Lambda vika?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
-=Jamo=-
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 18:43
Paikkakunta: Vaasa

Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja -=Jamo=- »

Moottorin vikavalo syttyi pari kk sitten ja antoi koodin P0240-00 catalyst system efficiency below threshold bank1. Auto tuntui ihan normaalilta joten kuittasin pois.

Nyt sama vikakoodi iski jälleen ja auto tuntuu ihan normaalilta muuten, mutta keskikulutus näytti kasvavan yli litra.
Onko niin että lambda alkaa antautumaan?

Katsoin live dataa ja etummaisen lambdan jännite hyppi tasakaasulla 0.01 ja 0.7 välillä todella tiheästi.
Jälkimmäisen lambdan jännite pysyi 0.55 ja 0.6 välillä.
Vikakoodi katsottu esid, scanmyopel ja car skanner (livedata).

Auto allekirjoitukse 9-3X
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4628
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En löydä WIS:stä tuota vikakoodia. Tosin minun WIS loppuu -09 vuosimalliin.

Mielestäni tuo 2. lambda jännite on aavistuksen alhainen, kun pitäisi olla n. 0,1 V korkeampi eli välillä 0,6...0,7 V. Ei ole paljoa mutta kuitenkin.
Ensimmäisen lambdan jännite kuulostaa olevan ok.

Tuo hivenen alhainen 2. lambda jännite kertoo joko seoksen olevan laiha 1. lambdan oikeasta signaalista huolimatta tai sitten katti ei hapeta kunnolla. Nyt kun on tuo laihan seoksen mahdollisuus 1. lamdan väärästä signaalista huolimatta niin tällöin ECU hiukan rikastaa varalta seosta jotta kone ei käy ainakaan liian laihalla. Tästä syystä kulutus kasvaa.

Katin jälkeinen lambda on voinut väsähtää eikä sen signaali nyt nouse aivan riittävän ylös. Ei ole kallis osa joten sen voisi kokeilla vaihtaa. Toki tietenkin ilmavuoto putkistossa aiheuttaa tätä myös. Jos putki on tiivis niin sitten 2. lambdan vaihto olisi kokeilun arvoinen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Katin jälkeinen lambda ei vaikuta seoksenmuodostukseen eikä siten kulutukseen millään tavalla.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4628
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

pvdriver kirjoitti:
Ke Helmi 09, 2022 07:39
Katin jälkeinen lambda ei vaikuta seoksenmuodostukseen eikä siten kulutukseen millään tavalla.
Noin minäkin aikoinaan luulin, mutta totuus on toisenlainen.

Lambda 2. ensisijaisesti tarkkailee katin kuntoa jäännöshapen määrää mittaamalla. Jännite pitäsi olla siis min 0,6 V, jotta katti hapettaa kunnolla.
Toissijaiseti mikäli 2. lambdan jännite on alle tuon arvon, niin tällä korjataan mahdollisesti 1. lambdan pieni vika, jolla kone kävisi liian laihalla. Täten ECU rikastaa seoksen määräajaksi estäen laihan seoksen mahdolliset konevauriot. Rikas seos ei ole niin haitta muutoin kuin korkeampi kulutus.
Tämä kaikki käy ilmi WIS:stä Trionic 8 moottoriohjauksen toimintaperiaatteesta.

Itse törmäsin yhden Trionic 8 kohdalla tähän, missä kulutus oli kasvanut ja lambda 2 antoi vikakoodia. Ihmettelin että eikö vika ole paremminkin 1. lambdassa kun kulutus on korkea. Epäilin vikakoodin todenperäissyyttä, kun viittasi 2. lambdaan. Vaan kyllä se 2. lambda tämän teki ja se meni vaihtoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-=Jamo=-
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 18:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja -=Jamo=- »

Kiitos vastauksista.
Täytyy hankkia toi jälkimmäinen lambda. Jostain muistaakseni luin että bosch olisi oem osa. Pitääkö paikkansa tai mikä olisi luotettava merkki?

Katselin autodocin sivuilta niin eivät olleet kovinkaan hintavia, jos vaikka vaihtaisi molemmat lambdat samaan aikaan.
Motonetin sivuilla luki että suositus vaihtoväli 160 000km ja nyt mittarissa reipas 200tkm.
Autodocilta voisi samalla tilata muutakin huolto tarvikkeita.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4628
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo vikakoodi täytyy ilmeisesti olla P0420-00 :idea:
Se tarkoittaa tätä että 2. lambda näyttää ajoittain laihaa seosta eli liikkaa happea.

Kun seos ei oikeasti ole laiha vaan päinvastoin, kun kulutus on kohonnut, niin silloin oletettavasti on kyse juuri tuosta seikasta mistä aiemmin kirjoitin. Varmuuden vuoksi seosta rikastetaan.

Vikahan voi olla huonosti toimivassa katissa. Luultavasti se johtuu kuitenkin väsähtäneestä 2. lambdasta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-=Jamo=-
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 18:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja -=Jamo=- »

Niin taitaa olla tuo se oikea koodi kun sen näkee. Pitää muistaa ottaa mittaristosta kuva seuraavasta vikakoodista ennen kuittausta tai kuvankaappaus luurista, että ei jää oman muistin varaan.
Toistaiseksi onneksi vähän vikakoodeja ilmaantunut.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Moro,

Auto antaa kaupunkiajossa tätä koodia aika ajoin:

Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: Saab
VIN: YS3FF52Y591013562

============1==============
P0420
Raw code: 0420
ECU: Engine control unit
Status: Confirmed
OBDII: Catalytic converter system, bank 1 - efficiency below threshold

============2==============
P0420
Raw code: 0420
ECU: Engine control unit
Status: DTC supported by calibration, Test not passed since DTC cleared, Test failed since DTC cleared, History DTC, Test not passed since current power up, Current DTC since power up, Warning Indicator Requested
OBDII: Catalytic converter system, bank 1 - efficiency below threshold
General Electrical Failures [0x00]

Pitkää matkaa ajaessa ei sytytä MIL-valoa.

Tech2 Catalyst test aina kerrasta läpi ja sitten menee pidempään että valo syttyy kaupunkiajossa. Sen ekan syttymisen jälkeen tihenee esiintymisväli taas.

Tyhjäkäynnillä voltit lambda 1 0,09 V ja lambda 2 0,54 V.
Lambda2 tilaukseen?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
-=Jamo=-
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 18:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja -=Jamo=- »

Tuli vaihdettua molemmat lambdat samalla kertaa, kun ei olleet autodocissa hinnalla pilattuja.
Ei ole sen jälkeen vikakoodia tullut lamdoista ja kulutuskin palasi normaaliksi.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4628
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

timpetti kirjoitti:
Ti Kesä 07, 2022 10:34
Tyhjäkäynnillä voltit lambda 1 0,09 V ja lambda 2 0,54 V.
Lambda2 tilaukseen?
Lambda 1 jännite todella alhainen, kakkonen lähellä oikeaa joskin se pitäisi olla hivenen korkeampi.

En tiedä miten tuo jännite on mitattu, nimittäin ykkösen jännite vaihtelee kokoajan 0,1 ... 0,8 Voltin välillä. Keskiarvon ollessa n. 0,45 Volttia. Kakkosen pysyy stabiilina 0,6...0,7 Volttia poislukien kiihdytys ja moottorijarrutus vaiheet.

Onko nuo arvot jotain tietyllä ajan hetkellä?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja timpetti »

-=Jamo=- kirjoitti:
Ti Kesä 07, 2022 10:45
Tuli vaihdettua molemmat lambdat samalla kertaa, kun ei olleet autodocissa hinnalla pilattuja.
Ei ole sen jälkeen vikakoodia tullut lamdoista ja kulutuskin palasi normaaliksi.
Ihan mielenkiinnosta, mitä maksoivat? Ja mitä kulutus oli ennen ja jälkeen?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja timpetti »

petrisa kirjoitti:
Ti Kesä 07, 2022 14:58
timpetti kirjoitti:
Ti Kesä 07, 2022 10:34
Tyhjäkäynnillä voltit lambda 1 0,09 V ja lambda 2 0,54 V.
Lambda2 tilaukseen?
Lambda 1 jännite todella alhainen, kakkonen lähellä oikeaa joskin se pitäisi olla hivenen korkeampi.

En tiedä miten tuo jännite on mitattu, nimittäin ykkösen jännite vaihtelee kokoajan 0,1 ... 0,8 Voltin välillä. Keskiarvon ollessa n. 0,45 Volttia. Kakkosen pysyy stabiilina 0,6...0,7 Volttia poislukien kiihdytys ja moottorijarrutus vaiheet.

Onko nuo arvot jotain tietyllä ajan hetkellä?
Arvot valon syttymisen jälkeen tyhjäkäynnillä. Ihmettelen kun kuitenkin koodi on katin jälkeiseltä lambdalta? Ja tosiaan Tech2 menee kattitesti kerrasta läpi, joka kerta.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4628
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

timpetti kirjoitti:
Ti Kesä 07, 2022 21:18
Arvot valon syttymisen jälkeen tyhjäkäynnillä.
Ei ollut vastaus kysymykseeni
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-=Jamo=-
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 18:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Lambda vika?

Viesti Kirjoittaja -=Jamo=- »

Jos muistan oikein niin ennen kattia ~45€ ja katin jälkeen ~42€. Molemmat bosch. Samalla tuli tilattua huolto tarvikkeet molempiin saabeihin.
Kulutus tippui lähes litralla/100km etanolilla ajaessa.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Vastaa Viestiin