Ohjaustehostimen neste
Re: Ohjaustehostimen neste
Ihan varmaan hyviä perusteluita miksi B207 koneessa se on nokka-akselin käyttämä. Siihen ei kuitenkaan kukaan ottanut kantaa, että miksei se sitten ole sellaisenaan Opelin keulalla, vaan sähköisellä pumpulla. Tuo täysin sama kone B207 on Opelilla Vectrassa ja Signumissa. Merkintä vain Z20NET.
Vastaavasti hyvin sukulaisessa Opelin 2.2 vapaastihengittävässä suoraruiskutuskoneessa (Z22YH), jota myös Vectroissa ja Signumeissa käytetään, korkeapaine bensapumppu on tuon ohjaustehostimen pumpun paikalla.
Ehkä syynä on sitten yhteneväisyys tehostimen kanssa, jotta se olisi aina kaikissa näissä sama eli sähköhydraulinen.
Vastaavasti hyvin sukulaisessa Opelin 2.2 vapaastihengittävässä suoraruiskutuskoneessa (Z22YH), jota myös Vectroissa ja Signumeissa käytetään, korkeapaine bensapumppu on tuon ohjaustehostimen pumpun paikalla.
Ehkä syynä on sitten yhteneväisyys tehostimen kanssa, jotta se olisi aina kaikissa näissä sama eli sähköhydraulinen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ohjaustehostimen neste
Ei kai Opelilla ollut mitään syytä sekoittaa tuotelinjan sisäistä varaosavalikoimaa, kun se sopiva sähköhytikkapumppu on siellä jo. Emo tarjonnut että Saabilla olis kolee turbokone, niin minimieffortilla keulalle vaan, ei tartte muuttaa ohjaussysteemiä laisinkaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ohjaustehostimen neste
Muistelisin Saabin joskus perustelleen tuota B207:n mekaanista pumppua sillä, että sillä saa paremman ohjaustuntuman kuin sähköisellä.
Muistaakseni 1.8i:n ohjaustehostus oli tehokkaampi kuin 1.8t:ssä, joka minulla oli työsuhdeautona sen jälkeen.
Offtopic: kaikista tehokkain ohjaustehostus millä itse olen vähän pidempään ajanut, oli vm. 2019 Volvo V60:ssä Siinä alkaa mennä jo ohjaustuntuma.
Muistaakseni 1.8i:n ohjaustehostus oli tehokkaampi kuin 1.8t:ssä, joka minulla oli työsuhdeautona sen jälkeen.
Offtopic: kaikista tehokkain ohjaustehostus millä itse olen vähän pidempään ajanut, oli vm. 2019 Volvo V60:ssä Siinä alkaa mennä jo ohjaustuntuma.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ohjaustehostimen neste
Tuo ei pidä paikkaansa.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 07:11Muistelisin Saabin joskus perustelleen tuota B207:n mekaanista pumppua sillä, että sillä saa paremman ohjaustuntuman kuin sähköisellä.
Mekaanisella pumpulla tehostus on hiljaisissa vauhdeissa ihan sopiva, mutta maantieajossa useimmille liian kevyt eli suoraan sanottuna yliherkkä. On toki tottumuskysymys. Itse totuin siihen, niin ei ollut valittamista.
Sen sijaan vaimon veli, joka on tottunut ajamaan hyvillä ajo-ominaisuuksilla kehutuilla VAG-konsernin autoilla, valitti minun 9-3SS:n mekaanista ohjausta liian kehyeksi. Eikä tykännyt siitä maantieajossa. Sanoi ajosta tulevan kulmikasta. Joten ohjustuntuma oli sitä kautta huono. Omissa VAG;eissa oli tottunut sähköhydrauliseen.
Itselläni oli samaan aikaan myös tuo C Vectra. Kyllä sen ohjaus oli rehellisesti sanottuna tunnokkaampi. Auto on nykyään tyttärellä ja hyvä ajettava se on edelleen. Nyt omassa diesel Saabissa on tämä sama sähköhydraulinen ja jos saisin valita kumman ottaisin niin päätyisin..... sähköhydrauliseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ohjaustehostimen neste
Meidän Saabistien kanta saattaa olla tuo, mutta Saabin kanta oli muistaakseni tuo, minkä tuohon kirjoitin. Täytyykin kaivaa NG9-3SS:n kehityksestä kertova kirja esille kirjahyllystä ja katsoa oliko tuo väite siellä.petrisa kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 15:56Tuo ei pidä paikkaansa.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 07:11Muistelisin Saabin joskus perustelleen tuota B207:n mekaanista pumppua sillä, että sillä saa paremman ohjaustuntuman kuin sähköisellä.
Mekaanisella pumpulla tehostus on hiljaisissa vauhdeissa ihan sopiva, mutta maantieajossa useimmille liian kevyt eli suoraan sanottuna yliherkkä. On toki tottumuskysymys. Itse totuin siihen, niin ei ollut valittamista.
Sen sijaan vaimon veli, joka on tottunut ajamaan hyvillä ajo-ominaisuuksilla kehutuilla VAG-konsernin autoilla, valitti minun 9-3SS:n mekaanista ohjausta liian kehyeksi. Eikä tykännyt siitä maantieajossa. Sanoi ajosta tulevan kulmikasta. Joten ohjustuntuma oli sitä kautta huono. Omissa VAG;eissa oli tottunut sähköhydrauliseen.
Itselläni oli samaan aikaan myös tuo C Vectra. Kyllä sen ohjaus oli rehellisesti sanottuna tunnokkaampi. Auto on nykyään tyttärellä ja hyvä ajettava se on edelleen. Nyt omassa diesel Saabissa on tämä sama sähköhydraulinen ja jos saisin valita kumman ottaisin niin päätyisin..... sähköhydrauliseen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ohjaustehostimen neste
Citroen CX, tehostus ja palautus!Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 07:11Offtopic: kaikista tehokkain ohjaustehostus millä itse olen vähän pidempään ajanut, oli vm. 2019 Volvo V60:ssä Siinä alkaa mennä jo ohjaustuntuma.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Ohjaustehostimen neste
Niinhän se onkin.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 07:37Meidän Saabistien kanta saattaa olla tuo, mutta Saabin kanta oli muistaakseni tuo, minkä tuohon kirjoitin. Täytyykin kaivaa NG9-3SS:n kehityksestä kertova kirja esille kirjahyllystä ja katsoa oliko tuo väite siellä.
Onhan noita mekaanisia ohjaustehostuksia tehty jo pitkään ja ihan hyviä ovat tuntumaltaan omassa luokassaan. Sähköinen on varmasti ohjaustuntumaltaan huonompi, mikäli sen toteutus on tehty huonosti. Saab ei varmaan halunnut luottaa GM:n sähköiseen ja päätti pysyä hyväksi havaitussa perinteisessä, kun se oli mahdollista tähän koneeseen (B207).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ohjaustehostimen neste
No kuten tuossa aiemmin kirjoitin, käynnistin kerran 1.8i:n (työsuhdeautona 2004-2008) ja ihmettelin ohjauksen jäykkyyttä. Sitten kun käynnisti uudestaan, alkoi toimia moitteettomasti. Mekaanisessa ei ole tuota ongelmaa, ellei sitten nesteet vuoda pihalle. Ehkä ovat Saabilla ajatelleet "luotettavuutta" laittaessaan tuon mekaanisen ohjaustehostimen B207:aan?petrisa kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 11:08Niinhän se onkin.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 07:37Meidän Saabistien kanta saattaa olla tuo, mutta Saabin kanta oli muistaakseni tuo, minkä tuohon kirjoitin. Täytyykin kaivaa NG9-3SS:n kehityksestä kertova kirja esille kirjahyllystä ja katsoa oliko tuo väite siellä.
Onhan noita mekaanisia ohjaustehostuksia tehty jo pitkään ja ihan hyviä ovat tuntumaltaan omassa luokassaan. Sähköinen on varmasti ohjaustuntumaltaan huonompi, mikäli sen toteutus on tehty huonosti. Saab ei varmaan halunnut luottaa GM:n sähköiseen ja päätti pysyä hyväksi havaitussa perinteisessä, kun se oli mahdollista tähän koneeseen (B207).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ohjaustehostimen neste
Tunnetusti just dieseleiden ohjaustehostimet ng kolkeissa prakaa
Vai mikä topiikki tuos olikaa lukittuna
Vai mikä topiikki tuos olikaa lukittuna
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ohjaustehostimen neste
Tähän liittyen... onko dieseleissä sama neste? Olen miettinyt että pumpulla imaisemalla vaihtaisi säiliössä olevat nesteet muutamaan kertaan, tuskin tuosta haittaakaan on. Vai onko vaihtoon olemassa joku helpompi tapa? Virallisestihan noita ei tarvitsisi vaihdella.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Ohjaustehostimen neste
^Samaa GM-litkua ne on mulle myynyt. Purkis näkyi olevan ainakin 9-3 ja 9-5.
Olen vaihdellut vain imaistavissa olevan öljyn. Molemmissa taisi olla reikä välipohjassa, että piti hieman hakea syvintä kohtaa. Etanolista tuli 3 dl, dieselistä mielestäni enemmän. 1. vaihtokerralla tuli selkeästi tummaa öljyä n. 75 000 km paikkeilla. 2. kerralla oli vielä tummempaa, kuin purkista mitä tuli tilalle. 3. kerralla en enää eroa huomannut öljyssä. Parin vuoren välein olen kuitenkin tuon säiliöllisen uusinut.
NG900 aikaan olin vielä niin innokas,että vaihdoin jonkin ohjeen mukaan kaikki tehostimen öljyt. Etupää oli ilmassa ilmausta varten (rattia kääntelemällä), juurikaan muuta en siitä enää muista.
Olen vaihdellut vain imaistavissa olevan öljyn. Molemmissa taisi olla reikä välipohjassa, että piti hieman hakea syvintä kohtaa. Etanolista tuli 3 dl, dieselistä mielestäni enemmän. 1. vaihtokerralla tuli selkeästi tummaa öljyä n. 75 000 km paikkeilla. 2. kerralla oli vielä tummempaa, kuin purkista mitä tuli tilalle. 3. kerralla en enää eroa huomannut öljyssä. Parin vuoren välein olen kuitenkin tuon säiliöllisen uusinut.
NG900 aikaan olin vielä niin innokas,että vaihdoin jonkin ohjeen mukaan kaikki tehostimen öljyt. Etupää oli ilmassa ilmausta varten (rattia kääntelemällä), juurikaan muuta en siitä enää muista.
Re: Ohjaustehostimen neste
Nonnii ohjaustehostimen putket vaihdettiin viikko sitten ja sen osalta auto pelaa taas. Nyt täytyi viedä auto samalle pajalle takaisin etupuskurin fixiin kun naarmuttivat melko pahaksi korjauksen yhteydessä.
Tuntuu ettei nykypäivänä mee mikään asia kerralla maaliin.
Joka asia menee samalla kaavalla. Ensin tilaat työn sitten reklamoit huonosti tehdystä työstä ja sitten teet lopulta ite tai kannat tappiosi.
No katotaan mitä tulee. Mustan auton myllytys ei ihan helpoimmasta päästä käsittääkseni ole.
Tuntuu ettei nykypäivänä mee mikään asia kerralla maaliin.
Joka asia menee samalla kaavalla. Ensin tilaat työn sitten reklamoit huonosti tehdystä työstä ja sitten teet lopulta ite tai kannat tappiosi.
No katotaan mitä tulee. Mustan auton myllytys ei ihan helpoimmasta päästä käsittääkseni ole.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: Ohjaustehostimen neste
No ihanhan tuosta siisti kuitenkin tuli. Naarmut piilossa ja auto oli pesty kokonaan.
Hyvin vastasivat reklamointiin kun olishan ne vaan voinu väittää että ei oo heillä tullu naarmut.
Rantakylän varaosa oli siis paikka jos joku joensuun seudun saabisti joutuu korjaamoa ettii nyt kun Hyppönen on jonkin aikaa poissa pelistä
Hyvin vastasivat reklamointiin kun olishan ne vaan voinu väittää että ei oo heillä tullu naarmut.
Rantakylän varaosa oli siis paikka jos joku joensuun seudun saabisti joutuu korjaamoa ettii nyt kun Hyppönen on jonkin aikaa poissa pelistä
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: Ohjaustehostimen neste
Jatkampa tähän samaan ketjuun. Pari kolme kuukautta sillä taas pääsi tuon ohjauksen puolesta. Noiden putkien vaihdon jälkeen on kuulunut sellaista matalataajuista "jurinaa" tyhjäkäynnillä mitä en aiemmin huomannut kuulleeni.
Nyt tänään sitten veti taas ohjauksen jäykäksi. Aatelin heti että onko siellä taas öljyt pihalla. Ei ollut. Ihan oikeassa tasossa oli pinta säiliössä. Kyrsä otsassa lähin kotia päin että ajan niin kauas ku pääsee mut sitten kääntäessä ikään kun "naksahti" ja ohjaus pelaa taas normaalisti.
Olisko kellään aavistusta näillä oireilla mitä osaa sitä seuraavaksi rupeis ettimään?
Nyt tänään sitten veti taas ohjauksen jäykäksi. Aatelin heti että onko siellä taas öljyt pihalla. Ei ollut. Ihan oikeassa tasossa oli pinta säiliössä. Kyrsä otsassa lähin kotia päin että ajan niin kauas ku pääsee mut sitten kääntäessä ikään kun "naksahti" ja ohjaus pelaa taas normaalisti.
Olisko kellään aavistusta näillä oireilla mitä osaa sitä seuraavaksi rupeis ettimään?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)