9-3 aero iskunvaimennus.
9-3 aero iskunvaimennus.
Terve.
Ehkä ois löytyny vanha topicci jostaki mut, uutena memberinä ois varmaa menny viikkoja ettiessä. Tuli hommattua vm08 9-3 aero biopower cng vehkeillä ja mietin vähä takapään iskunvaimennusta/jousia koska persaus on nii alhaalla ja tarvetta olis veneenvetoon ja muutenki kärrin vetoon sillon tällön ja mietin että uskaltaako noi matalaan enää koukkua lyödä kiinni? Kaasusäiliöt kontissa niin varmasti osasyyllisiä perän mataluuteen.
Mimmosia jousia ja tai iskareita siihen kannattaisi vaihdella että perä vähän nousisi ja sietäisi isohkon veneen keväällä lyödä koukkuun kiinni? Kiitos vastauksista jo etukäteen.
-Mikko
Ehkä ois löytyny vanha topicci jostaki mut, uutena memberinä ois varmaa menny viikkoja ettiessä. Tuli hommattua vm08 9-3 aero biopower cng vehkeillä ja mietin vähä takapään iskunvaimennusta/jousia koska persaus on nii alhaalla ja tarvetta olis veneenvetoon ja muutenki kärrin vetoon sillon tällön ja mietin että uskaltaako noi matalaan enää koukkua lyödä kiinni? Kaasusäiliöt kontissa niin varmasti osasyyllisiä perän mataluuteen.
Mimmosia jousia ja tai iskareita siihen kannattaisi vaihdella että perä vähän nousisi ja sietäisi isohkon veneen keväällä lyödä koukkuun kiinni? Kiitos vastauksista jo etukäteen.
-Mikko
- Airokolkki
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 91
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46
Re: 9-3 aero iskunvaimennus.
Periaatteessa jos iskarit/jouset ovat jo hieman kuoleentuneet, niin uudet vakiot vaan tilalle. Mutta hieman enemmän jos rahaa laittaa niin saa myös hieman jäykempää iskaria, Bilsteiniä tai Konia esimerkiksi. Aeroissahan on muutaman sentin matalampi alusta kuin muissa malleissa, mutta samalla myös jäykempi
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59
Re: 9-3 aero iskunvaimennus.
Mulla on tossa omassa 9-3 SC Vectorissa ja perä melko matalalla jo silloin kun takakonttiin laittaa pelkästää toisen rengassarjan. Ei ole kokemusta onko se jo alun perinkin noin "löysä", vai ajan saatossa lässähtänyt. Jouset on sen verran hyvässä maalissa että liekö joskus jo vaihdettukin...
VIN-numeron mukaan tässä omassa on tehtaalta jokin -10mm matalampi sport-alusta. En tiedä onko se kovin yleinen ja miten se vaikuttaa esim. tuohon takajousituksen kuormankestoon. Ja onko se lähellä tai jopa sama kuin tuo Aeron vakioalusta.
VIN-numeron mukaan tässä omassa on tehtaalta jokin -10mm matalampi sport-alusta. En tiedä onko se kovin yleinen ja miten se vaikuttaa esim. tuohon takajousituksen kuormankestoon. Ja onko se lähellä tai jopa sama kuin tuo Aeron vakioalusta.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
900 GLi 1984
Re: 9-3 aero iskunvaimennus.
Sport-alusta on sama kuin Aeron alusta.
Itselläni oli sama huomio aiemmasta vm. 05 Sport Sedanista, jossa oli tuo alusta. Sama havainto tuli sekä 150tkm ajetuista, että uusista iskareista ja jousista.
Edit. Nykyisessä avossa on toki sama alusta, mutta sen takakontissa ei ainakaan vielä ole ollut kovin suuria kuormia.
Itselläni oli sama huomio aiemmasta vm. 05 Sport Sedanista, jossa oli tuo alusta. Sama havainto tuli sekä 150tkm ajetuista, että uusista iskareista ja jousista.
Edit. Nykyisessä avossa on toki sama alusta, mutta sen takakontissa ei ainakaan vielä ole ollut kovin suuria kuormia.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: 9-3 aero iskunvaimennus.
Iskunvaimennin ei sinällään perää nosta tai madalla vaan jousi. Iskarin jäykkyydellä sitten vaikutetaan miten auto "heijaa". Nimityskin iskarille on heilahduksen vaimennin.
Käsittääkseni farkkumallin jousi on jäykempi. Ainakin se on eri kuin sedaniin. Muutoin se kai on fyysisiltä mitoiltaan likimain samanlainen poislukien tuo jäykkyys eli pitäsi voida asentaa myös sedaniin. Mikäli taas kontissa on runsaasti ylimääräistä painoa vaikka sen kaasusäiliön myötä niin aeromallissa saattaa farkun jousi jättää perän jopa jo liian ylös. Siten se sedanin vakio jousi voisi olla sopiva.
Aika hankala tätä on sanoa etukäteen. Ainakaan farkun jousella ei varmasti pitäisi aeron perä olla liian matalla tässä tapauksessa.
Käsittääkseni farkkumallin jousi on jäykempi. Ainakin se on eri kuin sedaniin. Muutoin se kai on fyysisiltä mitoiltaan likimain samanlainen poislukien tuo jäykkyys eli pitäsi voida asentaa myös sedaniin. Mikäli taas kontissa on runsaasti ylimääräistä painoa vaikka sen kaasusäiliön myötä niin aeromallissa saattaa farkun jousi jättää perän jopa jo liian ylös. Siten se sedanin vakio jousi voisi olla sopiva.
Aika hankala tätä on sanoa etukäteen. Ainakaan farkun jousella ei varmasti pitäisi aeron perä olla liian matalla tässä tapauksessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 aero iskunvaimennus.
Kuinka monta senttiä on vanteen keskipisteestä lokasuojan reunaan?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: 9-3 aero iskunvaimennus.
Edessä, takana
Farkku, sedan, aero
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 aero iskunvaimennus.
Tämä! Heilahduksen vaimennin se nimenomaan on ja heilahdus vaimennetaan ulosjoustossa, ei sisään joustossa niinkään. Jousi ottaa heilahduksen vastaan jaa painuu kasaan ja heilahduksen vaimennin kuolettaa jouseen sitoutuneen energian. Näin hyvin yksinkertaistettuna.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 aero iskunvaimennus.
Kyllä.
Olen aikoinaan joutunut 99 Saabissa ottamaan toiselta puolelta takaa iskarin pois kokonaan kesken matka ajon, kun iskarin yläpää meni ruostuneesta palkista läpi.
Olipahan aika kamala ajettava. Toinen takakulma ajossa pomppi kuin vieteri. Silti, ilman iskaria auto ei ollut kenollaan. Ei päällepäin huomannut mitään.
Olen aikoinaan joutunut 99 Saabissa ottamaan toiselta puolelta takaa iskarin pois kokonaan kesken matka ajon, kun iskarin yläpää meni ruostuneesta palkista läpi.
Olipahan aika kamala ajettava. Toinen takakulma ajossa pomppi kuin vieteri. Silti, ilman iskaria auto ei ollut kenollaan. Ei päällepäin huomannut mitään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 aero iskunvaimennus.
Tarkoitin tietenkin topicin aloittajan Saabia, kun hän epäili takapään olevan turhan matala.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: 9-3 aero iskunvaimennus.
Lesjöfors pdf katalogista voi katsella takajousia, sieltä löytyy aika montaa sorttia. Lopussa on jousien pituus ja langan halkaisija mainittu. Karkeasti jäykkyysjärjestyksessä:
Etuveto sedaniin vakio, sportialusta, kuormajousi.
Etuveto farkun vakio, sporttialusta, kuormajousi.
Iskunvaimennin vaimentaa liikettä molempiin suuntiin, tyypillisesti sisäänpäin 1/3 siitä mitä ulospäin.
Sisäänvaimennus vaimentaa pyörän pomppimista ja ulosvaimennus kontrolloi korin huojumista.
Korkeapaine-kaasuiskarissa on kaasun paine n20bar, joka paineistaa öljyn, jotta se ei vaahtoa röykytyksessä. Koska öljymännän pinta-ala on männänvarren puolella pienempi, korkeapaineinen vaimennin nostaa autoa muutaman millin. Esimerkiksi Bilstein B6 ja KYB Gas-a-Just toimii tällä periaatteella.
Etuveto sedaniin vakio, sportialusta, kuormajousi.
Etuveto farkun vakio, sporttialusta, kuormajousi.
Iskunvaimennin vaimentaa liikettä molempiin suuntiin, tyypillisesti sisäänpäin 1/3 siitä mitä ulospäin.
Sisäänvaimennus vaimentaa pyörän pomppimista ja ulosvaimennus kontrolloi korin huojumista.
Korkeapaine-kaasuiskarissa on kaasun paine n20bar, joka paineistaa öljyn, jotta se ei vaahtoa röykytyksessä. Koska öljymännän pinta-ala on männänvarren puolella pienempi, korkeapaineinen vaimennin nostaa autoa muutaman millin. Esimerkiksi Bilstein B6 ja KYB Gas-a-Just toimii tällä periaatteella.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08