Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7523
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja mestari »

oliko se nyt siinä pytyssä se liimaventtiili
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
petromies
"Viggen"
Viestit: 583
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja petromies »

Niimpä, jos siellä jako ois hypänny ni taitas olla usiampi pyttypuristuksetta.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja torque »

^totta tuo. Kun emme kaikki ole saman moottorin äärellä niin nämä on ns. "best effort" diagnoosi. Liimaventtiili helpohko fiksata, vaan jos jakopään ketjulla menty yliajajalle se kuitenkin pitää uusia.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
petromies
"Viggen"
Viestit: 583
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja petromies »

Mites sen liimaventtiilin saa toimimaan muuten kuin kannen purkamalla.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja Suchros »

Mestari,
enpä tiedä, koetin tuon yhden ohjeen lusikallinen öljyä ilman bensaa jutut, ja on ainoa sylinteri jossa ei paineita (ja vieläkin näppituntumalla).

Eli ohje oli yllä, pitkiä startteja ilman polttoainetta ja öljylusikallinen sylinteriin (ilmeisesti jotta saisi sylinteri enempi öljyä ja ehkä palautuisiventtiili kiinni?) - tosin ohjeessa sanoi "paineiden palauttamiseksi sylintereille", tarkoitti kai että venttiilien öljyämiseen jotta ko. liimaventtiilin jousi (? täynnä töhkää ?) palauttaisi ja normaali toiminta palautuisi.

Katsokaa yllä tuo tarkempi ohje. Mutta ei auttanut, saa nähdä kesemmällä jos laittaa testin/uuden yrityksen lämpimämmällä. Tai ohjeella.

Voisin vielä koettaa pidemmän kaavan kautta kunhan nyt sattuu sopiva aika. Mutta ei oikein vaihtoehtoja kuin testailla tuota, ja koska ihan täydellä sammui käynnistä, uusi käynnistys ei enää missään luvannut niin nokkaketju hypännyt ? Tuolla oli joku 250euron sarjasta mainintaa, yhä ajastin jne mutta kun olen (kai) toinen omistaja (6v taa minulle asti huoltokirja oli ok) - ja autossa ei edes kuin jonkun irroittaman peräkärryn osuman maalia rikkomaton lommo - mietin tuota viellä. Siis auto on siisti, ei tupakoitu yms - tosin jos jonkin sarjan (on muovia ja matala kuin mikä) ottaisi pois muovia niin varmaan ruostetta löytyisi helmoista. Mutta jep, siisti ja jonkin kympin vikoja pari odotteli katsastusta, lähes uudet kesä- ja talvirenkaat. Koukku ja tilakin tarpeen, nyt kun ollut noissa uudempien autojen kyydissä niin ei meinaa 80kg ukko mahtua, tulee ahtaanpaikankammo.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja Suchros »

torque kirjoitti:
La Helmi 19, 2022 11:03
^totta tuo. Kun emme kaikki ole saman moottorin äärellä niin nämä on ns. "best effort" diagnoosi. Liimaventtiili helpohko fiksata, vaan jos jakopään ketjulla menty yliajajalle se kuitenkin pitää uusia.
Kiva että "helppo fixata", olisi kiva tietää miten ? On tullut avattua koneita, vaihdettua venttiili jos toinenkin.

Jeps. No seisokoon tuossa, jos liimaventtiili (täällä kaikenlaisia ohjeita mutta ei kerrota mihin auttaisi ja minkä tähden) niin oletan että se on auki eli mäntä ei ole lyönyt siihen eli ylihypännyt ketju ei niin pahasti että venttiilit rikki (ehkä).

Tuohon yliajasta en osaa sanoa, mutta minimi on ketju, ajoituspalikat, (tai joku paja jollain hinnalla tekee ?) ei varmaan ihan halpa mutta jos jollakin tavalla saisi edes pienen varmuuden että toimii niin touhutonnin kyllä laittaa helposti noin hyvään autoon. Toki jos männät iskeneet niin entinen kone jne... Tuo 250e setti (kai siinä on tarvittavat - jostain saanee ajoituspalikat ?) ei kyllä yhtään paha, pitää tutkia.

ps.
Tuo että kone olisi automaattisesti sökö- oletus ei pidä paikkaansa (oli eri merkkinen, hypännyt muoviremmi muutaman pykälän, ja ajeltu yms reilusti, uusi nokkahihna ja arviolta pari pykälää (mitkä näki rikkinäisestä, tässä metallisessahan ei näe - ja ei kun ajoon).
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5175
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja Risto »

Muutaman kerran on vääränmerkkisissä tullut liimaventtiili eteen ja aina on lähtenyt käyntiin pitkillä starteilla kaasu pohjassa koko ajan. Ei välttämättä lähde ensimmäisellä eikä viidennelläkään starttauksella.
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja Suchros »

mestari kirjoitti:
Pe Helmi 18, 2022 19:27
oliko se nyt siinä pytyssä se liimaventtiili
Varmaan pikaliimalla männässä. Tai pebcam (viim. sana englantia). Pystyyn saa aika kiero olla.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja Suchros »

Mutta juu aiemmin ollut vedon loppumista, savua tms niin nyt ei mitään. No seisokoon vähän aikaa, katsastuskin 6/02 jos jotain keksii.

Ei ole hintoja tullut seurattua niin nyt kun katsoin, ei kyllä tonttu tunnu, tuon hintaista niissä lommoja ruostetta jne kaikkea kulumaa.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
petromies
"Viggen"
Viestit: 583
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja petromies »

Öljyn sylinteriin laittamisen idea on parantaa puristusta sillä palamaton bensa huuhtelee sylinterit ja männänrenkaat ja puristus katoaa.

Jos vielä on halua tutkia asiaa, niin yksinkerraistetulla ohivuotomittauksella saisi selville karkaako puristus ja minne.

Yksinkertaisimmillaan se menisi näin. Venttiilikoppa pois. Samalla näkee konetta pyörittämällä onko joku venttiili jatkuvasti auki asennossa.

Hakee ykköseen puristustahdin yläkuolokohdan ja siitä n.5min hihnapyörällä yli.
4. vaihde ja käsijarru päälle.
Paine sylinteriin mittauslaitteella. Sitten kuuntelemaan. Jos kunnossa moittori pyrkii pyörähtämään. Jos vuotaa kuuntelee tuleeko ääni imusarjadta, pakoputkesta tai kampikammiosta.
Näin testataan jokainen sylinteri ja tehdään sitte päätelmä, mikä mättää.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7523
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja mestari »

Jos ymmärsin oikein niin öljyn lisäyksen jälkeen ei puristus nouse niin paine karkaa ylöspäin. Tosiaan ottaisin vent kopan pois ja stekkaisin jos joku vena siinä pytyssä ei liiku. Voihan siin tulla muutakin vauriota
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja Suchros »

petromies kirjoitti:
Ti Helmi 22, 2022 12:10
Hakee ykköseen puristustahdin yläkuolokohdan ja siitä n.5min hihnapyörällä yli.
Aijuu kellon 5min katsoo hihnapyörästä.

Tosiaan mukavampi ja nopeampi tehdä kun tietää missä vaiheessa turhaa, kiitos tarkennuksesta. Totta ihmeessä bensa putsaa kaiken.

No, frendi karkasi Espanjaan (kuka osaa ajaa+hinata+neliveto) pitää hetki katsoa että saa vietyä talliin. Mutta juu tuo onnistuu jossain raossa.

Kiitokset tosiaan jokaiselle.

Itse kun jo pyörittänyt ja hinannut niin heitin startilla pienen ja heitän varmaan toisenkin, näkee avaamatta vaihtuuko sylinteri joka vuotaa paineet jonnekin.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja Suchros »

Turha kai avata ja katsoa venttiileitä, ei kai tule hullua hurskaammaksi (kun sylinterissä ei paineita eikä aiemmin oireillut niin ainakin yksi venttiili mitä nokka ei oikeaan aikaan paina alas-eikös jouset nosta auki ?) mutta kun muut sylinterit paineessa tuntuu oudolta että ketju hypännyt eikä olisi osumaa ainakin tuohon yhteen venttiiliin. No, vika kuitenkin sen verran iso että menee varmaan paaliin. Laitoin tuonne myyntipuolelle jos jotain kiinnostaa kaivella.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Nyt on pataa sen verran tutkittu, että imunokka on noin puoli kierrosta pielessä ja 2 sylinteristä venat mutkalla. Tämän taas on oerinteisesti aiheuttanut kiinni leikannut ohjaustehostimen pumppu. Kun ensimmäisen kerran näki pellin alle osasi jo säiliöstä tulvineesta öljystä arvata mikä kiikastaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin