on käytössä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Burgele
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Loka 14, 2015 09:49

Re: 9-3 -08 TTID laturiongelma

Viesti Kirjoittaja Burgele »

Kiitos avusta, sain herätejohdon kytkettyä mutta sillä ei yllättäen ollut vaikutusta latauksen pätkintään. Sain otettua ääninäytteen videolle. https://youtu.be/CUsFCG5BOAM

Tuo ääni ilmaantuu erityisesti käynnistyksen jälkeen ja sen kuluessa lataus ei toimi. Voisiko tuo tulla luistavasta vapaakytkimestä? Laturin sisuskalut kyllä näyttää pyörivän mutta ehkä ne hidastuvat sen verran että latausjännite putoaa. Vai voiko itse laturissa jokin vika aiheuttaa tuon?
SAAB-loppukäyttäjä
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2021 10:17

Re: 9-3 -08 TTID laturiongelma

Viesti Kirjoittaja SAAB-loppukäyttäjä »

Voisiko olla sen laturin laakeri menossa pian?
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 -08 TTID laturiongelma

Viesti Kirjoittaja petromies »

Voi olla vapaakytkin. Jos laturilla takana jo 200 000 km niin uutta kehiin, tulee kerralla arpomatta kuntoon.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Hansk1
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 22:28

Re: 9-3 -08 TTID laturiongelma

Viesti Kirjoittaja Hansk1 »

Ääni videolla kuulosta melko samanlaiselta kuin omass Ttid:ssä ilmaantu pariviikkoa sitten. Tosi mulla ääni oli jatkuva, aj sen verran häiritsevä että pysäytin auton. Hinausauto paikalle ja vehje pajalle. Kävi ilmi että oli hyvä ajatus sammuttaa kone; pajalla tutkittaessa alkoi laturista lieskat lentää 8O

Siis laturi vaihtoon.
9-3 SportCombi 1,9TTiD Vector M6 M2008
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: 9-3 -08 TTID laturiongelma

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

Itselläkin meni laturi rikki 08 vuoden TTiD:ssä. Ei oireillut mitenkään muuten kuin että jätti parkkiruutuun kun akussa oli latinki loppu. Ei mitään vikavaloja tai muuta ilmestynyt tauluun. Latausjännite oli jotain 12V luokkaa ajossakin. Uusi tyyris laturi tilalle ja taas mennään. Tähän eräs paja suositteli tehokkaampaa laturia ja sellainen sinne laitettiin. Omistaja oli omistanut kaksi samanlaista saabia ja osasi näin kertoa.
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 -08 TTID laturiongelma

Viesti Kirjoittaja SS »

Vodetti kirjoitti:
Ke Joulu 15, 2021 18:59
Itselläkin meni laturi rikki 08 vuoden TTiD:ssä. Ei oireillut mitenkään muuten kuin että jätti parkkiruutuun kun akussa oli latinki loppu. Ei mitään vikavaloja tai muuta ilmestynyt tauluun. Latausjännite oli jotain 12V luokkaa ajossakin. Uusi tyyris laturi tilalle ja taas mennään. Tähän eräs paja suositteli tehokkaampaa laturia ja sellainen sinne laitettiin. Omistaja oli omistanut kaksi samanlaista saabia ja osasi näin kertoa.
Denson 130A laturit on huonossa maineessa, multa tuommoinen meni ajossa ja laturi alkoi savuamaan. Bosch (140A?) on kestäneet paremmin, tehosta kesto ei ole kiinni vaan laturin merkistä. Logistisista syistä tilalle meni samanlainen Denso, jos tuo nyt toiset 160tkm kestäisi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -08 TTID laturiongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vodetti kirjoitti:
Ke Joulu 15, 2021 18:59
Itselläkin meni laturi rikki 08 vuoden TTiD:ssä. Ei oireillut mitenkään muuten kuin että jätti parkkiruutuun kun akussa oli latinki loppu. Ei mitään vikavaloja tai muuta ilmestynyt tauluun. Latausjännite oli jotain 12V luokkaa ajossakin. Uusi tyyris laturi tilalle ja taas mennään. Tähän eräs paja suositteli tehokkaampaa laturia ja sellainen sinne laitettiin. Omistaja oli omistanut kaksi samanlaista saabia ja osasi näin kertoa.
Noista Denson latureista menee kuulemma diodi.
Kun 3-vaihe generaattorin tasasuunnattu jännite on 14,4 V ja sillasta menee yksi diodi rikki, niin jännitteen tehollisarvo tipahtaa juuri 12 V:iin.

Itselläni kävi myös juuri näin. Ajotietokone ilmoitti ettei akku lataudu. Latauksen merkivalo ei syttynyt. Muuten en huomannut mitään oireita. Pitemmälle ei kuitenkaan uskaltanut lähteä ajamaan. Totesin että moniurahihna on paikallaan ja mittasin akun navoista jännitteen auton käydessä ja se oli 12 V. Eipä muuta kuin laturi vaihtoon.

Aikoinaan autoa ostaessa jännite akun navoissa oli auto käynnissä 12,8 V johtuen tuosta huonosta plus akunkengän liitoksesta. Silloin ei ajotietone ilmoitellut mitään vikaa. Tästä voi siis päätellä että auton käydessä raja vikailmoitukselle SID:ssä täytyy olla jossain 12 ... 12,8 V välissä. Missähän vaiheessa sitten latausmerkkivalo syttyy... :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Burgele
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Loka 14, 2015 09:49

Re: 9-3 -08 TTID laturiongelma

Viesti Kirjoittaja Burgele »

Tuohon aloituksen ongelmaan päivityksenä että tosiaan se laturin herätejohtodon kytkeminen ei vaikuttanut ääneen eikä lataukseen. Kokeilumielessä sitten laitoin injektioruiskulla öljyä vapaakytkimen kumin läpi. Öljyäminenkään ei vaikuttanut auttavan mitään, ennen kuin muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen ylimääräiset äänet ja latausongelmat hävisi. Nyt on useampi viikko mennyt ilman mitään ongelmia, eli vaikuttaa johtuneen jumittavasta vapaakytkimestä. Voi olla ehkä kuitenkin hyvä idea uusia se. Laturi on vaihdettu jossain vaiheessa, joten se sillä ehkä vielä ajelee.
Vastaa Viestiin