Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Akkuni exide efb 75/730 vielä motonetissä"testauksessa" vara akkuna toimii Duracell 80 ah/750 taitaa olla jo lopussa tuo kun ei tullut virtaa tarpeeksi no otin takapaksista veneen akun 75 ah/680 (0 ) niin samantien hyrähti käyntiin kaapeleilla. Eli potkua ei vaan riitä tarpeeksi ainakaan tosta duracelista
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Latausjännite mittaukseen jos samat oireet ilmenee toisellakin akulla. Mikään akku ei voi kompensoida latausvikaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Moottoriin maadoittaminen voi olla se puuttuva kymmenys minulla. Aikoinaan ovat huollossa pistäneet lisäpiuhan siihen korin maadoitukseen, se piuha ei lämmennyt. Laturi ja startti on moottorissa ja kaikki muut sitten taitavat mennä rungon kautta, paitsi hehkut jne.Päätin sitten kuitenkin vetäistä yhden ylimääräisen 16 mm2 piuhan miinuskengästä moottorin runkoon. Jännite akun navoissa on nyt 14 V.
Olisihan toki voinut ja voi vieläkin vetää tuosta samasta paikasta myös ylimääräisen piuhan auton koriin nykyisen rinnalle. En ole kuitenkaan katsonut tätä tarpeelliseksi.
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Edelleen kysyn ja ihmettelen miksi auton latausjännitettä ei ole mitattu?Fighter kirjoitti: ↑To Joulu 23, 2021 12:14Akkuni exide efb 75/730 vielä motonetissä"testauksessa" vara akkuna toimii Duracell 80 ah/750 taitaa olla jo lopussa tuo kun ei tullut virtaa tarpeeksi no otin takapaksista veneen akun 75 ah/680 (0 ) niin samantien hyrähti käyntiin kaapeleilla. Eli potkua ei vaan riitä tarpeeksi ainakaan tosta duracelista
Kuten tuossa AZP toisti jo useaan kertaan esille tuotua asiaa: ei mikään uusikaan akku voi toimia, jos latausjännite on kovin alhainen. Tämä Saab ei ilmoita huonosta latuksesta kuin vasta siinä vaiheessa, kun auto käynnissä jännite on alle täyteen ladatun akun jännite (alle 12,6 V).
ps Saa todellakin taistella, kuten nimimerkki kertoo, akkujen kanssa, jos perusasiaa: auton latausjännitettä, ei mitata. Se on yleensä ensimmäinen tarkistettava seikka.
Täällä Oulussa Akkutalo (Markuksela) mittaa yleensä aina auton latuksen vaikka asiakas on tulossa ostamaan uutta akkua. Eivät halua myydä uutta akkua, jos vika ei akussa olekaan vaan latauksessa. Todellista asiakaspalvelua, josta ovat kyllä kiitosta ja kunniamainintoja saaneetkin, ja ihan aiheesta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Noin kymmenys häviää mullakin tuohon väliin vielä. Mihin päin moottoria se alkuperäinen maakaapeli muuten menee? En löytänyt vaikka kuinka yritin tutkia...Numba kirjoitti: ↑To Joulu 23, 2021 12:35Moottoriin maadoittaminen voi olla se puuttuva kymmenys minulla. Aikoinaan ovat huollossa pistäneet lisäpiuhan siihen korin maadoitukseen, se piuha ei lämmennyt. Laturi ja startti on moottorissa ja kaikki muut sitten taitavat mennä rungon kautta, paitsi hehkut jne.Päätin sitten kuitenkin vetäistä yhden ylimääräisen 16 mm2 piuhan miinuskengästä moottorin runkoon. Jännite akun navoissa on nyt 14 V.
Olisihan toki voinut ja voi vieläkin vetää tuosta samasta paikasta myös ylimääräisen piuhan auton koriin nykyisen rinnalle. En ole kuitenkaan katsonut tätä tarpeelliseksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Nähtävästi onnistuin parantamaan juotosyritykselläni tuota maapuolen liitosta, kun se ei lämmennyt yhtään tehtyäni pitkästä aikaa kauppareissun autolla. Joskus näinkin.
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Yön aikana akku tyhjentynyt Motonetin mukaan tekivät myös akulle Pakkas rasitus testin ja muita testejä heidän mukaan akku on muka täysin kunnossa. Meillä tässä lähellä on akkukeskus missä voi testauttaa akun ilmaiseksi. Näkeekö ne siellä missä voisi olla vika ?
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Paljonko se latausjännite akun navoista mitattuna nyt olikaanFighter kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 14:09Yön aikana akku tyhjentynyt Motonetin mukaan tekivät myös akulle Pakkas rasitus testin ja muita testejä heidän mukaan akku on muka täysin kunnossa. Meillä tässä lähellä on akkukeskus missä voi testauttaa akun ilmaiseksi. Näkeekö ne siellä missä voisi olla vika ?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
petrisa kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 15:38Paljonko se latausjännite akun navoista mitattuna nyt olikaanFighter kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 14:09Yön aikana akku tyhjentynyt Motonetin mukaan tekivät myös akulle Pakkas rasitus testin ja muita testejä heidän mukaan akku on muka täysin kunnossa. Meillä tässä lähellä on akkukeskus missä voi testauttaa akun ilmaiseksi. Näkeekö ne siellä missä voisi olla vika ?
Akku oli tänään latauksessa 3 tuntia pikalaturilla, muutaman kerran koitin pyöräyttää konetta ei lähtenyt vaikka kuinka hehkutin, naapurin poika diesel Volvolla koitti antaa virtaa mut ei lähtenyt valot vaan sisällä koetaulussa vilkkui. Tänään en päässyt testaamaan latausjännitettä sun muuta mitä nuo akkukeskuskuksessa lupasivat tehdä. Otin akun sisälle lataukseen uudelleen katsotaan mitä huomenna sanoo. Tänään pakkasta täällä noin -18. Huomiseksi on luvattu lauhempaa keliä josko se sit lähtisi käyntiin nii pääsen testauttamaan koko roskan.
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Tänään kävin puolueettomassa liikkeessä mittamaamassa akun kaikki oli kunnossa akun suhteen. Latausjännite oli 13.6 startatessa tuli iso virtapiikki, mittaaja suositteli että autosähköliike mittaisi laturin ja startin.
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Jos latausjännite on tyhjäkäynnillä alle 14 ( kuten esim tuo 13.6V ) niin alhainenhan se on.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Latausjännite kannattaa mitata myös laturin navalta. Tai jännite-ero laturin ja akun plus-navan väliltä. Ja jännite-ero moottorin rungon ja akun miinus-navan väliltä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Nyt keli on nollassa autoa piti hehkuttaa aika monta kertaa ennenkuin auto lähti käyntiin. Auto oli seissyt pakkasessa 3 päivää käynnistämättä.
Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.
Nyt kun auto siis lähti käyntiin, niin olet varmaankin nyt mitannut seuraavat jännitemittaukset auton käydessä
- akun navoista suoraan
- laturin navasta moottorin runkoon
- akun plus navasta moottorin runkoon
- akun miinus navasta moottorin runkoon
Jos tuo ensimmäinen eli suoraan akun navoista on väh. 14 V (mielellään aavistuksen yli) niin silloin kaikki auton osalta on kunnossa, eikä noita muita mittauksia hyödytä tehdä.
Mitä nuo mittaukset näyttivät...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)