Momentinmuunnin testi? Saab 9-3 2.0t '06 - 5-vaihteinen automaattivaihteisto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Momentinmuunnin testi? Saab 9-3 2.0t '06 - 5-vaihteinen automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

Aloitan ymmärtämään Saab 9-3 Auto 5-vaihteinen 2006 (210 000km). Koodi P0741 tuli lokakuussa, kun olin vaihtanut ATF:n Mobil 3309:ään huhtikuussa. Olen tehnyt kaksi tyhjennystä (ei täyttä huuhtelua), joten öljyssä on noin 25 prosenttia vanhaa nestettä. ATF:n taso on hyvä, ja olen puhdistanut myös nopeusanturit. Kahden viime kuukauden aikana (2000 km ATF:n vaihdon jälkeen) autoni on mennyt limp-tilaan noustessaan jyrkkää mäkeä ylös kolmen matkustajan ja täyden tavaratilan kanssa ja antanut koodin P0741. Koska olen ajatellut, että ongelma saattaa olla TCC-solenoidissa, olen sittemmin testannut tämän osan, ohmitestin tulokset ovat hyvät, ja voin nähdä ja tuntea ajon aikana, että se lukkiutuu. Olen tietoinen siitä, että nämä TCC:t voivat tukkeutua likaisesta ATF:stä, mutta en ole vielä avannut venttiilirunkoa tarkastusta varten. Luulen kuitenkin, että se tekee työnsä ja uskon, että ongelma voi olla muualla.

Viime aikoina olen huomannut, että kun auto lähestyy lukkiutumista, noin 70kmh, etupäästä kuuluu joskus 1 sekunnin mittainen "jyrinä/tärinä"... Uskon, että tämä saattaa liittyä momentinmuuttajaan, joka saattaa alkaa luistaa? Varmasti vain minä autossa se ei ole heittänyt koodia........mutta täysin kuormattuna, ylämäkeen mentäessä se heitti koodin, joka näyttää viittaavan siihen, että se alkaa luistaa.... Luulen. Olen tietysti tutkinut asiaa ja löytänyt hyviä arvosteluja "Lubegard Shudder fixx" -nimisestä tuotteesta. Onko kukaan käyttänyt tätä/kokemuksia lyhytaikaisesta korjauksesta?

Minulla on riittävästi Mobil 3309:ää kolmatta ATF:n vaihtoa varten, mutta en halua pahentaa tilannetta....., koska ATF:n vaihdon jälkeen minulla on ollut näitä ongelmia... tosin se voi olla vain sattumaa, koska niiden välillä on ollut 7 kuukautta ja yli 2000km.

Voiko momentinmuunninta siis testata, kun se on autossa? Olen kuullut "sakkaustestistä", mutta en ole varma, mitä minun autossani pitäisi tehdä. Olisiko pätevällä korjaamolla muita työkaluja, joilla voitaisiin varmistaa, toimiiko tämä osa kunnolla vai ei? Ja lopuksi, jos momentinmuunnin on alkanut vikaantua, miten se on parasta vaihtaa... Tiedän, että korjaamon työtunnit tulevat kalliimmiksi kuin jos vain yrittäisin työskennellä vaihtoehtojeni parissa.......

Kiitos,
M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Momentinmuunnin testi? Saab 9-3 2.0t '06 - 5-vaihteinen automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Scraab »

"öljyssä on noin 25 prosenttia vanhaa nestettä"
Sinulla on 100% melko likaista öljyä. Tee uusi öljynvaihto huuhtelemalla.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Momentinmuunnin testi? Saab 9-3 2.0t '06 - 5-vaihteinen automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tästä olen tainnut jo aiemminkin kertoa että laatikko "paskana". Eli purku edessä, jotta saa venttiilikoneiston puhdistettua. Mitkään poppaskonstit eivät enää auta. Liian myöhään tehty öljynvaihto on tähän syynä.

