Huollossa laittoivat nämä tulpat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 735
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Huollossa laittoivat biopoweriin 2.0t vm.08 seuraavat tulpat:
Iridium TT IK20TT

Mitä mieltä raati on? Jatkanko näillä vai laitanko perinteiset Nkg tulpat? :?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Syytäisin densot roskiin ja laittaisin ngk:t tilalle.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tobbana kirjoitti:
Ma Tammi 24, 2022 13:48
Syytäisin densot roskiin ja laittaisin ngk:t tilalle.
Juuri näin.

Miten se voi olla huolloissa niin vaikeaa ymmärtää että tähän konetyyppiin laitetaan vain ja ainoastaan ne tulpat (NGK) mitä siihen on tarkoitettu.
Kun ei ole käsitystä mitä ionisaatiomittaus tarkoittaa, niin tätä virhettä tekevät ja vielä väittävät että ei olisi mukana mitään väliä :twisted:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja aero »

Olisi muille asiakkaille palvelus, jos pelkän vaihdon sijasta vääntäisit sen vaihdon ko. huollon hommaksi ja kustannettavaksi. Saattaa olla, että laittavat vääriä osia muidenkin asiakkaiden autoihin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja torque »

NGK:lla on jokseenkin päivitetyt tulppalistat netissä kaikille luettavaksi jos epäilystä mikä sopii tai ei. Myös bio saabille.

EDIT:
viewtopic.php?f=14&t=196079&p=1263744&h ... K#p1263744
Viimeksi muokannut torque, Ma Tammi 24, 2022 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja WIS:säkin mainitaan vain ja ainoastaan NGK:n tulpat.
https://saabwisonline.com/b6/9-3/2009/2 ... -plug-157/
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

NGK Iridium tulpathan on ihan ok, jos läpöarvo sama kuin oli tarkoitus laitaa muutenkin , eli 6 tai 7.
Kalliinpuoleisethan nuo on, mutta kestääkin kyllä paremmin.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Iridium/platinatulpat keskielektrodin terävyytensä vuoksi voi aiheuttaa pre-ignitionia, joten sellaisia ei etanolin kanssa ole hyvä käyttää. Pre-ignition on käsittääkseni täysin verrannollinen nakutukseen, joka tunnetusti johtaa hyvin nopeasti moottorivaurioon pahimmassa tapauksessa. Todennäköisesti "vakiotehoisissa" voi toimia, mutta viritettyihin en itse uskaltaisi laittaa ollenkaan.

Sekä etanolilla, että bensiinillä parhaiten toimivat NGK BKR7ESC-11. Vaihtaa useammin vain, ja vaihtovälin tiheys riippuu viritysasteesta. Itse vakiotehoiseen etanolikolkkiin vaihtelen 20tkm välein, eli joka toisessa öljynvaihdossa... Jos ajaisin vain bensiinillä, niin silloin 40tkm välein.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Tää on kyllä kumma juttu kun monessakaan ei saabiin perehtyneessä autokorjaamossa ei saa oikeita osia autoonsa. Muistan kerrankin kun vein auton huoltoon johon kuului tulppien vaihto niin mainitsin noista tulpista että mitkä sinne kuuluu laittaa niin asentaja vaan naureskeli että nää on niitä saabistien höpöhöpö juttuja.

Kaiken paras on jos ei itse osaa autoaan korjailla niinkun minä niin ettii tiedon täältä tai googlettamalla ja hankkii itse oikeat osat ja vie auton mukana korjaamoon. Jos on ei saabiin perehtynyt korjaamo kyseessä.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Pakari kirjoitti:
Ti Tammi 25, 2022 10:40
Iridium/platinatulpat keskielektrodin terävyytensä vuoksi voi aiheuttaa pre-ignitionia, joten sellaisia ei etanolin kanssa ole hyvä käyttää. Pre-ignition on käsittääkseni täysin verrannollinen nakutukseen, joka tunnetusti johtaa hyvin nopeasti moottorivaurioon pahimmassa tapauksessa. Todennäköisesti "vakiotehoisissa" voi toimia, mutta viritettyihin en itse uskaltaisi laittaa ollenkaan.

Sekä etanolilla, että bensiinillä parhaiten toimivat NGK BKR7ESC-11. Vaihtaa useammin vain, ja vaihtovälin tiheys riippuu viritysasteesta. Itse vakiotehoiseen etanolikolkkiin vaihtelen 20tkm välein, eli joka toisessa öljynvaihdossa... Jos ajaisin vain bensiinillä, niin silloin 40tkm välein.
Jaaa, voihan tuo olla, ite ajelin stage yks femmalla yhteensä lähemmäs 100tkm iridium tulpilla, ei ongelmia.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja markkula »

Fakiiri kirjoitti:
Ti Tammi 25, 2022 14:58
Jaaa, voihan tuo olla, ite ajelin stage yks femmalla yhteensä lähemmäs 100tkm iridium tulpilla, ei ongelmia.
Minä laitoin ng9-3:en, jossa stage, ngk:n iridiumit. En huomannut mitään ongelmia. Auton olen jo laittanut eteenpäin, mutta jokusen kymmenen tuhatta noilla tuli ajettua.
9-5 2.0 Tid 2010
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ensinnäkin, 9-5 käyttää T7 ja ng9-3 T8 ohjausjärjestelmää, niin ei voi verrata täysin.
Toiseksi, kuten Pakari kertoikin, niin RE85;lla tulee noita ongelmia ellei ole täsmälleen oikeat tulpat. Ne käy tietenkin myös bensalle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

No nimenomaan etanoolilla itse tuli pääsääntöisesti ajeltua, nuo iridiumithan saa valittua lämpöarvoltaan samat kuin normitulpatkin,
ja ngk laatua ovat nekin. Kuten sanoin ongelmia ei ollut, ja aikaisemman kommetin mukaan ei ollut ongelmia ollut näköjään
T8 koneessakaan.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Fakiiri kirjoitti:
Ke Tammi 26, 2022 13:46
No nimenomaan etanoolilla itse tuli pääsääntöisesti ajeltua, nuo iridiumithan saa valittua lämpöarvoltaan samat kuin normitulpatkin,
ja ngk laatua ovat nekin. Kuten sanoin ongelmia ei ollut, ja aikaisemman kommetin mukaan ei ollut ongelmia ollut näköjään
T8 koneessakaan.
Eipä siinä sitten mitään ja ne sitten toimivat myös etanolin kanssa.

Tuo esisytytys johtunee juuri siitä, että tulpan kärki on liian kuuuma ja seos syttyy omia aikojaan ennenkaikaisesti. Ja on siis nakutusilmiö sekin.
Mikäli tämä oikea lämpöarvo on iridiumissa niin toiminee sitten siinä missä kupari tulppakin. Aina vain suositus RE85:lla on ollut kupari.

Sitä vastoin tulpan merkkiä ei kannata mennä vaihtamaan, koska silloin yleensä ongelmat tulevat siihen inonisaatiomittaukseen, johtuen tulppien fyysisistä ja sähköisistä eroavaisuuksista. Päällepäin ei esim. näe resistiivisen tulpan resistanssiarvoa eikä pysty sanomaan sen lämpötilariippuvuudesta eli lämpötilakertoimesta. Tämän vuoksi erittäin tarkkaan ja pienivirtaiseen ionisaatiovirta mittaukseen tulee heittoa. Se siten vääristää "totuutta" palotapahtumasta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin "vakiotehoisissa" kuten mainitsin voivat vielä toimiakin, mutta viritetyissä ei. Stage1 ei varsinaisesti ole mielestäni virittämistä ja lukeutuu "vakiotehoisiin".

Tehokkaissa kärjen hehkuminen saattaa sytyttää väärään aikaan polttoaineen. Itse en ole valmis ottamaan sellaista riskiä, mutta jokainen saa omille laitteille tehdä mitä tahtoo.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin