P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

Hei kaikille.

Saab 9-3 2.0t 2006 auto 210,000km.

Vaihdettu ATF 6kk sitten (3000km) kaksi kertaa Mobil 3309:llä. Alkuperäinen öljy oli tummanruskeaa eikä huoltokirjaan ollut merkitty, että sitä olisi koskaan vaihdettu.

Viime aikoina viimeisten 3 viikon aikana auto on mennyt kahdesti limp-tilaan koodilla P0741. Luulen, että tämä on (Torque Converter Clutch Circuit Performance or Stuck Off) ja menee limp-tilaan. Kojelaudassa lukee "Gearbox malfunction. Rajoitettu suorituskyky. Contact Service".... Joten pysähdyin sivuun...tarkistin koodin OBD-koodinlukijalla ja siinä luki P0741...poistin koodin, odotin 5 minuuttia ja ajoin sitten varovasti takaisin.

ATF-taso on oikea, ja olen tarkistanut TCC-solenoidin ohmit ja puhdistanut nopeusanturit.

Mitä muuta voin tehdä?

Kiitos,

Michael
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Moniko vaihteinen automaattiaski on? Jos kuusi, niin mobil 3309 on väärä öljy ja ongelmat johtuvat siitä, tai väärä öljy on aiheuttanut ne.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

5 vaihdetta. Hyvää tietoa täältä https://ezbubu.files.wordpress.com/2016 ... n-51sn.pdf

Mobile 3309 on oikea öljy.
Onko olemassa keino testata, toimiiko TCC-solenoidi... ilman Tech 2:ta?
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

mikseymono kirjoitti:
Ke Marras 17, 2021 21:47
5 vaihdetta.
Mobile 3309 on oikea öljy.
Hyvä niin.

Esitänpä yhden kysymyksen.
Autolla on siis ajhettu 210 tkm, niin onko vaihteistoöljyt vaihdettu aiemmin vähintään kertaaleen n. 110 tkm paikkeilla?

Vastaan kysymykseen itse siten, että mikäli ei ole ja nyt oli ensimmäinen kerta, niin on ns. "paskat housussa". Silloin edessä on vaiheiston vaihto tai purku ja täydellinen huolto.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

En usko, että se on koskaan muuttunut. Neste, joka tuli ulos, oli ruskeaa, kun tein sen huhtikuussa 2021. Olen katsonut huoltokirjaa ja kaikkia asiakirjoja eikä ole mitään merkkejä siitä, että sitä olisi koskaan tehty..........se oli ollut Saab-asiantuntijalla ensimmäiset kymmenen vuotta ja tuolloin autolla oli 120 000km joten ATF:n vaihto olisi pitänyt tehdä....mutta sitä ei ole huomattu.

Ehkä pitäisi kokeilla sitä kolmatta kertaa? Ajaessa vaihteet ovat mukavan pehmeät ilman pätkimistä.... paitsi silloin kun minulla on tämä ongelma!

Kiitoksia paljon,

M
Viimeksi muokannut mikseymono, To Marras 18, 2021 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mikäli näin on, ettei öljyjä koskaan ole vaihdettu, niin eipä tarvitse ihmetellä vikaantumista liian myöhään tehdyn öljynvaihdon jälkeen.
Tämä on yleensä enempi sääntö kuin poikkeus että vikaa tulee. Parempi on olla vaihtamatta siinä vaiheessa öljyjä ollenkaan, jos vain laatikko toimii.

Joka ei tätä usko, niin voi hyvinkin kysyä automaattivaihteisto asiantuntijalta tai lukea runsaasti juttuja netistä miten ja miksi näin on käynyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

Selvä,

Toisen kerran kun tämä tapahtui viime sunnuntaina, olen puhdistanut molemmat nopeusanturit ja puhdistanut niin monta sähköistä maadoituspistettä kuin mahdollista. Autossa on ainakin 4 pistettä. Olen myös testannut solenoidien ohmit, jotka ovat kaikki eritelmän mukaisia, sekä TCM:n ja vaihteiston välisen johdinsarjan.

Tänään ajoin autolla kunnon ajelun. Kun olin jo pysähtynyt tankkaamaan, saavuin 20 minuutin kuluttua suurelle mäelle, jossa viime sunnuntaina ilmeni limp-tila ja koodi P0741. Samanlainen mäki kuin silloin, kun se ensimmäisen kerran syttyi. Mäki on noin 800m pitkä ja jyrkimmillään luultavasti 1:4. Ajoin mäkeä ylös neljä kertaa ajamalla varovasti, kuunnellen ja kierroslukumittaria tarkkaillen. Kaikki oli normaalia. Sitten tein saman painavalla oikealla jalalla, ja kaikki oli normaalisti... tosin pääsin huipulle paljon nopeammin :) Sitten ajoin kotiin, tarkistin ATF-tasot moottorin ollessa päällä ja tämä oli oikein kuumailmaisimella.

Olin ajanut 35Km ja sammutin moottorin kotona testattuani ATF:n tason 40 min kuluttua.

Olisin luullut, että ajomatka/aika/olosuhteet olisivat riittäneet laukaisemaan koodin.....mutta ei....kaikki on normaalia.

Osa minusta haluaa tietysti sanoa "Hurraa, se on korjattu"... mutta en ole niin varma. Onko tämä osa Saabin omistamista?!

Ajattelin tehdä kolmannen ATF-vaihdon ja saatan tehdä sen joskus ensi viikolla. Näin olisin toivottavasti saanut suurimman osan vanhasta öljystä pois.

Minulla on lähiviikkoina tulossa useita lyhyitä matkoja, joten seuraan tilannetta ja kerron teille, miten edistyn.

Kiitos,

M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja petromies »

Olet Saabismin kovassa ytimessä. Kaikki mahdotonkin on mahdollista ja oikeastaan todennäköistä.
Jos aski toimii, älä missään nimessä enää vaihtele niitä öljyjä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

Mutta mielestäni se on vaihdettava vähintään kolme kertaa. Tässä on noin 3,5 litran vaihtamisen matematiikka:
1 tarkoittaa 50:50
2 tarkoittaa 75:25
3 tarkoittaa 87,5:12,5
Voit nähdä jossain vaiheessa ehkä 4 kertaa, että se on lopulta kokonaan uutta nestettä.
93,75: 6,25

Tarkoitatko, että minun ei pitäisi enää muuttaa sitä ja jättää se kahteen?

Hurraa,
M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja petromies »

Ks ed. petrisan vastaus.
Sinulla oli onnea jos aski toimii edelleen. Jos haluat edelleen riskeerata niin kukapa sen kieltää.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja petromies »

Ks ed. petrisan vastaus.
Sinulla oli onnea jos aski toimii edelleen. Jos haluat edelleen riskeerata niin kukapa sen kieltää.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyse ei enää ole siitä onko öljy mahdollisimman paljon vaihtunut uuteen vaan ihan toisesta asiasta.

Vanha öljy on nokeentunut ym. kun se on ollut liian pitkään vaihtamatta. Uusi öljy liottaa laatikosta liikkeelle palanutta likaa joka tukkii venttiilikoneiston. Tämä on se ongelma. Useammat öljynvaihdot eivät välttämättä auta vaan edessä on laatikon purku.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

Selvä, kiitos. Tässä on järkeä. Jätän sen toistaiseksi ja katson, mitä tapahtuu seuraavien viikkojen aikana. Jos se tapahtuu uudelleen, minun on kai otettava solenoidit ulos ja puhdistettava ne.......

Kippis,

M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

petrisa kirjoitti:
Pe Marras 19, 2021 08:26
Kyse ei enää ole siitä onko öljy mahdollisimman paljon vaihtunut uuteen vaan ihan toisesta asiasta.

Vanha öljy on nokeentunut ym. kun se on ollut liian pitkään vaihtamatta. Uusi öljy liottaa laatikosta liikkeelle palanutta likaa joka tukkii venttiilikoneiston. Tämä on se ongelma. Useammat öljynvaihdot eivät välttämättä auta vaan edessä on laatikon purku.
OK...luin sen juuri uudelleen...anteeksi, olen englantilainen Ranskassa ja käytän google translatea!...... sanotko 1 vai 2?

1- Pitäisikö minun tehdä toinen ATF-vaihto?
2 - Jätä kaikki ennalleen.

Kiitos,

M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: P0741 - Saab 9-3 2.0t 2006 auto

Viesti Kirjoittaja petromies »

2
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Vastaa Viestiin