9-3 ja kilometrit..

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ysikolmone93
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Marras 24, 2021 09:08

9-3 ja kilometrit..

Viesti Kirjoittaja Ysikolmone93 »

Morjesta pöytään,
Haaveissa kakkosautoksi tuommoinen 9-3 SportSedan. Pari vaihtoehtoa on vaan tulin miettineeksi miten hyvin tuommoset kestää kilometrejä, erityisesti tekniikan ja moottorin kestävyys kiinnostaa. Molemmat kuvissa ruosteettoman näköisiä, vuosimallit -04 ja -05. Uudempi on tällä Opelin 1.8i koneella ja mittarissa 246tkm. Vanhemman ilmoituksessa lukee 2.0i 110kw, oletan sen kuitenkin olevan tuo 1.8t vuosimallin perusteella. Tässä oli mittarissa 274tkm. Molemmissa pitäisi olla hyvä huoltohistoria, vanhempaan oli jakoketju ja tasapainoakselin ketju plus hilppeet uusittu 231tkm kohdalla. Mites arvon foorumilaiset, uskaltaisiko tuon verran ajettua ostaa?
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 ja kilometrit..

Viesti Kirjoittaja petromies »

Lueskele tätä foorumia kaikkine CIM, stability control failure, pätkii kiihdyttäessä juttuineen ja päätä sitten.
Jos haluat jännitystä elämään ja viikottaista puuhastelua auton kanssa, siitä vain kaupantekoon. Tuo 1,8i on pappamalli, 2t on oikia Saab tbo.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 ja kilometrit..

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, jos tuo 1.8t ei ole pahasti ruosteessa, niin se voi olla vielä ihan asiallinen vehje, kun jakopääremontti on jo tehty. Itse ajelen päivittäin nyt 340K ajetulla 9-3TTiDillä ja kesäisin myös 385K ajetulla OG9-3 viinavirillä, joten en enää edes muista miltä noin vähän ajetut saapit tuntuivat :D

Eski
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: 9-3 ja kilometrit..

Viesti Kirjoittaja Tooni »

330tkm kohta mittarissa ja hyvin pelittää. Paljonha tuohon sai tehä kun sen liikkeestä sain, mutta onneksi aika simppelit hommat tehä ja foorumilta löytyy kattavasti tietoa kun vaan jaksaa ja osaa etsiä :mrgreen:
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 ja kilometrit..

Viesti Kirjoittaja aero »

Ysikolmone93 kirjoitti:
Ke Marras 24, 2021 09:19
Haaveissa kakkosautoksi tuommoinen 9-3 SportSedan. Pari vaihtoehtoa on vaan tulin miettineeksi miten hyvin tuommoset kestää kilometrejä,
Mittarilukemasta riippumatta puhutaan kuitenkin 16 ja 17v nuorista autoista. Mittarilukemaa merkittävämpää on etenkin tällä iällä se, millaisella pidolla auto on ylipäätään ollut sekä se, millaisella ajolla ne kilometrit on kerätty - onko nylkytetty kehäykköstä ruuhka-aikaan päivittäin vai painettu kerran kuussa pitkää baanaa lämpimällä koneella huristellen. Vanhemmalla on painettu menemään keskimäärin vaatimattomat 16tkm/v, joten ei se ainakaan koko ikäänsä kaupparatsun alla ole ollut.

That said, pääsääntöisesti nämä on tekniikaltaan melkosen kestäviä pelejä, mainittu jakopää saattaa toki olla jo tehty tai tulossa tehtäväksi.
Ysikolmone93 kirjoitti:
Ke Marras 24, 2021 09:19
Vanhemman ilmoituksessa lukee 2.0i 110kw, oletan sen kuitenkin olevan tuo 1.8t vuosimallin perusteella.
Se 1.8t on vain mainos. Kyseessä on oikeasti 2.0 lastenturbo, mutta koska julkaisuaikaan 1.8 -moottorit yleisesti myi hyvin, laitettiin ovelasti mallin nimeksi 1.8t, niin "isoa" 2.0 -konetta jännittävätkin ostajat uskalsivat tarttua tilaisuuteen.
Ysikolmone93 kirjoitti:
Ke Marras 24, 2021 09:19
Tässä oli mittarissa 274tkm. Molemmissa pitäisi olla hyvä huoltohistoria, vanhempaan oli jakoketju ja tasapainoakselin ketju plus hilppeet uusittu 231tkm kohdalla. Mites arvon foorumilaiset, uskaltaisiko tuon verran ajettua ostaa?
Annetuissa tiedoissa ei vielä näy syytä, minkä vuoksi en uskaltaisi ostaa, mutta tokihan yksilöä tarkemmin tarkastaessa saattaa löytyä jotain yllätyssektoreita. Henkilökohtaisesti sihtaisin turbomalliin (eli noista siihen vanhempaan).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 ja kilometrit..

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tuo 1.8t oli aikansa hassu keksintö. Aikaisemmin OG9-3:ssa oli 2.0t, joka oli matalapaineturbo ja 2.0T oli korkeapaine, eli HOT. Kone oli molemmissa käytännössä sama, mutta ero oli tehty softalla. Sitten esiteltiin uusi NG9-3, jossa tulikin markkinoille kolme eri tehoversiota, eli 2.0t ja T, mutta isoT:sssä olikin oikeasti muutakin eroa kuin pelkkä softa, koska aluksi isoT oli muistaakseni vain Aeron kone (vasta myöhemmin Aerossa oli 2.8t). Niinpä jossain tehtaan takahuoneessa keksittiin matalapaineturbon nimeksi 1.8t, vaikka peruskone onkin ihan sama 2-litrainen, kuin 2.0t. Ihan naurettava juttu, kun vielä kehdattiin tuoda markkinoille tuo 1.8i ooppelin koneversio, joka oli ihan eri kone kuin 1.8t :twisted:

Eski
Ysikolmone93
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Marras 24, 2021 09:08

Re: 9-3 ja kilometrit..

Viesti Kirjoittaja Ysikolmone93 »

Nyt oli myynnissä myös tuo vanhempaa koppaa oleva 9-3 (vm. -01). Ei nyt suoranaisesti liity aihepiiriin kun oli alunperin puhetta nimenomaan NG9-3, mutta mites nuo tuppaa kestämään? 227tkm ja perus 2.0 turbokone, 110kw. Tossa on jo semmosta aitoa Saabin näköä, muija varmaan inhoais tota eli siinä mielessä olis kova veto.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 ja kilometrit..

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sanoisin että yleisesti kun kyseessä on yli 15v auto, niin kilsoilla ei enää ihan kauheasti ole merkitystä. Ehkä sen kannalta että tietyissä palikoissa tulee käyttöikä vastaan yleensä mittarilukemalla x km, mutta kyllä niidenkin palikoiden käyttöikään voi vaikuttaa enemmän käyttötunnit kuin auton kulkemat kilsat. Ja toki aina myös se miten autoa on pidetty.

Tuolta mun allekirjoituksesta voi lukea muutaman sivun kokemuksia viiden vuoden ajalta, minkälainen tollanen isommin ajettu NG-kolkki oli omistaa. Mutta sekin kärry oli 7-vuotias mulle tullessaan, joten kunnon johtopäätöksiä siitä miten vastaavanlainen 17-vuotias auto pelittää nyt, voi olla vaikea vetää.

Tuossa vanhemmassa ’01-kolkissa heikkouksia löytyy moottorista. Joku joskus sanonut että T7-koneisen Saabin kun ostaa, niin pitää lähtökohtaisesti asennoitua ostavansa konevikaisen auton. En ole ehkä ihan samaa mieltä (yhden moisen auton kokemuksella), mutta kaikilla yleistyksillä on tapana kummuta jostain totuuden siemenestä, ja on selvää että OG-kolkin T7 on heikompi moottori kuin NG-kolkin T8.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 ja kilometrit..

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
To Marras 25, 2021 13:00
kaikilla yleistyksillä on tapana kummuta jostain totuuden siemenestä, ja on selvää että OG-kolkin T7 on heikompi moottori kuin NG-kolkin T8.
Samaa mieltä vaikken itse olekaan T7 omistanut. Ihan muiden kokemukseen pohjautuu tuo.
T8 oli 12 vuotta ja erittäin luja peli.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-3 ja kilometrit..

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl noi vanhat raadot on niin yksilöitä, ettei kilsoja kannata miettiä. Hajoo kun hajoo. Tietty jos autosta kattoo vain katsastuksen ja kaarista ulos näkyvän "auto on ruosteeton", niin kai sitte kannattaa kilsojaki miettiä :D

Jos ite pitäis valita tonnin pommiks 90-luvun alun NG900 faceliftinä tai tän vuosituhannen alun NG9-3, niin ehkä toi muijan tahallinen ärsyttäminen on ainoa peruste valita ensimmäinen.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin