TT-thermo

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Sabaton93
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 15, 2021 15:05

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Sabaton93 »

966 kirjoitti:
Ti Tammi 11, 2022 13:25
Moro.
1kW TT-Thermo pelaa hyvin, mutta onko muilla samanlainen toiminta, kun lämmittää 1/2 - 1 tuntia, moottori käy hetken (n.5s.) epämääräisesti, kuin saisi liian rikkaan seoksen, ehtii juuri peruuttaa kylmästä tallista ulos, kun käynti tasaantuu. Auto ilmeisesti käyttää ulko- ja moottorinlämpöantureita moottorinohjaukseen ja näiden epäsuhta saa sen "sekoilemaan", kunnes "järki" löytyy, vai onko muita parempia "selityksiä" asiaan ja mahdollisia korjaustoimenpiteitä.
Samaa tekee. Hiukan kun painat kaasua niin käy heti tasaisesti.
Sami K.
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 00:22

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Sami K. »

Kysyn tässä ketjussa kun tietäjiä voi olla paikalla. VM.2006 9-3 B207R kaipaa lohkolämmitintä. Ostanko Kärkkäiseltä tämän?

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... 11592#tab2

Vai 1000w letkulämmittimen? Mahtuuhan tthermo akun pohjan alle? Autossa on Defan panssarikaapelit valmiina, vain vastus puuttuu.
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja 966 »

Osta TT-Thermo, on aivan eri luokan lämmitysteho kuin lohkareissa. TT sopii akun viereen vasemmalle puolelle bensamalleissa. 185€:n paketissa on myös uudet sähköliitännät, kannattaa vaihtaa, vanhat on todennäköisesti jo syöpyneet/hapettuneet ja 1000w + mahdollinen sisätilalämmitin vaatii kunnolliset liitännät.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Sami K.
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 00:22

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Sami K. »

Onko lohko, letku tai säteilylämmittimellä ero siihen kuinka auto käynnistyy? Tarkoitan siis sitä antaako joku anturi aluksi virheellistä tietoa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Bensa mallissa ei ole kokemusta kuin lohkolämmittimestä. Käynnistyy ihan hyvin paitsi joskus alkuperäisellä bensasoftalla saattoi hiukan ylirikastaa ja auto röpötti aluksi. JC:n softalla ei moista havainnut.

Dieselissä kokemusta sekä säteily- että letkulämmittimestä. Letkulämmitin ihan ylivoimainen. Ei dieselissä edes hehku valo välähdä ja tärähtää käyntiin kuin sieltä kuuluisasta palmun alta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Sami K.
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 00:22

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Sami K. »

Autosta löytyi toimiva säteilyhohka kun puskurista moottoritilaan lähtevä panssarijohto uusittiin. Tänään auto oli lämmityksessä kaksi tunti iltapäivällä. Pakkasta neljä astetta eikä moottorista huomannut oliko lämmitin ollut päällä vai ei. Kyllä on turha kapine. Pitää tilata lohko tai letku.
Viimeksi muokannut Sami K., La Tammi 22, 2022 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami K.
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 00:22

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Sami K. »

Viime päivinä oli lämmityksessä 3-4 tuntia kun halusin kokeilla säteilyhohkaa. Kyllä on surkea keksintö. Ei lämmitä moottoria yhtään. Tilasin Kärkkäiseltä Defan vastuksen.
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja APS »

Mites öljylämmöt säteilyttimellä?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Sami K.
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 00:22

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Sami K. »

Miten lie. Saatan jättäää sen toimimaan koska ylimääräisiä Defan johtoja on.
Pekko-poika
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

Eri lämmitintyypeistä voi olla montaa mieltä, mutta niin on onneksi lämmittimen käyttäjiä ja tarvitsijoitakin.

Säteilylämmittimen "huonouskin" on monesti asennusvirhe, käyttövirhe, ajatus-/oletusvirhe tai jotain näiden yhteissummaa.

Lähtökohtaisesti säteilylämmittimet on monet 300W:n tehoisia, joten ei se ihan vastaa lämmitysteholtaan esim. 550W:n tehoista vesitilaan tulevaa lämmitintä. Puhumattakaan että lämmitin olisi 1kW:n tehoinen tai vaikka useamman kilowatin tehoinen polttoainetoiminen lämmitin.

Toinen säteilylämmittimissä yleinen ongelma on ettei se pienempikään lämpöteho johdu oikeaan paikkaan tai ei johdu ylipäätään mihinkään. Tämä taas johtuu asennustavasta. Liki kaikissa tehtaan lämmitysvastuspaketeissa mukana tulevan lämmönjohtotahnan määrä on 100-kertaa liian pieni tarpeeseen nähden. Kun lämmitinvastuksen ja moottorilohkon väliin jää ilmarako, ei vastuksen lämpö oikein ilmaa pitkin johdu mihinkään.
Tätä testattiin eräässä autossa, jossa lämmitysteho oli heikon puoleinen. Lämmitysvastuksen ja moottorilohkon välissä oli "viiden kastemadon verran" lämmönjohtotahnaa, ja muu pinta-ala sekä vastuksessa että moottorilohkossa ilmassa hapettunutta alumiinia. Pinnat puhdistettiin kunnolla ja vastuksen pintaan pursotettiin lämmönjohtotahnaa niin, että sitä pursusi vastusta asennettaessa joka raosta. Tästä on ihan lämpötilamitattua dataakin olemassa, mutta lämmitysteho parani ainakin 100% aiempaan nähden.

Joillekin riittää että auto on kylmillä keleillä helpompi käynnistää, joillekin taas auto pitää olla liikkeellelähtiessä sula, sekä käynti- ja ajolämmin kauttaaltaan. Ja kaikkea näiden väliltä.
Millään 300W:n moottorilämmittimellä ei tuota viimeksi mainittua tavoitetta täytä, vaikka kuinka kauan lämmittelisi.


Onko kukaan muuten testaillut tai mittaillut miten tehokkaita nämä kiinalaislämmittimet(TT-Thermo, Arctic Auto jne.) oikeasti on?
Rasiasta ottaa varmasti sen 1000W, mutta millä teholla ja miten itse auto lämpenee?
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pekko-poika kirjoitti:
Pe Tammi 28, 2022 11:27
Onko kukaan muuten testaillut tai mittaillut miten tehokkaita nämä kiinalaislämmittimet(TT-Thermo, Arctic Auto jne.) oikeasti on?
Rasiasta ottaa varmasti sen 1000W, mutta millä teholla ja miten itse auto lämpenee?
Et varmaan lukenut tätä keskustelua alusta asti.
Lue tähän keskusteluun lähettämäni viesti edelliseltä sivulta. Siitä löytyy vastaus kysymykseesi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pekko-poika
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

petrisa kirjoitti:
Pe Tammi 28, 2022 13:01
Pekko-poika kirjoitti:
Pe Tammi 28, 2022 11:27
Onko kukaan muuten testaillut tai mittaillut miten tehokkaita nämä kiinalaislämmittimet(TT-Thermo, Arctic Auto jne.) oikeasti on?
Rasiasta ottaa varmasti sen 1000W, mutta millä teholla ja miten itse auto lämpenee?
Et varmaan lukenut tätä keskustelua alusta asti.
Lue tähän keskusteluun lähettämäni viesti edelliseltä sivulta. Siitä löytyy vastaus kysymykseesi.
En aiemmin lukenut, mutta hyvinhän tuo vaikuttaa toimivan.
Joskus vaan ollut tiettyjen kiinalaistuotteiden kanssa vähän mittayksiköt tulkinnanvaraisia. Lämmitin on sinänsä melko varma nakki, koska sen tehtävä onkin "haihduttaa energia savuna ilmaan"

Tuossa omassa ei ollut mitään sähkölämmitintä, ja siihen asensin alavesiletkuun Defan 550W letkulämmittimen koska sellainen sattui olemaan jo hyllyssä. Vaikuttaa sille ettei lämmin neste kierrä tuolta oikein hyvin joka puolelle, nyt ei vaan ole ollut aikaa ja värkkejä asian tarkempaan selvittelyyn.
Missä kohdassa sulla oli tuo TT asennettuna? Eberin kanssa samassa kierrossa?
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei alavesiletkuun kannata asentaa. Paremmin neste kiertää ja kone lämpiää jos asentaa sen lämmityslaitteen kennon menovesiletkuun. Niin se asennusohjekin kertoo.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pekko-poika
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

petrisa kirjoitti:
Pe Tammi 28, 2022 19:45
Ei alavesiletkuun kannata asentaa. Paremmin neste kiertää ja kone lämpiää jos asentaa sen lämmityslaitteen kennon menovesiletkuun. Niin se asennusohjekin kertoo.
Tuo lämmitinmalli on tehty alavesiletkuasennuksiin, joten se on 32mm letkulähdöillä. Niitä on vähän vaikea sovittaa lämmityslaitteen kiertoon :mrgreen:
Mulla on parissa traktorissa vastaava, ja vanhassa Corollassa myös.
Tuossa Saabissa on vähän hölmö se alavesiletkun kierto, kun neste kiertää koneen eteen ylös siihen peltitorveen...

Noita pikkuletkuun tulevien lämmittimien asennusohjeita olen nähnyt oikeastaan vain kahdenlaisia merkistä riippumatta; joko niitä mitkä tulee lämppärin kennon kiertoon, tai sitten niitä mitkä tulee öljynjäähdyttimen kiertoon.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En tiedä mikä lämmitin pekkopojalla on, mutta TT-Thermo on kuitenkin tarkoitettu lämppärin kennon letkuun. Ja se on todella hyvä lämmitin, kuten olen usein jo maininnut .

https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000xc.html
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin