PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
- Airokolkki
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46
PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Juu eli eli tossa ollu -05 aero kolkki elokuusta lähtien seisonnassa ja sitä vähän väliä käynnistelly ja käyttäny. Nyt viimeks startti vaan pyöritti konetta mutta ei luvannu mitään.
PA-pumppu ei äännä mitään virtojen päälle laiton yhteydessä eikä linjoihin kerry painetta eli siellä päässä vikaa mikä oli täysin odotettavissa. Vakiopumppu on edelleen kiinni ja sillä tullu ny ~40tkm ajeltua viinalla ja tiedossa on että tuo pumppu ei viinaa kestä.
Pumppu tulee ny joka tapauksessa vaihettua talven aikana, mutta kysellään nyt varuiks että onko näissä kolkeissa jotain tyypillistä juttua, mikä voisi aiheuttaa pumpun toimimattomuuden?
Todennäköisesti tällä kertaa kuitenkin pumppu itessään pimeenä.
PA-pumppu ei äännä mitään virtojen päälle laiton yhteydessä eikä linjoihin kerry painetta eli siellä päässä vikaa mikä oli täysin odotettavissa. Vakiopumppu on edelleen kiinni ja sillä tullu ny ~40tkm ajeltua viinalla ja tiedossa on että tuo pumppu ei viinaa kestä.
Pumppu tulee ny joka tapauksessa vaihettua talven aikana, mutta kysellään nyt varuiks että onko näissä kolkeissa jotain tyypillistä juttua, mikä voisi aiheuttaa pumpun toimimattomuuden?
Todennäköisesti tällä kertaa kuitenkin pumppu itessään pimeenä.
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Polttoainepumpun rele kannattaa tarkistaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Onko Aerossa eri pumppu kuin 2.0t eli 175hv mallissa?Airokolkki kirjoitti: ↑Ke Marras 24, 2021 18:31Juu eli eli tossa ollu -05 aero kolkki elokuusta lähtien seisonnassa ja sitä vähän väliä käynnistelly ja käyttäny. Nyt viimeks startti vaan pyöritti konetta mutta ei luvannu mitään.
PA-pumppu ei äännä mitään virtojen päälle laiton yhteydessä eikä linjoihin kerry painetta eli siellä päässä vikaa mikä oli täysin odotettavissa. Vakiopumppu on edelleen kiinni ja sillä tullu ny ~40tkm ajeltua viinalla ja tiedossa on että tuo pumppu ei viinaa kestä.
Pumppu tulee ny joka tapauksessa vaihettua talven aikana, mutta kysellään nyt varuiks että onko näissä kolkeissa jotain tyypillistä juttua, mikä voisi aiheuttaa pumpun toimimattomuuden?
Todennäköisesti tällä kertaa kuitenkin pumppu itessään pimeenä.
Siksi kysyn kun omassani 2.0t 03 mallissa oli etanolisofta 7 vuotta ja alkuperäinen vakiopumppu. Eikä missään näissä konversio ohjeissakaan mainita pumpun vaihdosta mitään. Ihmettlen siis väitettä ettei vakio pumppu kestä viinaa
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Tässä saatetaan sekoittaa nyt 2 asiaa.
Nyt jos menet ja ostat uuden orkkis pumpun, joka on bensakoneiksiin tarkoitettu, niin ne eivät vissiin kestä enää etanolia. Valmistaja on orkkispumpulla käsittääkseni vaihtunut. Boschin pumppu ja ämpäripaketti mitä monissa varaosaliikkeissä/paikoissa myydään, ei kestä myöskään etanolia, mutta bensalla toimii moitteettomasti. Itellä boschin yksikkö kesti etanolia n. 4-5tkm. Mutuilen että todennäköisesti uuden orkkiksenkin valmistaisi Bosch. Tämän kaltainen vaikutelma on minulle syntynyt.
Mutta tehtaan jäljiltä asennetut pumput kestävät kyllä.
Nyt jos menet ja ostat uuden orkkis pumpun, joka on bensakoneiksiin tarkoitettu, niin ne eivät vissiin kestä enää etanolia. Valmistaja on orkkispumpulla käsittääkseni vaihtunut. Boschin pumppu ja ämpäripaketti mitä monissa varaosaliikkeissä/paikoissa myydään, ei kestä myöskään etanolia, mutta bensalla toimii moitteettomasti. Itellä boschin yksikkö kesti etanolia n. 4-5tkm. Mutuilen että todennäköisesti uuden orkkiksenkin valmistaisi Bosch. Tämän kaltainen vaikutelma on minulle syntynyt.
Mutta tehtaan jäljiltä asennetut pumput kestävät kyllä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
- Airokolkki
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Mistähän sen löytää? Koitin ettiä, että missähän moinen mahtais olla mutta tuloksetta ja päädyin omassa päässäni siihen tulokseen että tää ois jokseenkin väylä-ohjattu niinkuin esim. vilkut.
Ja onhan tolla pumpulla nyt muutenkin tullu ajettua jo 290tkm niin voihan se muutenkin kosahtaa, viina todennäköisesti sitä vain vähän ennenaikaisti.
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Pumpun rele on vänkärin jalkatilan sivussa. Näin muistelen. Todella ihmeellinen asennuspaikka, joten ei ihme ettei löydy.Airokolkki kirjoitti: ↑To Marras 25, 2021 08:49Mistähän sen löytää? Koitin ettiä, että missähän moinen mahtais olla mutta tuloksetta ja päädyin omassa päässäni siihen tulokseen että tää ois jokseenkin väylä-ohjattu niinkuin esim. vilkut.
Ja onhan tolla pumpulla nyt muutenkin tullu ajettua jo 290tkm niin voihan se muutenkin kosahtaa, viina todennäköisesti sitä vain vähän ennenaikaisti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
- Airokolkki
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Ok kiitoksia, koitan ettiä sieltä seuraavaks jahka pääsen airon luo seuraavan kerran. Muistakko onkos se keskikonsolin puolella vai oven puolella?petrisa kirjoitti: ↑To Marras 25, 2021 09:42Pumpun rele on vänkärin jalkatilan sivussa. Näin muistelen. Todella ihmeellinen asennuspaikka, joten ei ihme ettei löydy.Airokolkki kirjoitti: ↑To Marras 25, 2021 08:49Mistähän sen löytää? Koitin ettiä, että missähän moinen mahtais olla mutta tuloksetta ja päädyin omassa päässäni siihen tulokseen että tää ois jokseenkin väylä-ohjattu niinkuin esim. vilkut.
Ja onhan tolla pumpulla nyt muutenkin tullu ajettua jo 290tkm niin voihan se muutenkin kosahtaa, viina todennäköisesti sitä vain vähän ennenaikaisti.
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Oven puolella
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Pumpun rele ohjaa päälle myös akun etupuolella olevassa rele/sulakeboksissa olevan releen. Olikohan se joku lambda-anturien lämmitys tms. Eli ei tarvitse välttämättä jalkatilassa könytä, voi mitata tuolle releelle tulevan ohjauksen tai kuunnella vetääkö se. Ei ole nyt kuvia liki, mutta wis kertoo lisää.
9-5 2.0 Tid 2010
- Airokolkki
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Nonii jees kiitoksia tiedoista, eiköhän näillä pääse taas etiäpäi ja lumien jälkeen fiilistelemään ajosta
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
- Airokolkki
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Tuli tästä mieleen, että onko tosiaan tämä sama systeemi edelleen T8? T7 systeemeissähän tuo menee juurikin noin, mikä on mielestäni melko käsittämätön ratkaisu.markkula kirjoitti: ↑To Marras 25, 2021 13:28Pumpun rele ohjaa päälle myös akun etupuolella olevassa rele/sulakeboksissa olevan releen. Olikohan se joku lambda-anturien lämmitys tms. Eli ei tarvitse välttämättä jalkatilassa könytä, voi mitata tuolle releelle tulevan ohjauksen tai kuunnella vetääkö se. Ei ole nyt kuvia liki, mutta wis kertoo lisää.
