2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Sabaton93
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 15, 2021 15:05

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja Sabaton93 »

Pakari kirjoitti:
La Joulu 18, 2021 23:31
Sabaton93 kirjoitti:
La Joulu 18, 2021 22:14
Pakari kirjoitti:
Ke Joulu 15, 2021 07:55
Öljynvaihto yläkautta imemällä on melkein sama kuin jättäisi tekemättä vaihdon kokonaan.
Kuuraatko ropun kautta öljypohjan vai mihin tämmöinen ajatus perustuu.
Jos nyt vaikka mietitään ensimmäiseksi sitä, että mihin epäpuhtaudet siellä öljypohjassa jäävät ja sitten öljypohjan fyysistä rakennetta mm. miten öljypohjan loiskelevyt sekä öljyn imusihti sijoittuvat..

Öljy on suunniteltu vaihdettavaksi öljytulpan kautta Saabeissa, ei mittatikun kautta.
Ilmeisesti saab on ainoa missä on joku haitta edessä jolloin imuvaihto ei onnistu. Muuten tuota ei voi yleistää. Kuten tuossa mainitsin niin mersussa tuo on toiminu ja 400tkm menny eikä ole tarvinnu moottoria avata ja vakio turbot edelleen paikallaan.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Esitän kysymyksen.
Miksi polttomoottoreissa pääsääntöisesti öljypohjaan laitetaan öljyroppu :?:
Imemällä tekee vaihdon vain veltot ja laiskat sekä sellaiset, jotka eivät kykene tai osaa sitä tehdä öljyropun kautta. Anteeksi vain mutta näin se on.

Osalle se vaikeus ja viitseliäisyys voi tulla eteen viimeistään siinä vaiheessa, jos autossa on koko moottorin peittävä pohjapanssari ja se pitää poistaa ensin. Se vain pitää ensin ottaa pois ja sillä selvä. Näin se on esim. omassa 1.9 TTiD:ssä. Se on sentään huomattavasti järkevämmällä kiinnityksellä kuin esim VAG konsernin autoissa. Niissä pohjapanssarin kiinnitys on suorastaan naurettava. Katsokaapa vain vain autoja, joissa pohjapanssari lepattaa että minkä merkkinen se on :wink:

Yhden VAG konsernin auton omistaneena tiedän tämän naurettavan saksalaisen insinöörin virityksen, mutta silti irrotin pohjapanssarin aina ja vaihdoin öljyt öljyropun kautta :!:
Jouduin toki panssarin kiinnityksiä korjailemaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja APS »

TiDin seuraavassa vaihdossa olisi tarkoitus asentaa Quick Valve. Josko saisi myös panssariin huoltoreiät sopiviin kohtiin, niin ei tarvitsisi enää irrottaa.

phpBB [video]
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

APS kirjoitti:
Su Joulu 19, 2021 11:39
TiDin seuraavassa vaihdossa olisi tarkoitus asentaa Quick Valve. Josko saisi myös panssariin huoltoreiät sopiviin kohtiin, niin ei tarvitsisi enää irrottaa.

Ajattelitko tehdä aukot sekä öljyropulle että suodattimelle?
Suodatin on kyllä sellaisessa paikassa että melkoinen huoltoaukko saa sille olla 8O
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23987
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

perinteinen pallohana lienee halvempi ratkaisu :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13209
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ jos on yhtään apinan vikaa (tykkää kiipeillä ja pitkät kädet), niin TiD-kolkkiin vaihtaa suodattimen yläkautta. Öljyt valuu kyllä alaspäin siitä huolimatta, eli esim pakoputki öljyyntyy väkisin vaihdossa. Ja putkea ei taida helpolla putsata ilman että sen panssarin irrottaa. Mutta palaahan se öljy sieltä putken päältä ajan saatossa ja saa mukavat aromit haisteltavaksi :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Sabaton93
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 15, 2021 15:05

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja Sabaton93 »

petrisa kirjoitti:
Su Joulu 19, 2021 10:36
Esitän kysymyksen.
Miksi polttomoottoreissa pääsääntöisesti öljypohjaan laitetaan öljyroppu :?:
Imemällä tekee vaihdon vain veltot ja laiskat sekä sellaiset, jotka eivät kykene tai osaa sitä tehdä öljyropun kautta. Anteeksi vain mutta näin se on.

Osalle se vaikeus ja viitseliäisyys voi tulla eteen viimeistään siinä vaiheessa, jos autossa on koko moottorin peittävä pohjapanssari ja se pitää poistaa ensin. Se vain pitää ensin ottaa pois ja sillä selvä. Näin se on esim. omassa 1.9 TTiD:ssä. Se on sentään huomattavasti järkevämmällä kiinnityksellä kuin esim VAG konsernin autoissa. Niissä pohjapanssarin kiinnitys on suorastaan naurettava. Katsokaapa vain vain autoja, joissa pohjapanssari lepattaa että minkä merkkinen se on :wink:

Yhden VAG konsernin auton omistaneena tiedän tämän naurettavan saksalaisen insinöörin virityksen, mutta silti irrotin pohjapanssarin aina ja vaihdoin öljyt öljyropun kautta :!:
Jouduin toki panssarin kiinnityksiä korjailemaan.
Ehkä joku saa siitä kiksejä että tekee kaiken vaikeimman kautta. Töissä saa läträtä noiden öljyjen kanssa ihan tarpeeksi niin en käsitä mikä siinä tekee ihmisestä velton, laiskan ja kykenemättömän jos sama homma hoituu helpommalla? Vai väitätkö että imuvaihdot on tehny tuhoa kun moottilla menty 400tkm eikä näy missään. Öljynvaihtoväli 25tkm eikä kulu sillä välillä öljyä. Miten sulla?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No kerro vit..nyt sitten kun 2 litraa öljyä jäi tulematta imemällä että onko se hyvä :!:
Miten luulet...tuleeko öljyropun kautta kaikki?

Joten kysymykseeni. Miksi öljypohjassa on öljyroppu?
Osaltani tämä väittely on loppu ja pysyn kannassani siitä mitä mieltä olen imemisestä. Piste.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Sabaton93
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 15, 2021 15:05

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja Sabaton93 »

petrisa kirjoitti:
Su Joulu 19, 2021 22:52
No kerro vit..nyt sitten kun 2 litraa öljyä jäi tulematta imemällä että onko se hyvä :!:
Miten luulet...tuleeko öljyropun kautta kaikki?

Joten kysymykseeni. Miksi öljypohjassa on öljyroppu?
Osaltani tämä väittely on loppu ja pysyn kannassani siitä mitä mieltä olen imemisestä. Piste.
Jos osaat lukea niin näit varmaan kirjoitukseni että seuraavaksi vaihdan alakautta. Ja vaikka saabissa imuvaihto ei onnistu niin ei se tarkoita etteikö se muissa toimisi.

Roppu on sen takia että sieltä saa laskettua öljyt pois jos et sitä tiennyt.

Ps. Ootko 16v vai eläkeikää lähestyvä kun tuota alapäätä viljelet tekstiin
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ekaa kertaa CLS 350cdi väliöljyjä vaihtaessa meni kyllä aika tovi, kun edestä päin vasta kolmannen muovin takaa löytyi öljyproppu. Oli ne semmosen jostain syystä sinne Mersun öljypohjaan laittaneet. Kumma juttu. Ens kerralla löytyy sitten ekalla, eikä sitäkään tarvii sitten kun raottaa etureunasta. Se viimenen pohjalevy onkin sitten melkein perään asti, ja siihen on tosi hankala asetella astiaa pohjalevyä kokonaan irrotamatta pohjalevyn ja öljypohjan väliin. Varsinkin kun astia tulee piripintaan. Saabin (GM) dexos2 täyttää onneks MB vaatimukset myös ja on hyvin edullista.
Ymmärrän kyllä että korjaamolla alkaa urakat kusemaan, jos pohjalevy pitäis kokonaan irrottaa ja laittaa takas. Tässä ihmettelyt Panu's garegesta:

https://photos.app.goo.gl/w576igMCBaM622Dq8

Saabeissa on öljypohjassa muutama sentti pohjasta loiskelevy. Loogista. Sinne pohjalle saa paskat painua, etteivät niin helposti tule takaisin öljynkiertoon.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Sabaton93
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 15, 2021 15:05

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja Sabaton93 »

Mersulla on ollu ohjeistus imuvaihtoon ainaki 20 vuotta. Toki siinä osittain takana työn nopeutus, mutta jos moottorit kestää miljoonan niin ei voi syyttää vaihtotyyliä jos tulee ongelmia. Synteettisessä öljyssä on peseviä ainesosia ja se sitoo itseensä likaa. Kun lämpimästä moottorista imee öljyt pois niin ei sinne sakkaa jää.

Muistanko väärin vai oliko saabeissa ongelmaa että öljypohjaan kerääntyy paskaa jolloin se on käytettävä auki ja putsattava. Lieneekö syy tähän tuossa omaperäisessä rakenteessa.

Vielä tuohon synteettiseen öljyyn palaten. Oletteko koskaan putsanneet moottoripyörästä ketjuja ketjusprayn jäljiltä? Täyssynteettistä moottoriöljyä ketjuihin ja rätillä pyyhkii niin lähtee paskat. Jos ne siellä moottorissa pyörii 10tkm kuumana niin sehän on kuin pesukone.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei ole öljypohjan rakenteesta kiinni vanhemman T5 ja T7 moottoreiden öljypohjan mahdollinen putsaustarve. Tässä uudemmassa T8 koneessa ei ole vastaavia ongelmia, koska toteutus kokonaisuutena on hieman erilainen. En tässä lähde yksityiskohtiin menemään, mutta tosiaan öljypohjan rakenteesta johtuvaa se ei ole.

Kaikki synteettiset öljyt eivät ole peseviä, vaan se riippuu lisäaineistuksesta. Esim. Gm5w30 dexos2 ei ole juurikaan pesevää öljyä..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
alps
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2011 16:35
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja alps »

Jospa vielä palaan tuohon alkuperäisen syyhyn miksi imutyhjennystä kokeilin, en oikein keksinyt miten saan autoa nostettua pihassa sen verran, että mahdun könyämään auton alle. Olisiko hyviä vinkkejä miten kannattaisi tehdä?

Pari lankkua molemmin puolin ja aja päälle vai tunkilla toinen puoli ylös, pönkä paikalleen ja toinen puoli?

Itselläni imutyhjennys on tuttua venehommista, sisäkoneen pohjaproppua en kyllä hevin ala irroittelemaan. Tulee semmoinen sotku, kun mitään astiaa ei oikein saa alle, eikä ainakaan pois koneen alta…
9-3 SC 2.0t BioPower MY08
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

alps kirjoitti:
Ma Joulu 20, 2021 07:21
en oikein keksinyt miten saan autoa nostettua pihassa sen verran, että mahdun könyämään auton alle. Olisiko hyviä vinkkejä miten kannattaisi tehdä?
Pari lankkua molemmin puolin ja aja päälle vai tunkilla toinen puoli ylös, pönkä paikalleen ja toinen puoli?
Vastaan tähän kysymykseen, kun se ei liity imutyhjennykseen.

Saab NG9-3:n alusta on matala, joten pihassa tai tallissa ilman nosturia/monttua tehden on pakko auton keulaa korottaa, jotta proppuun pääsee käsiksi. Minä en ainakaan itse muutoin mahdu, vaikka isokokoinen en olekaan.

Yleensä itse tunkkasin vain toiselta puolelta keulaa reilusti ylös. Voi toki tehdä saman molemmille puolille mikäli on kaksi tunkkia tai pukki. Vati alle ja proppu auki. Sitten piti tunkki laskea alas jotta auto menee vaakatasoon ja kaikki öljyt tulevat pois. Tässä välissä oli sopiva hetki vaihtaa suodatin. Sitten vain tunkilla taas auto keulasta toiselta puolelta ylös proppu paikalleen ja jäteöljyvati pois. Uudet öljyt sisään ja se siinä. Ei paha.

Ainoa huomioitava asia on se, että alusta on tosiaan niin matala, että vatikaan ei saa olla kovin korkeareunainen muutoin litistyy öljypohjan alle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?

Viesti Kirjoittaja APS »

AZP kirjoitti:
Su Joulu 19, 2021 15:59
^^ jos on yhtään apinan vikaa (tykkää kiipeillä ja pitkät kädet), niin TiD-kolkkiin vaihtaa suodattimen yläkautta. Öljyt valuu kyllä alaspäin siitä huolimatta, eli esim pakoputki öljyyntyy väkisin vaihdossa. Ja putkea ei taida helpolla putsata ilman että sen panssarin irrottaa. Mutta palaahan se öljy sieltä putken päältä ajan saatossa ja saa mukavat aromit haisteltavaksi :mrgreen:
Yläkautta on tosiaan tullut vaihdettua suodatin. Helpompi koneen päällä makailla vs auton alla könytä (ei ole monttua/nosturia meikällä).

Suodattimessahan on se tyhjennysreikä (kuvassa vihreä putki), niin eikö sen kautta suurimmat öljyt tule? Hiukanhan sieltä vielä tulee, kun suodatinpatruunan irrottaa, mutta josko sen alle saisi rättiä ja perään brakekliineriä :D

Kuva
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Vastaa Viestiin