Xenon-valojen korkeudensäätö

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Xenon-valojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyl tuo mun silmään näyttäsi siltä että se on oikein.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: Xenon-valojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja zenga »

aero kirjoitti:
Ma Marras 22, 2021 21:42
Kyl tuo mun silmään näyttäsi siltä että se on oikein.
Ok, mikäli näin tosiaan on niin palaan ensimmäisen viestin kysymykseen eli kuinka korkeussäädön saa itse tehtyä? Umpioiden päältä ruuvailemaanko?
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenon-valojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minä palaan myös asiaan että...

- onko joku säätänyt umpioita näyttämään liian alas, eivät ne molemmat voi itsekseen valahtaa
- jos edelliseen on vastaus, että ei ole säädetty, niin silloin vika on melko varmasti korkeusanturissa: asennettu väärin, rikottu irroitettaessa tai mennyt muuten vain juuri nyt rikki
- vielä edelliseen kohtaan, niin onko luettu testerillä mitä asentoa anturit näyttävät

Nuo asiat pitäsi ensin selvittää ennenkuin alkaa "summassa" säätämään perussäätöä
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Xenon-valojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja cc »

Voi ne säätää korkeammalle jos nyt näyttää ihan eteen, turvallisempi ajella. Mutta kannattaa sitten hankkiutua paikkaan missä saa tarkistettua korkeusanturien arvot ja tehtyä anturien kalibroinnin. Tuon jälkeeen voi kyl olla taas tarve säätää käsin peruskorkeus.
Tässä näkyy mistä säädetään ja miten kalibrointi: https://www.youtube.com/watch?v=aRnCSmuNsRQ
Korkeussäätö tapahtuu sisemmillä ruuveillä, siinä pitkien polttimoluukun takana.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Xenon-valojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Onko se taka-akselin anturi/varsi ehjä ja paikallaan? Vaikka eteen onkin tehty remonttia, niin ei se tarkoita etteikö vika voisi siellä takana olla.
Perussäätö ei itsestään muutu, joten jokin niitä valoja alemmas ajaa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenon-valojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

duuduu kirjoitti:
Pe Marras 26, 2021 21:39
Onko se taka-akselin anturi/varsi ehjä ja paikallaan? Vaikka eteen onkin tehty remonttia, niin ei se tarkoita etteikö vika voisi siellä takana olla.
Perussäätö ei itsestään muutu, joten jokin niitä valoja alemmas ajaa.
Sitähän tässä minäkin olen yrittänyt kertoa, että jotain on automaattisäädössä pielessä. Ei se perussäätö voi molemmilta puolilta samalla tavalla merkittävästi muuttua itsekseen.

Kannattaa nyt aluksi tarkistaa testerillä antureiden korkeus signaali. Tähän käy tietenkin Tech, mutta myös OpCom, kun valitsee autoksi Vectra C:n. Sieltä löytyy kori-osaston alta AHL. OpCom löytyy aika monelta Saab-harrastajalta, mutta eniten tietenkin Opel-harrastajilta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Xenon-valojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja jus »

Kokolailla ilman erikoistyökaluja ja testereitä saattaisi pystyä vilkaisemaan takapään anturin suunnalle ja varmistaa, että anturi tankoineen on kytketty.
Kuva
https://saabwisonline.com/b5/9-3/2008/3 ... emove-512/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Xenon-valojen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Jos ja kun tuo tanko on poikki, niin siihen saa nätisti tehtyä uuden kahdesta M6 kuulanivelestä ja pätkästä kierretankoa. Uutta myydään käsittääkseni vain anturin kanssa
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Vastaa Viestiin