Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Akunkenkien liitosten lisäksi tyyppivikaa on myös Motonetissä, joka edelleen tarjoaa rekisterinumeron perusteella dieselkolkkeihin 278x175x190 mm kokoista akkua. Suomessa näissä Saabeissa on kuitenkin lähes kaikissa Eberi, jolloin vakioakku on 315x175x175 mm akku, jossa kapasiteettia ja yleensä kylmävirtaakin yleensä vähän enemmän.

Kyllä Saabin pitäisi tuolla pienemmälläkin akulla käynnistyä, tehdas kai speksannut tuon pidemmän patterin eberillisiin lähinnä akun kapasiteetin vuoksi. Mutta tästä voi kyllä Motonettiin huomauttaa myös ja pyytää tilalle oikean kokoisen akun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Fighter
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 12:20

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Fighter »

AZP kirjoitti:
Ti Joulu 21, 2021 15:32
Akunkenkien liitosten lisäksi tyyppivikaa on myös Motonetissä, joka edelleen tarjoaa rekisterinumeron perusteella dieselkolkkeihin 278x175x190 mm kokoista akkua. Suomessa näissä Saabeissa on kuitenkin lähes kaikissa Eberi, jolloin vakioakku on 315x175x175 mm akku, jossa kapasiteettia ja yleensä kylmävirtaakin yleensä vähän enemmän.

Kyllä Saabin pitäisi tuolla pienemmälläkin akulla käynnistyä, tehdas kai speksannut tuon pidemmän patterin eberillisiin lähinnä akun kapasiteetin vuoksi. Mutta tästä voi kyllä Motonettiin huomauttaa myös ja pyytää tilalle oikean kokoisen akun.
Tätä minä juuri ajoin takaa! Edellinen akku oli Duracell 80 ah/700 Akkukeskus suositteli tätä minulle Rekisterinron perusteella, kovasti intin että pitäs olla viel isompi ah/kylmäkäynnistys teho. Koska Auton alkuperäinen oli muistaakseni 90 ah/900 eberin takia.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja SS »

Fighter kirjoitti:
Ma Joulu 20, 2021 11:23
Kyseisessä mallissa on myös eber mutta se ei lähde käyntiin on tiedossa että ohjainyksykkö ei toimi! Onko muuuten mitään hajua missä hinnoissa käytetty ohjausyksikkö liikkuu?
Kannattaa korjauttaa se vanha, selviää parhaimmillaan alle satasella. Foorumin nimimerkki JohnJocke ainakin on noita joskus korjaillut, jos ei niin Toriin tai Googleen hakua eberi ohjainlaite korjaus. Ensin mainittu on ainakin muutama vuosi sitten pystynyt testaamaankin toiminnan, useimmat muut ei.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mitattiinko siellä Motonetissa lataus akun navoilta ja mikäli näin niin paljonko se oli?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja APS »

Jocke ei enää kerkeä korjailemaan ohjainlaitteita.
Täältä kannattaa kysyä: https://www.janilehto.com/product/1342/ ... inleikkaus
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Fighter
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 12:20

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Fighter »

petrisa kirjoitti:
Ti Joulu 21, 2021 17:53
Mitattiinko siellä Motonetissa lataus akun navoilta ja mikäli näin niin paljonko se oli?
Tänään mitattu uusi tulos 13.10 on jännite akulta irti otettuna. arvot:730/803. Akun kunto laitteen mukaan on ok. Se jäi liikkeeseen tarkkailuun jos se vaikka purkaa itsestään sitä niin haluavat tarkistaa sen.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei akun jännite irrallaan oikein voi olla 13,1 V. Ollessaan jollain älylaturilla latauksessa se on paremminkin tuo. Lepotilassa täyteen ladattuna se on noin 12,7 V. Heti laturista irrotettuna se voi hetkellisesti olla korkeampi.

Eikä kysymys nyt ollut ollenkaan siitä mitä on akun jännite autosta irrallaan vaan siitä mitä se jännite on akun navoilla silloin kun se on paikallaan autossa ja auto käynnissä. Tällä näkee miten auto akkua lataa.

Tämä auton lataus pitäisi nyt ehdottomasti tarkistaa. Ei uudessa akussakaan potkua riitä starttiin jos auton lataus ei ole kunnossa. Akun voi kyllä irtonaisena ladata akkulaturilla ja tehdä kuormitus testi niin viallinen akku paljastuu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja SS »

Vähän aihetta sivuten, mulla alkoi Exide Premium vuoden vanhana starttaamaan nihkeän kuuloisesti pakkasilla. Kesä meni ongelmitta ja kun pakkaset palasivat ja akun takuuaika oli umpeutumassa niin vein tuon Motonettiin testattavaksi. Lämpimästä akusta testeri ei löytänyt vikaa joten päädyin ostamaan toisen merkkisen akun.