Yleensäkin näitä automaatteja ei kannata edes ostaa käytettynä, jos on ajettu yli 150 tkm eikä koskaan ole öljyjä vaihdettu. Tai voi ostaa ja ajaa niin kauan kuin laatikko kestää, mutta öljyjä ei siinä vaiheessa kannata enää vaihtaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: Momentinmuunnin testi? Saab 9-3 2.0t '06 - 5-vaihteinen automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

OK... kiitos. Selvyyden vuoksi... Pitäisikö minun puhdistaa/kunnostaa TCC-solenoidi sen sijaan, että vain tyhjentäisin sen uudelleen?

Alla on kuva tältä aamulta... vasemmalla oleva ATF on se, mitä autossani on nyt kesäkuun jälkeen tehdyn kaksinkertaisen vaihdon jälkeen. Oikealla oleva ATF on suoraan pullosta.

No, en näköjään pysty lisäämään kuvaa... mutta ATF-öljyni on nyt vaaleanruskeaa.

Kiitos,
M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: Momentinmuunnin testi? Saab 9-3 2.0t '06 - 5-vaihteinen automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

Minua on neuvottu toisella foorumilla, että minun pitäisi tehdä täydellinen huuhtelu ATF:stä....siten 100% tulee ulos.....Olen lukenut hyvää ja huonoa tästä käytännöstä....mitä mieltä olette?
Kiitos,
M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Momentinmuunnin testi? Saab 9-3 2.0t '06 - 5-vaihteinen automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Scraab »

"mutta ATF-öljyni on nyt vaaleanruskeaa"
Kuten edellä sanoin, sinulla on 100% melko likaista öljyä.

Olen pysynyt erossa Saabin automaateista, mutta miten ne eroavat Volvon vastaavista? vrcf.fi tuntee monta tarinaa AW55-50 ongelmista ja pääosin laatikot on saatu toimimaan! Toki GM:n kosketus oli melko kaikkivoipa, Ford ei onnistunut sentään ihan niin perusteellisesti Volvoa pilaamaan 8) .
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Momentinmuunnin testi? Saab 9-3 2.0t '06 - 5-vaihteinen automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Tässä vielä linkki uusimpaan aihetta käsittelevään ketjuun:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=130714.0
Kai Saabissakin on tuo nollaus ja sopeutusajo tehtävissä? Varmaankin tarvitaan se Tech2?
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Momentinmuunnin testi? Saab 9-3 2.0t '06 - 5-vaihteinen automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ainakin mersumiehillä on hyvää kokemusta tuosta Lubegaar suffer fixistä.

Ainehan on sinällään halpaa, ja jos peli on jo muuten menetetty , niin ehkä pieni lisähuuhtelu
ja lubegaaria olisi halvin tapa edetä, tuskin sieltä mikään enempää särkyy.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: Momentinmuunnin testi? Saab 9-3 2.0t '06 - 5-vaihteinen automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

OK, kiitos kommenteista.
Aion huuhdella öljyn kokonaan autotallissa ja saada 100 % öljystä pois ja aloittaa alusta ehdotetulla tavalla.

Kiitos.

M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Momentinmuunnin testi? Saab 9-3 2.0t '06 - 5-vaihteinen automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja SS »

Scraab kirjoitti:
Ti Joulu 14, 2021 10:37
Tässä vielä linkki uusimpaan aihetta käsittelevään ketjuun:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=130714.0
Kai Saabissakin on tuo nollaus ja sopeutusajo tehtävissä? Varmaankin tarvitaan se Tech2?
Tech2:lla ainakin onnistuu sopeutuksen nollaus.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Momentinmuunnin testi? Saab 9-3 2.0t '06 - 5-vaihteinen automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja duuduu »

mikseymono kirjoitti:
Ma Joulu 13, 2021 15:42
mutta ATF-öljyni on nyt vaaleanruskeaa.
Todennäköisesti peli on jo menetetty. Liekö vettä tai jäähdytinnestettä vaihteistoöljyn seassa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Vastaa Viestiin