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Kyllä se näin on. WIS:stä tarkistaen.markkula kirjoitti: ↑To Marras 25, 2021 13:28Pumpun rele ohjaa päälle myös akun etupuolella olevassa rele/sulakeboksissa olevan releen. Olikohan se joku lambda-anturien lämmitys tms. Eli ei tarvitse välttämättä jalkatilassa könytä, voi mitata tuolle releelle tulevan ohjauksen tai kuunnella vetääkö se. Ei ole nyt kuvia liki, mutta wis kertoo lisää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Perusteletko hieman, että miksi ratkaisu on käsittämätön?Airokolkki kirjoitti: ↑La Marras 27, 2021 12:55Tuli tästä mieleen, että onko tosiaan tämä sama systeemi edelleen T8? T7 systeemeissähän tuo menee juurikin noin, mikä on mielestäni melko käsittämätön ratkaisu.markkula kirjoitti: ↑To Marras 25, 2021 13:28Pumpun rele ohjaa päälle myös akun etupuolella olevassa rele/sulakeboksissa olevan releen. Olikohan se joku lambda-anturien lämmitys tms. Eli ei tarvitse välttämättä jalkatilassa könytä, voi mitata tuolle releelle tulevan ohjauksen tai kuunnella vetääkö se. Ei ole nyt kuvia liki, mutta wis kertoo lisää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Se on toisaalta perusteltu ratkaisu, mutta toisaalta vähintäänkin outo.Pakari kirjoitti: ↑La Marras 27, 2021 16:24Perusteletko hieman, että miksi ratkaisu on käsittämätön?Airokolkki kirjoitti: ↑La Marras 27, 2021 12:55Tuli tästä mieleen, että onko tosiaan tämä sama systeemi edelleen T8? T7 systeemeissähän tuo menee juurikin noin, mikä on mielestäni melko käsittämätön ratkaisu.markkula kirjoitti: ↑To Marras 25, 2021 13:28Pumpun rele ohjaa päälle myös akun etupuolella olevassa rele/sulakeboksissa olevan releen. Olikohan se joku lambda-anturien lämmitys tms. Eli ei tarvitse välttämättä jalkatilassa könytä, voi mitata tuolle releelle tulevan ohjauksen tai kuunnella vetääkö se. Ei ole nyt kuvia liki, mutta wis kertoo lisää.
Lambdan esilämmitykselle on turha kytkeä jännitettä mikäli auto ei ole käynnissä. Siten se on sama logiikka kuin polttoainepumpun kohdalla. ECU maadoittaa esilämmitystä PWM ohjauksella ja siten säätää lämmityksen tehoa. Kun maadoituksen PWM loppuu, ei lambdan lämmitys ole aktiivinen lambdan lämmettyä riittävästi. Kun lämmitys viime kädessä on kiinni suoraan ECU:n maadoituksesta niin aivan sama olisi lambdan jännitekin kytkeä päälle sen relettä ohjaten joko samasta lähdöstä kuin virtalukko tai samasta kuin pumppu, Miksi ei siis suoraan siitä rinnalta vaan kierrätetään pumpun releen koskettimen kautta .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
- Airokolkki
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46
Re: PA-pumppu antautui viinalle todennäköisesti
Päivistystä ongelmaan, ei ollu rele hajalla ainakaan. Kovin se itse pumpulta vaikuttaa kun ei äännä mitenkää kun virrat kääntää päälle. Seuraavaksi täytyy vain kokeilla antaa pakkovirtaa pumpulle mikä varmistaisi sen.
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX