Alusta pamahtelee
Alusta pamahtelee
Elikkäs, oma -08 9-3ss on nyt alkanut niinsanotusti pamahtamaan / kolisemaan edestä molemmilta puolilta. Äänen huomaa selkeästi vaikka musiikki olisi lujalla, ja kuuluu satunnaisesti töyssyissä, ja välillä muissa kohdissa missä tien pinta vaihtelee (pienet kuopat, paikkaukset jne). Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia? Muita kolinoita koskevat keskustelut lukenut läpi, mutta eipä ratkaisua omaan ongelmaan ainakaan löytynyt.
Itse lähtisin arvailemaan iskarien yläpäitä syyksi. Autoon vaihdettu aikanaan alustasarja (iskarit ja jouset), mutta yläpäihin ei koskettu. Ja ennenkuin joku kerkeää kysymään, yläpäät ovat tietääkseni alkuperäiset ja niillä rullattu nyt vajaa 198tkm
Itse lähtisin arvailemaan iskarien yläpäitä syyksi. Autoon vaihdettu aikanaan alustasarja (iskarit ja jouset), mutta yläpäihin ei koskettu. Ja ennenkuin joku kerkeää kysymään, yläpäät ovat tietääkseni alkuperäiset ja niillä rullattu nyt vajaa 198tkm
9-3ss BP (Stage 1) 2008
Re: Alusta pamahtelee
Koiranluut/vakaajan tankot vaihdettu?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Alusta pamahtelee
Ei pysty yhtä vikapaikkaa sanomaan vaan niitä on useita:
- yläpään tuki
- kallistuksen vakaajan välitanko (koiranluu)
- jouset poikki
- iskarit rikki
Ehdottasin ensin koiranluiden tarkistamista.
Yläpään kääntölaakeri yleensä aiheuttaa pauketta rattia käännettäessä ja kuuluu ihan paikallaankin.
- yläpään tuki
- kallistuksen vakaajan välitanko (koiranluu)
- jouset poikki
- iskarit rikki
Ehdottasin ensin koiranluiden tarkistamista.
Yläpään kääntölaakeri yleensä aiheuttaa pauketta rattia käännettäessä ja kuuluu ihan paikallaankin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Alusta pamahtelee
Koiranluihin ja vakaajan tankoon en ole vielä päässyt koskemaan, mutta tarkotuksena olisi vaihtaa molemmilta puolilta koiranluut. Iskareihin ja jousiin en usko vian kohdistuvan, luulisi että 1.5vuotta vanha, n.20tkm ajetut iskarit ja jouset olisi kunnossa
Auto ei natise/ kolise paikallaan käännettäessä, mutta lähinnä mietin että josko iskarin yläpäissä olevat kumit olisi loppu? Ja laakerit tietysti vaihtuisi myös siinä samalla kun on irti
Auto ei natise/ kolise paikallaan käännettäessä, mutta lähinnä mietin että josko iskarin yläpäissä olevat kumit olisi loppu? Ja laakerit tietysti vaihtuisi myös siinä samalla kun on irti
9-3ss BP (Stage 1) 2008
Re: Alusta pamahtelee
Vuodessa meni Autodocin jouset poikki...
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Alusta pamahtelee
Jätitkö kääntölaakerit vaihtamatta? Käytännössä aina kun jousi menee poikki, syy löytyy kääntölaaketista ja/tai sen toimimattomuudesta. Kääntölaakereita ei pysty käsissä pyörittelemällä toteamaan, koska ne eivät silloin ole painon alaisena.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Alusta pamahtelee
Kääntölaakeri kannattaa aina vaihtaa, kun vaihtaa jousen tai iskarin.
Kääntölaakeri ei nyt tässä tapauksessa ehkä kuitenkaan ole rikki. Se ääntää, tai tarkemmin aiheuttaa jouseen äänen, lähes poikkeuksetta rattia kääntäessä. Kuten nimikin kertoo sen tehtävä on mahdollistaa joustintuen kääntyminen. Suoraan ajaessa se ei yleensä äännä.
Tämän vuoksi en itse usko äänen lähteen olevan kääntölaakeri. Toki se silti saattaa olla jo vaihdon tarpeessa. Kova metallinen pauke pystysuuntaisissa koloissa ja töyssyissä ajettaessa tulee yleensä koiranluusta.
Lopputulos on kuitenkin se, ettei näin "etänä" vikaa pysty kukaan paikallistamaan. Eri mahdollisuuksia voi esittää ja arvuutella todennäköisintä. Käytännössä vian etsintä vaatii auton tutkimista.
Kääntölaakeri ei nyt tässä tapauksessa ehkä kuitenkaan ole rikki. Se ääntää, tai tarkemmin aiheuttaa jouseen äänen, lähes poikkeuksetta rattia kääntäessä. Kuten nimikin kertoo sen tehtävä on mahdollistaa joustintuen kääntyminen. Suoraan ajaessa se ei yleensä äännä.
Tämän vuoksi en itse usko äänen lähteen olevan kääntölaakeri. Toki se silti saattaa olla jo vaihdon tarpeessa. Kova metallinen pauke pystysuuntaisissa koloissa ja töyssyissä ajettaessa tulee yleensä koiranluusta.
Lopputulos on kuitenkin se, ettei näin "etänä" vikaa pysty kukaan paikallistamaan. Eri mahdollisuuksia voi esittää ja arvuutella todennäköisintä. Käytännössä vian etsintä vaatii auton tutkimista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Alusta pamahtelee
Noh, toivotaan että olette oikeassa ja koiranluiden vaihdolla pääsee ongelmasta eroon Täytyy päivitellä tänne miten kolinalle kävi, jahka saan homman hoidettua tässä parin viikon sisällä.
Ja joo, kyllähän ne iskarien yläpäät olisi ollut järkevä vaihtaa kun tolppa oli aikanaan irti, mutta laiskuushan siinä iski kun toimivaksi todettiin
Ja joo, kyllähän ne iskarien yläpäät olisi ollut järkevä vaihtaa kun tolppa oli aikanaan irti, mutta laiskuushan siinä iski kun toimivaksi todettiin
9-3ss BP (Stage 1) 2008
Re: Alusta pamahtelee
Koiranluut on helpot vaihtaa, ja jopa HD-versiot ovat kohtuuhintaisia. Jos varmistella haluaa, niin ottaa ne vanhat kokonaan pois sieltä, ajelee ja kuulostelee taas. Jos kolinat hävisivät, ei muuta kuin uutta osaa tilalle. Jos hälyäänet jatkuvat, on klappi selvästikin jossain muualla.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Alusta pamahtelee
Sitähän nää 93set tekee. Mä ainakin korvia myöten täynnä, vaikka uutta osaa laittanut ja silti tuntuu, että iskarit ihan irtipoikki. 80tkm kohdilla alkoi paukahtelemaan ihan köykäisessäkin ja ei edes terävässä montussa.. Kaikki iskareissa jo 110tkm kohdilla vaihdettu uusiksi ja paukkuu silti, ainoastaan jousen muovikiekuran jätin vanhaksi..
Toisessa (farkku) kolmosessa meni jouset poikki, vaikkei ongelmia kääntölaakereissa ollut. Vaihdoin Saabin orkkisjouset ja uudet kiekurat kaikkineen iskaritolppiin, niin ei ole sen jälkeen enää kolissut. Nyt tuntuu että tukivarren "pallo" hiukan napsuttaa epätasaisuuksissa. Koiranluut menivät tästäkin autosta renkaanvaihdon yhteydessä uusiksi.
Toisessa (farkku) kolmosessa meni jouset poikki, vaikkei ongelmia kääntölaakereissa ollut. Vaihdoin Saabin orkkisjouset ja uudet kiekurat kaikkineen iskaritolppiin, niin ei ole sen jälkeen enää kolissut. Nyt tuntuu että tukivarren "pallo" hiukan napsuttaa epätasaisuuksissa. Koiranluut menivät tästäkin autosta renkaanvaihdon yhteydessä uusiksi.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Alusta pamahtelee
Jännä kun kohta 400tkm ajettu kolkki ei kopise tai pauku...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Alusta pamahtelee
Kolme kolkkia jo ollut ja samat paukkeet ja ihan sama mitä kilsoja. Ehkä ne uutena sitten ovat olleet hiljaisia parisen vuotta
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Alusta pamahtelee
Tai sitten vaan vois korjata vikaantuneet paikat. Ei se sen vaikeampaa ole.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Alusta pamahtelee
Juu ei.. vanha pois ja uudet tilalle.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)