Vein sitten auton takakontissa pakkasessa jonkin aikaa seisseen akun sinne irrallaan ja nyt testerin mielestä se olikin vaihtokunnossa, ei antanut kunnolla virtaa ulos. Hyvittivät ostohinnan takaisin, hyvää palvelua Motonetilta mutta Exideen meni luotto.

Sillon kun ekaa kertaa kun kävin akkua testauttamassa akku paikallaan, niin testattiin myös auton latausjännite tyhjäkäynnillä, kierroksilla, kaikki sähkölämmittimet päällä jne. Latausjännite 14v tai hitusen yli, liitokset on korjattu jo vuosia sitten.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Numba »

Maajohdossa on 0,1V häviö siinä 90⁰kulmassa, missä johdot liittyvät kenkään. Onko kukaan onnistunut korjaamaan kys. liitosta? Koitin juottaa liitosta paremmaksi, mutta tuli purkkapaikkaus ja lähti irti melko helposti. Käynnistäminen ei lämmitä kenkää, mutta ajon jälkeen ollut havaittavissa pientä lämpenemistä. Akun navat pysyivät kylminä, vain tuo kulma lämpeni. Nyt hoksasin,että tuo 0,1V on mitattu juotos yrityksen jälkeen, pitää seurata lämpiääkö jatkossa, jos vaikka sinne lankojen väliin olisi jotain mennytkin.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja SS »

Korjasin kenkien liitokset niin että kuumensin toholla kengän kuumaksi ja sulatin tinaa sinne liitokseen reippaasti, tuolla poistui kokonaan jännitehäviöt kengistä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Numba »

Pitäis varmaan kääntää seuraavaan yritykseen kokonaan ylösalaisin, nyt oli piuhat vaakatasossa. Olikos joku porannut siihen päälle reiät, mitä kautta juottanut?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
Ke Joulu 22, 2021 18:10
Korjasin kenkien liitokset niin että kuumensin toholla kengän kuumaksi ja sulatin tinaa sinne liitokseen reippaasti, tuolla poistui kokonaan jännitehäviöt kengistä.
Tuo on toinen vaihtoehto jota voi kokeilla, jos ei halua uusia akunkenkiä.

Meillä vaihdettiin cabbeen akunkerngät ja starttimoottori. Ei ole ollut starttiongelmia sen jälkeen.

Miinuspiuhaa pitää jatkaa tai vetää uusi, sillä sen poikkaisu vanhan akunkengän juurestakaan ei oikein auta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Numba kirjoitti:
Ke Joulu 22, 2021 18:26
Pitäis varmaan kääntää seuraavaan yritykseen kokonaan ylösalaisin, nyt oli piuhat vaakatasossa. Olikos joku porannut siihen päälle reiät, mitä kautta juottanut?
Joo. On näkyny noinkin tehtynä.

Mä ostin jenkkisovitteet miinuksen pikakorjaukseksi
https://m.motonet.fi/fi/tuote/386056/Ak ... ikkalaiset
Ylettyy vanhaki kaapeli

Kuva
Tuossa sit tuumane kierre :roll:

Kolmatta vuotta toiminu iha hyvin :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja Numba »

^ Jos vielä vanhaa kenkää korjailis, kun sen kontakti napaan on hyvä. Pitää katsoa sellainen hetki, että voi hakea tarvittaessa korvaavia osia. :D Tämän sanottuani, tuo mun korjausyritys varmaan porsii joulureissulla mummolaan. Pitääkin ottaa varuulta joku klemmari mukaan.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akku Saab 9-3 2008 Tids 1.9.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Korjasin heti auton oston jälkeen plus kaapelinkengän. Se meni tulikuumaksi. Akun navoissa ei ollut latausjännitettä kuin 12,8 V 8O
Auto starttasi kesällä laiskasti, eikä mikään ihme.
Korjauksen jälkeen akun navoissa oli 13,8 V. Asia jäi sikseen siltä erää.

Myöhemmin mittasin miinuskengän ja moottorin rungon välisen jännitehäviön. Se oli 0,2 V tuntumassa. Miinus kenkä ei kuumentunut, vaan oli hiukan haalean lämmin. Päätin sitten kuitenkin vetäistä yhden ylimääräisen 16 mm2 piuhan miinuskengästä moottorin runkoon. Jännite akun navoissa on nyt 14 V.

Olisihan toki voinut ja voi vieläkin vetää tuosta samasta paikasta myös ylimääräisen piuhan auton koriin nykyisen rinnalle. En ole kuitenkaan katsonut tätä tarpeelliseksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin