Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Fighter
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 12:20

Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Fighter »

Minulle myytiin motonetissä Exide Efb akku 73 ah ja 720 kylmäkäynnistys teho. Pakkasilla olen huomannut että teho ei kyllä riitä akku on kkden vanha. Kylmillä ilmoilla pitää ottaa lisä virtaa toisesta akusta ja heti lähti käyntiin. Mikä siis olisi riittävä tehomäärä/kylmäkäynnistys teho ?
Pekko-poika
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

Mulla on omassa, pari vuotta tuoreemmassa vastaavassa 90Ah / 850A kylmäkäynnistysvirralla oleva akku. Ei ongelmia, vaikka starttikin alkaa olemaan jo taipaleensa loppupäässä.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
Fighter
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 12:20

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Fighter »

Eli mulle on myyty liian pieni tehoinen akku ? Rekisterinumeron mukaan ne katsoi ton. Kyseisessä mallissa on myös eber mutta se ei lähde käyntiin on tiedossa että ohjainyksykkö ei toimi! Onko muuuten mitään hajua missä hinnoissa käytetty ohjausyksikkö liikkuu?
Pekko-poika
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

Eri varaosaohjelmat tarjoaa aika laajan skaalan akkuja tähän(kin) autoon, kaikkea 70 - 85Ah väliltä. Lähtökohtaisesti kannattaa laittaa niin iso akku kun vaan mahtuu ja mihin on varaa, niin varmasti sen osalta pärjää. Mulla on ollu monessa aiemmassa autossa n. 100Ah akkuja. Ja tähänhän mahtuu melko suurikin akku, mulla oli tuo 90Ah vaan jo valmiina olemassa niin hyödynsin tähän.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
Fighter
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 12:20

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Fighter »

Kiitos vastauksista. Nyt pitääkin sitten kysellä motenetistä että onnistuuko kaupan purku/vaihto isompaan akkuun ?
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja aero »

Ihan ekana tässä kohtaa tarkistaisin akunkenkien kunnon, etenkin kun on dieselistä kyse - niissä on ollut heikkoja liitäntöjä, joka rajoittaa starttivirtaa ja estää latautumista.

Akunkenkien jälkeen varmistaisin vielä maadoitusten kunnossaolon kytkemällä apukäynnistyskaapelin akun miinusnavasta vaikka moottorin korvakkeeseen.

Ei isompi akku mitenkään huono idea ole sekään, mutta lonkalta kehtaan väittää että kyllä noilla spekseillä pitäsi tälläsen auton hörmähtää käyntiin kovallakin pakkasella, jos kaikki on kunnossa. Siksi katsoisin vähän muutakin kuin sitä tuoretta akkua tarkalla silmällä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Fighter
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 12:20

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Fighter »

Mietin vaan sitä ku emännällä on on 1.9 diesel wv Passat ja siinä on 78 ah/850 Passat lähtee helposti käyntiin pakkasilla. Pluskaapeli ei saabissa kuumene. Foorumilla oli siitäkin puhetta täällä, pikku pakkasilla auto lähtee heti hehkutuksen jälkeen käyntiin mutta nyt -11 ei lähde sitten millään muuta kuin lisäakulla.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mulla on 70ah akku ollu kahdes eri diisselissä ja kyllä se sillä hörähtää käymään. Molempiin olen tosin akkukengät joutunu vaihtaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ehkä tarkistaisin seuraavaksi hehkut. 55watin ajovalopoltin on hyvä siihen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä se vika on 99,9 %:sti tuossa akun kengän liitoksessa, kun dieselistä on kyse. Sitten vielä tämäkin todennäköisemmin plus kengän liitoksessa. Tämä on niin tyyppivika :!:

Ei kannata mitään akkukauppaa purkaa vaan ajaa sinne Motenetin motomaattiin ja mittauttaa latausjännitteen. Voihan sen mitata itsekin jos on yleismittari. Suoraan akun kengistä. Ilman mittariakin voi kokeilla auto käynnissä kokeilla kuinka kuumat on akun kengät. Huono liitos kuumenee tehohäviön vuoksi. Menee muuten tulikuumaksi :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Fighter
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 12:20

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Fighter »

Akkukenkä ei kuumene, heti lähti käyntiin taas kun on ajettu. Mietin vaan tota kylmäkäynnistys tehoa 730? Eikös se ole juuri tälläisillä ilmoilla tärkeämpi ?
Pekko-poika
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

85Ah on tuon oman vehkeen orggisakun koko, mutta kuten edellä mainittu, lähtee varmasti kunnossa ollessaan myös paljon pienemmälläkin akulla.

Suuremmalla amppeerituntimäärällä jaksaa veivata pidempään ja suuremmalla kylmäkäynnistysvirralla on taas voimaa enemmän. Ja on sitten mikä tahansa suorasuihkutteinen dieselmoottori, niin nimenomaan sitä pyörintänopeutta pitää olla startatessa. Ei tarvi kunnossa ollessaan montaa moottorin kierrosta kun jo käy pakkasillakin, mutta jos laiskasti veivaa vaikka tunnin niin ei varmaan käynnisty.

Tästä viestiketjusta ei kuitenkaan oikein käy oireet ilmi. Eli pyörittääkö vaan laiskasti ja apuvirralla sitten reilummin, vai että pyörittää hyvin muttei vaan käynnisty?
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, se starttivirtalukema on merkittävä tekijä, mutta koska starttivirta on iso, niin kaikki vähänkin heikot liitokset matkan varrella nousee vielä vahvempaan merkitykseen kuin pienempien virtojen kanssa ja himmaa ihan tosissaan sitä virtaa ja startille pääsevää tehoa. Ja kun näissä on tyyppivikoina noita heikkeneviä liitoksia, niin tosiaan kävisin itse ne läpi ennenkö lähtisin vaihtamaan akkua uudestaan - vaikka ne näkyy vahviten startissa, ne heikentää myös latausta ja sekä laturin että akun elinikää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja automies »

Ääni huonolle liitokselle täältäkin.

Muutama vuosi sitten olin mukana katsomassa kummipojalle MY08 TTiDtä ja kaupatkin tuli.

Auto käynnistyi laiskasti ja asiaa tutkiessa huomattiin, että edellinen omistaja oli lyönyt päätään seinään oikein huolella. Oli vaihdettu uusi startti eikä akkukaan ollut vanha. Lisäksi oli vielä asennettu lohkolämmittimen kanssa akkulaturi.

Mutta ei oltu katsottu liitoksia. Vaihdettiin akun miinusnapaan tuleva kaapelikenkä siitä peltiräppänästä tukevampaan ja ruuviliitoksen lisäksi tinattiin kengän ja kaapelin liitos täyteen. Kyllä on lähtenyt sen jälkeen kivuttomasti käyntiin.

Suosittelisin kyllä vaihtamaan samalla vaivalla koko kaapelin vähän pidempään, se on aika naftin pituinen, kun vanhan kengän leikkaa irti.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Fighter
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 12:20

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Fighter »

Eilen kävin testauttamassa akun motonetissä myyjä ei saanut lukemia mitattua, Sanoi että jotain häikkää siinä on akku irti ja he lataavat sisällä uudelleen ja testaavat sen. Btw eikös tossa efb akussa oo just se hyvä puoli et sillä voi starttailla pidempään kuin perus akulla? Ainakin semmonen myyntipuhe mulle pidettiin motonetissä :D Tuli tossa mieleen et voiko se eber kummitella sähköjen suhteen ? tuossa siis on eber mutta ohjainyksikkö on paskana!
Viimeksi muokannut Fighter, Ti Joulu 21, 2021 15:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin