Näyttää tursuavan vaseliinia molemmista vasemman vetoakselin suojakumeista. Ulompi on jokin yleismallin leikattava tarvike, kiinnitettynä isoilla nippusiteillä. Sisempi vaan vanha ja sen myötä haurastunut.
Onko kumien vaihdossa mitään erikoista tai muuta kikkaa mitä kannattaa huomioida?
Kumman nivelen kautta kumit vaihdetaan? Esim. Toyotassa molemmat kumit on helpoin vaihtaa niin että purkaa sisemmän nivelen irti akselista. Saabista ei oo aikasempaa kokemusta.
Kohteena siis tuo allekirjoituksen 9-3.
Vetoakselin suojakumien vaihto - muuttuikin vetoakseliremontiksi
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59
Vetoakselin suojakumien vaihto - muuttuikin vetoakseliremontiksi
Viimeksi muokannut Pekko-poika, To Helmi 17, 2022 12:47. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
900 GLi 1984
Re: Vetoakselin suojakumien vaihto
Harkitse koko vetarisalon vaihtoa jos työlle laskee yhtään arvoa. Lisäksi ne nivelet on voineet jo saada likaa sisäänsä riippuen repeämien koosta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59
Re: Vetoakselin suojakumien vaihto
Ei oo kumit rikki eikä niveletkään ja orggiskumit on jo hyllyssä.
Jos omalle työlle laskisi jotain arvoa näissä hommissa, niin ei edes kannattaisi harkita ajavansa vanhalla Saabilla
Joten kokonaiset akselit jääkööt kauppaan.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
900 GLi 1984
Re: Vetoakselin suojakumien vaihto
Ok. Lähtötiedot antoi väärän kuvan.
Ulompi murros lähtee napauttamalla irti, sisempää on ole purkanutkaan mutta jos siinäkin on tripodi maljassa niin se saattaa olla peltilipareiden takana varmistettuna. Siinä tapauksessa voi harkita vaihtaa ulkopään kautta pujottamalla samalla kun ulkomurros on irti.
Hauskoja ja rasvaisia askarteluhetkiä
Ulompi murros lähtee napauttamalla irti, sisempää on ole purkanutkaan mutta jos siinäkin on tripodi maljassa niin se saattaa olla peltilipareiden takana varmistettuna. Siinä tapauksessa voi harkita vaihtaa ulkopään kautta pujottamalla samalla kun ulkomurros on irti.
Hauskoja ja rasvaisia askarteluhetkiä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59
Re: Vetoakselin suojakumien vaihto - muuttuikin vetoakseliremontiksi
Tänä aamuna töihin ajellessa se sitten sattui; Saab jätti tielle
Kaikenlaisilla vessoilla sitä on tullut vuosikymmenet ajettua, mutta näin ei ole vielä käynyt kertaakaan. Ja vielä uusin auto minkä olen koskaan omistanut.
Nyt kun auto ja kuljettaja on ystävällisten kanssa-autoilijoiden sekä hinausauton avustamana työmaalla, nosturilla ja osittain purettunakin, niin nyt saa sen vetoakselin kuitenkin vaihtaa
Ei sillä että se olisi tämän alkuperäisen syyn takia vaihtokunnossa. Akseli oli poksahtanut ulos nivelen booreilta ja pyöri tyhjää suojakumin sisällä. Tätä tietysti edesauttoi edellisen sepän sopivan väljäksi hioma akselinpää, sekä nivelen rikki hakattu jousisokka...
Uuden akselin ehdin jo tilata, mutta onkohan näissä samanlaiset akselit molemmin puolin?
Alkuperäiset Varaosanumerot on luonnollisesti eri, mutta päällisin puolin näyttävät hyvin samanlaisilta keskenään.
Kaikenlaisilla vessoilla sitä on tullut vuosikymmenet ajettua, mutta näin ei ole vielä käynyt kertaakaan. Ja vielä uusin auto minkä olen koskaan omistanut.
Nyt kun auto ja kuljettaja on ystävällisten kanssa-autoilijoiden sekä hinausauton avustamana työmaalla, nosturilla ja osittain purettunakin, niin nyt saa sen vetoakselin kuitenkin vaihtaa
Ei sillä että se olisi tämän alkuperäisen syyn takia vaihtokunnossa. Akseli oli poksahtanut ulos nivelen booreilta ja pyöri tyhjää suojakumin sisällä. Tätä tietysti edesauttoi edellisen sepän sopivan väljäksi hioma akselinpää, sekä nivelen rikki hakattu jousisokka...
Uuden akselin ehdin jo tilata, mutta onkohan näissä samanlaiset akselit molemmin puolin?
Alkuperäiset Varaosanumerot on luonnollisesti eri, mutta päällisin puolin näyttävät hyvin samanlaisilta keskenään.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
900 GLi 1984
Re: Vetoakselin suojakumien vaihto - muuttuikin vetoakseliremontiksi
Vähän juuri tällaisista monesti yllättävistä syistä johtuen ehdotinkin.
Symmetriset molemmin puolin, automaateissa voi olla sellainen painopallukka vetariakselissa mutta en ole eroa huomannut käytössä.
Symmetriset molemmin puolin, automaateissa voi olla sellainen painopallukka vetariakselissa mutta en ole eroa huomannut käytössä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit