TT-thermo

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Sabaton93
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 15, 2021 15:05

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Sabaton93 »

https://sabatp.kuvat.fi/kuvat/

Akun kun ottaa pois niin kotelon pohjalla näkyy torx kantainen pultti. Lämmittimen kiinnitysrauta tulee tämän pultin alle kiinni ja itse lämmitin jää akkukotelon ulkopuolelle.
Viimeksi muokannut Sabaton93, Ma Joulu 06, 2021 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sabaton93
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 15, 2021 15:05

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Sabaton93 »

966 kirjoitti:
Ma Joulu 06, 2021 13:42
Jos ja kun TT:n asentaa bensapelissä akkukotelon alle, mitä lisäletkuja tarvitaan, letkun sisähalkaisija?
Motonetistä taisin ostaa reilun metrin 16mm vesiletkua ja puuilosta pari 90° muotoletkua ja klemmareita.
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja 966 »

Hyvä kuva, samaa paikkaa ajattelin itsekin tänään konehuonetta tutkiessa. Ei tule kennon alapuolelle, mutta toimii ilmeiseti kuitenkin asiallisesti, nykymalli ei taida niin vaativa sijoituksen suhteen ollakaan. Motonetistä oli muotoletkut loppu, Biltsusta sai, pitää hakea vielä pätkä suoraa 16mm:stä. Kiitos avusta, huomenna asentelemaan.
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Sabaton93
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 15, 2021 15:05

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Sabaton93 »

Ei tarvii olla kennon alapuolella vaan nestepinnan alapuolella joka mitataan paisuntasäiliön pinnasta. Suositus oli 20cm alle tämän. Tänäänkin oli reilu 12h lämmityksessä. Aamulla laitoin töihin lähtiessä ja illalla käymään kun - 31 näytti mittari. Riittää lyhyempikin aika, mutta ei jaksa värkätä ajastinkellon kanssa.
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja 966 »

Nyt on TT-thermo paikallaan, tässä, 2.0T Sentronic -06, on joku ohjainboksi siinä missä kuvassa on asennettu TT. Laitoin tuloletkun alapuolelle ja TT:n hieman taaemmaksi (rintapeltiin päin) johon sopi hyvin, kiinnitysrauta 90 asteen mutkalle ja akkukotelon kylkeen kiinni. Ei tosiaan tullut kuin pari desiä nestettä ulos. Pumppu hurisee ja aamulla pääsee ihmettelemään lämmitystehoa. Oli kyllä viimehetki tutkia Defan haaroituskappaletta ja verkkovirran syöttörasiaa, oli todella hauraita ja liitinpinnat mustia ja syöpyneitä, 16v vanhoja, piti ostaa uusi haaroitin ja 0,5m jatko.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja 966 »

Tänä aamuna ulkolämpö tosin vain -1, mutta moottorin lämpö +31astetta 30min. lämmityksellä, olen tyytyväinen.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Numba »

Se neste mahtaa olla kauttaaltaan 31⁰C, kun tt-thermo kierrättää nestettä. Etanolissa on alkuperäinen lämmitin, mutta en tiedä onko säteily- vai lohkolämmitin. Esidin mukaan parhaat lämmöt on olleet 2h lämmityksellä 51⁰C, mutta lämpötila tippuu sinne 30⁰C paikkeille, kun neste alkaa kiertää.
tids -08 | biopower -11
mfl
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 08, 2010 10:56

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja mfl »

Kuva

Lämpökameran kuvaa moottorista. Pihalla pakkasta noin -20 ja kottero ollut lämmityksessä tunnin verran. Lämpötilan nappasi koneen edessä kulkevasta metallisesta vesiputkesta.
Ihan hyvä keksintö tuo on.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla oli töissä parkkipaikalla TT-Thermo (1000 W) päällä 2 h ulkolämpötilan ollessa -20 astetta. Laitoin eSID:stä näkymään koneen lämmöt ennenkuin käynnistin. Moottorin lämmöt oli 43 astetta. Auto käyntiin ja lämpötila lähti siitä pikkuhiljaa nousemaan :D
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja Numba »

Pätevältä vaikuttaa, olis kyllä kiva eberinkin kaverina, kun lähtöajat ei oo niin kiveen kirjoitettuja, mutta 2h sähköä tarjolla.
tids -08 | biopower -11
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Työpaikan parkkipaikalla tehtiin muutostöitä kesän aikana ja tuli uudet tolpat. Niissä voi ohjelmoida itse lämmitysajaksi muunkin kuin 2 h. En muista mitä kaikkia eri aikavaihtoehtoja oli, mutta periaatteessa vaikka koko työpävän ajaksikin. Tässä on varmaankin ajateltu hybridi- ja sähköautojen latausta uusia tolppia kehiteltäessä. Moottorin ja sisätilan lämmitykseen se esiasetettu 2 h kyllä riittää.

Itse en muutoin lämmitystä tarvi, kun on käytössä lämmin talli, poislukien kyläreissut. Niissäkin on sitten lämmitys käytössä peräti jatkuvalla virralla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja 966 »

Moro.
1kW TT-Thermo pelaa hyvin, mutta onko muilla samanlainen toiminta, kun lämmittää 1/2 - 1 tuntia, moottori käy hetken (n.5s.) epämääräisesti, kuin saisi liian rikkaan seoksen, ehtii juuri peruuttaa kylmästä tallista ulos, kun käynti tasaantuu. Auto ilmeisesti käyttää ulko- ja moottorinlämpöantureita moottorinohjaukseen ja näiden epäsuhta saa sen "sekoilemaan", kunnes "järki" löytyy, vai onko muita parempia "selityksiä" asiaan ja mahdollisia korjaustoimenpiteitä.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja 966 »

Auto edellä siis: 2.0T -06
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

966 kirjoitti:
Ti Tammi 11, 2022 13:25
Moro.
1kW TT-Thermo pelaa hyvin, mutta onko muilla samanlainen toiminta, kun lämmittää 1/2 - 1 tuntia, moottori käy hetken (n.5s.) epämääräisesti, kuin saisi liian rikkaan seoksen, ehtii juuri peruuttaa kylmästä tallista ulos, kun käynti tasaantuu. Auto ilmeisesti käyttää ulko- ja moottorinlämpöantureita moottorinohjaukseen ja näiden epäsuhta saa sen "sekoilemaan", kunnes "järki" löytyy, vai onko muita parempia "selityksiä" asiaan ja mahdollisia korjaustoimenpiteitä.
Tuttu ongelma bensa malleissa. Ilmenee jopa tavallisella lohkolämmittimellä.

Joku sekaannus siinä on rikastuksessa. Kuulemma ongelma poistuu, jos ei käynnistä heti kun on ottanut piuha irti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: TT-thermo

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Jännä. Mulla tuota ilmenee, jos käynnistää joku 5-10min 2h lämmityksen päätyttyä. Tavallisella calix lohkolämmittimellä. Ennen lämmityksen päättymistä, kun starttaa niin ei mitään ongelmaa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Vastaa Viestiin