9-3 aero iskunvaimennus.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Turski83
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Marras 20, 2021 19:55

9-3 aero iskunvaimennus.

Viesti Kirjoittaja Turski83 »

Terve.

Ehkä ois löytyny vanha topicci jostaki mut, uutena memberinä ois varmaa menny viikkoja ettiessä. :lol: Tuli hommattua vm08 9-3 aero biopower cng vehkeillä ja mietin vähä takapään iskunvaimennusta/jousia koska persaus on nii alhaalla ja tarvetta olis veneenvetoon ja muutenki kärrin vetoon sillon tällön ja mietin että uskaltaako noi matalaan enää koukkua lyödä kiinni? Kaasusäiliöt kontissa niin varmasti osasyyllisiä perän mataluuteen.

Mimmosia jousia ja tai iskareita siihen kannattaisi vaihdella että perä vähän nousisi ja sietäisi isohkon veneen keväällä lyödä koukkuun kiinni? Kiitos vastauksista jo etukäteen.

-Mikko
Avatar
Airokolkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

Re: 9-3 aero iskunvaimennus.

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

Periaatteessa jos iskarit/jouset ovat jo hieman kuoleentuneet, niin uudet vakiot vaan tilalle. Mutta hieman enemmän jos rahaa laittaa niin saa myös hieman jäykempää iskaria, Bilsteiniä tai Konia esimerkiksi. Aeroissahan on muutaman sentin matalampi alusta kuin muissa malleissa, mutta samalla myös jäykempi
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Pekko-poika
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59

Re: 9-3 aero iskunvaimennus.

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

Mulla on tossa omassa 9-3 SC Vectorissa ja perä melko matalalla jo silloin kun takakonttiin laittaa pelkästää toisen rengassarjan. Ei ole kokemusta onko se jo alun perinkin noin "löysä", vai ajan saatossa lässähtänyt. Jouset on sen verran hyvässä maalissa että liekö joskus jo vaihdettukin...

VIN-numeron mukaan tässä omassa on tehtaalta jokin -10mm matalampi sport-alusta. En tiedä onko se kovin yleinen ja miten se vaikuttaa esim. tuohon takajousituksen kuormankestoon. Ja onko se lähellä tai jopa sama kuin tuo Aeron vakioalusta.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: 9-3 aero iskunvaimennus.

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Sport-alusta on sama kuin Aeron alusta.

Itselläni oli sama huomio aiemmasta vm. 05 Sport Sedanista, jossa oli tuo alusta. Sama havainto tuli sekä 150tkm ajetuista, että uusista iskareista ja jousista.

Edit. Nykyisessä avossa on toki sama alusta, mutta sen takakontissa ei ainakaan vielä ole ollut kovin suuria kuormia.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 aero iskunvaimennus.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Iskunvaimennin ei sinällään perää nosta tai madalla vaan jousi. Iskarin jäykkyydellä sitten vaikutetaan miten auto "heijaa". Nimityskin iskarille on heilahduksen vaimennin.

Käsittääkseni farkkumallin jousi on jäykempi. Ainakin se on eri kuin sedaniin. Muutoin se kai on fyysisiltä mitoiltaan likimain samanlainen poislukien tuo jäykkyys eli pitäsi voida asentaa myös sedaniin. Mikäli taas kontissa on runsaasti ylimääräistä painoa vaikka sen kaasusäiliön myötä niin aeromallissa saattaa farkun jousi jättää perän jopa jo liian ylös. Siten se sedanin vakio jousi voisi olla sopiva.

Aika hankala tätä on sanoa etukäteen. Ainakaan farkun jousella ei varmasti pitäisi aeron perä olla liian matalla tässä tapauksessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 aero iskunvaimennus.

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kuinka monta senttiä on vanteen keskipisteestä lokasuojan reunaan?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 aero iskunvaimennus.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

mikan kirjoitti:
Ti Joulu 21, 2021 14:01
Kuinka monta senttiä on vanteen keskipisteestä lokasuojan reunaan?
Edessä, takana :?:
Farkku, sedan, aero :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 aero iskunvaimennus.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

petrisa kirjoitti:
Ti Joulu 21, 2021 13:44
Iskunvaimennin ei sinällään perää nosta tai madalla vaan jousi. Iskarin jäykkyydellä sitten vaikutetaan miten auto "heijaa". Nimityskin iskarille on heilahduksen vaimennin.
Tämä! Heilahduksen vaimennin se nimenomaan on ja heilahdus vaimennetaan ulosjoustossa, ei sisään joustossa niinkään. Jousi ottaa heilahduksen vastaan jaa painuu kasaan ja heilahduksen vaimennin kuolettaa jouseen sitoutuneen energian. Näin hyvin yksinkertaistettuna.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 aero iskunvaimennus.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä.

Olen aikoinaan joutunut 99 Saabissa ottamaan toiselta puolelta takaa iskarin pois kokonaan kesken matka ajon, kun iskarin yläpää meni ruostuneesta palkista läpi.

Olipahan aika kamala ajettava. Toinen takakulma ajossa pomppi kuin vieteri. Silti, ilman iskaria auto ei ollut kenollaan. Ei päällepäin huomannut mitään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 aero iskunvaimennus.

Viesti Kirjoittaja mikan »

petrisa kirjoitti:
To Joulu 23, 2021 14:25
mikan kirjoitti:
Ti Joulu 21, 2021 14:01
Kuinka monta senttiä on vanteen keskipisteestä lokasuojan reunaan?
Edessä, takana :?:
Farkku, sedan, aero :?:
Tarkoitin tietenkin topicin aloittajan Saabia, kun hän epäili takapään olevan turhan matala.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: 9-3 aero iskunvaimennus.

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Lesjöfors pdf katalogista voi katsella takajousia, sieltä löytyy aika montaa sorttia. Lopussa on jousien pituus ja langan halkaisija mainittu. Karkeasti jäykkyysjärjestyksessä:
Etuveto sedaniin vakio, sportialusta, kuormajousi.
Etuveto farkun vakio, sporttialusta, kuormajousi.

Iskunvaimennin vaimentaa liikettä molempiin suuntiin, tyypillisesti sisäänpäin 1/3 siitä mitä ulospäin.
Sisäänvaimennus vaimentaa pyörän pomppimista ja ulosvaimennus kontrolloi korin huojumista.

Korkeapaine-kaasuiskarissa on kaasun paine n20bar, joka paineistaa öljyn, jotta se ei vaahtoa röykytyksessä. Koska öljymännän pinta-ala on männänvarren puolella pienempi, korkeapaineinen vaimennin nostaa autoa muutaman millin. Esimerkiksi Bilstein B6 ja KYB Gas-a-Just toimii tällä periaatteella.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Vastaa Viestiin