Auttakaas aloittelijaa ja uutta saabistia. Hävettää ihan ilmoittaa, etten ollut ennen tätä autoihin jäähdytysnesteitä lisäillyt. Reilu kuukausi sitten esiintyi pientä jäähdytysnesteen katoamista, jonka seurauksena lisäilin motonetin punaista nestettä. Vesi unohtui aluksi, koska lisäsin vain n. desin tai pari. Nyt kuukauden aikana lisäillyt aina lisää ja vesi on jäänyt kokonaan laittamatta.
Siinä välissä ehdin opiskella kaikenlaista vesipumpuista jne. Mutta vasta tänään palasin tuohon veden lisäykseen ja luin että kun neste on liian tiivistä, voi seurata isoja vahinkoja.
Tämä on vasta kolmas autoni, enkä ole koskaan ollut kiinnostunut korjailuista tai autoista. Siksi kai mokasin tällaisessa perusasiassa, jos ihmettelette.
Kysymys onkin, että kannattaako tuolla ajaa, ennenkuin on poistanut jäähdytysnestettä ja lisännyt vettä? Vasta viime ajon jälkeen tullut lammikko jäähdytysnestettä auton ulkopuolella, eli ensimmäinen ulkoinen vuoto. Sen jälkeen en ole autolla ajanut. Vuotoa on varsinkin vesipumpun puolella. Uuden ehdin jo ennakoivasti hankkia.
Vesi unohtui jäähdytysnesteestä, nyt vuotoja
Re: Vesi unohtui jäähdytysnesteestä, nyt vuotoja
Eiköhän se ole viisainta vaihtaa se vesipumppu heti ennekuin se aiheuttaa suurempaa vahinkoa. Lisää ennen ajoon lähtöä pelkkää vettä pari desiä niin neste tasottuu.
Jäähdytinneste on kylmällä liukkaampaa, siksi pakkasilla vuotojakin enemmän.
Jäähdytinneste on kylmällä liukkaampaa, siksi pakkasilla vuotojakin enemmän.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Vesi unohtui jäähdytysnesteestä, nyt vuotoja
Eikö haittaa jos menee yli sen keskiviivan/keskikohdan?
Re: Vesi unohtui jäähdytysnesteestä, nyt vuotoja
Ei haittaa vaikka on yli. Paisunta-astiassa on ylivuotoputki josta ylimääräinen tulee ulos.
Ei raaka jäähdtysneste estä ajamasta. Jäähdytysnesteen ja veden sekoituksen jäähdytyominaisuus on vain parenpi. Ei nyt ole mitään ylikuumenemisen vaaraa.
Vuotopaikka tietenkin pitää paikallistaa ja korjata.
Ei raaka jäähdtysneste estä ajamasta. Jäähdytysnesteen ja veden sekoituksen jäähdytyominaisuus on vain parenpi. Ei nyt ole mitään ylikuumenemisen vaaraa.
Vuotopaikka tietenkin pitää paikallistaa ja korjata.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)