Piristystä.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Joo, mulla ei tosiaan ole manuaali-Aerosta vertailupohjaa, eli löytyy siis kokemukset 1.8t manuaalina ilman ja stage 1 ja Aero automaatti ilman ja stage 1.

Rouvalla oli hetken aikaa 1.8t SC ja itselläni silloin tuo edellinen SS stage1. Olihan se ero käytöksessä aivan käsittämätön. Toki, jos vakiossa on 150hv ja 240nm ja stage 1 n. 210hv ja 330nm, niin pakkohan se on tuntua.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja SS »

petrisa kirjoitti:
La Tammi 15, 2022 13:08
Se on automaatti vs manuaali vertailu tehontunteen suhteen ihan siitä kiinni millä nopeudella eli vaihteilla se vertailu tapahtuu.

Ainakin ng9-3:n 5 -vaihteisessa automaatissa vääntöä (=tehoa) on rajoitettu 1. ja 2. vaihteilla. Sen kyllä myös huomaa/tuntee. Kun nopeus kasvaa ja 3. vaihde ja siitä ylöspäin menee silmään, niin sitten voimaa on. Olen ajanut vastaavilla stagetetuilla manuaaleilla eikä 100 km/h jälkeen eroa ole. Ei se nykyaikainen automaatti enää ole sellainen kuminauha kuin osa luulee.
Ainakin 6-vaihteinen alkaa myös lukita momentinmuunninta kolmosvaihteesta alkaen, silläkin on vaikutusta. Manuaaliasennossa tuntuu lukitsevan vielä aktiivisemmin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Ville-Matti
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Kesä 19, 2021 13:56

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja Ville-Matti »

5-vaihteinen autotoosa lukitsee myös 3. vaihteelta lähtien. Kuinka paljon muuten 1. ja 2. vaihteella vääntöä on rajoitettu? Tietääkö joku lukuja, mitä maksimiväännöt ovat tomaatin 1. ja 2. vaihteella? Olikos manuaalissakin pikkuvaihteilla vääntörajoitusta?
Petek
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 23:20
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja Petek »

Moro. Siirsin Kimmolle menon tuonnemmaksi, en siksi ettenkö ottaisi ohjelmaa mutta tuli tilipäiväks maksuun sen verran maksuja ja ei saatu kun peruspalkka niin sen vuoksi. Ohjelman otan tottakai, sen verran hyviä kokemuksia olen lukenut/kuullut. Ja vaikka kulutus ei tippuisi maan niin lisääntynyt vääntö on merkittävä. Joo ja saappi on 5 kivinen manuaali. Vieläkö löytäisi sopuhintaan Vektorin etupenkit ni vot!
Mutta näin. Palaillaan.
TUI-186 9-3 sportwagon 18t vm. 2006.
Petek
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 23:20
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja Petek »

Moro.
Ohjelma laitettu. Nyt voi tankata Biopoweria. Lpr seudulla vähän päälle 1,5 e litra. Hieman kulutus kasvanut mutta ei niin hirveesti. Uusittiin samalla avaimet kun koira oli pentuna tuhonnut toiset avaimet aika totaalisesti.
Tehoja tuli lisää ja mikä tärkeintä, vääntö parani ihan hitosti! Suosittelen.
Eipä muuta tällä kertaa.
Palaillaan.
Petek
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 23:20
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja Petek »

Moro.
Ohjelma laitettu. Nyt voi tankata Biopoweria. Lpr seudulla vähän päälle 1,5 e litra. Hieman kulutus kasvanut mutta ei niin hirveesti. Uusittiin samalla avaimet kun koira oli pentuna tuhonnut toiset avaimet aika totaalisesti.
Tehoja tuli lisää ja mikä tärkeintä, vääntö parani ihan hitosti! Suosittelen.
Eipä muuta tällä kertaa.
Palaillaan.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tällä hetkellä näillä bensan ja re85 hinnoilla re85:lla ajaminen on kalliimpaa kuin bensalla.
Öljyn hinta on noussut mutta niin vain on noussut kotimaisen biopolttoaineenkin 8O Aivan sama koskee myös biokaasua :evil:
Ja perustelut tälle......

Silti edelleen taloudellisesti kannattavampaa on ajaa dieselillä kaikki mitä menee yli 7000 km/v. Oma exel-laskentataulukko on lahjomaton :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Ke Helmi 16, 2022 07:15
Tällä hetkellä näillä bensan ja re85 hinnoilla re85:lla ajaminen on kalliimpaa kuin bensalla.
Öljyn hinta on noussut mutta niin vain on noussut kotimaisen biopolttoaineenkin 8O Aivan sama koskee myös biokaasua :evil:
Ja perustelut tälle......

Silti edelleen taloudellisesti kannattavampaa on ajaa dieselillä kaikki mitä menee yli 7000 km/v. Oma exel-laskentataulukko on lahjomaton :wink:
Niinpä. Bioetanol-Saab vaihtui dieseliin, kun RE85:n litrahinta nousi yli euron.

Jos haluaa ajaa Saabilla, niin ennen polttoaineiden hintojen nousemista reilun 9000 vuotuisen kilometrin ajolla diesel-Saab jo kannatti.

Ja kun ollaan NG9-3 -palstalla, niin välttää samalla B207:n jakoketju- ja venttiiliongelmat, moottorin varaosia (esim. ECU) saa jne. :wink:

Ja kun puhutaan suomalaisista biopolttoaineista, niin minkä vuoksi UPM perustaa biodieseltehtaansa Hollantiin Rotterdamiin eikä Suomeen? Täällä ei tueta millään tavalla biopolttoaineiden käyttöä, vaan maksimiverotuotto on kaikki kaikessa. Ympäristöystävällisyys on pop niin kauan aikaa, kunnes se alkaa maksamaan verotuottojen vähenemisenä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja mikan »

Silloin kun mulla oli Saab, johon sai tankata etanolia, niin en milloinkaan miettinyt millä polttoaineella on halvinta ajaa. Aina viinaa tankkiin, koska ajaminen oli sillä paljon mukavampaa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja torque »

Laskeeko polttoaine kulutus samalla
Oma kokemus 2.0t T7 5-v automaatti. stg1. Kiltisti ajaen maantieajoa 80km/h niin laski selkeästi, ja hieman taajamaajelua lisäksi, huomasi eroa orkkis softaan, keskikulutus pieneni.
Sen kyllä myös huomaa/tuntee. Kun nopeus kasvaa ja 3. vaihde ja siitä ylöspäin menee silmään, niin sitten voimaa on. Olen ajanut vastaavilla stagetetuilla manuaaleilla eikä 100 km/h jälkeen eroa ole. Ei se nykyaikainen automaatti enää ole sellainen kuminauha kuin osa luulee.
Tuohon voin lisätä, OG9-3 stg1 RE85, 4-v automaatti, alkoi hengittää ihan iloisesti sen 100+ jälkeen, siinä tunne että loppuuko ominaisuudet kuljettajasta vai autosta ensin :)

Automaatilla myös kaasun annostelussa on hyvä huomioida kuinka vääntö vastaa, eli loivempi "lämä tiskiin" niin ehtii vaihteistokin mukaan.
Ja kun puhutaan suomalaisista biopolttoaineista, niin minkä vuoksi UPM perustaa biodieseltehtaansa Hollantiin Rotterdamiin eikä Suomeen?
Ottamatta kantaa vihreisiin arvoihin&vero, ehkä tuon päätöksen takana ollut
kokonaisuus sijaintina biomatskun tarjonta ja laajempi markkina&kysyntä keskipitkällä aikavälillä. Tuokin firma haluaa tuottoa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin