Ohjauslukon töimintahäiriö

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
unnah
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 18:18
Paikkakunta: Oulu

Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja unnah »

iski sitten sabbiin ohjauslukkovika.Kun laittaa avaimen virtalukkoon,niin kuuluu ääni että rattilukko aukeaisi,mutta avain ei käänny.Näyttöön tulee ilmoitus:Steering lock malfun.make a safe stop.contact servise.
Auton saa toimivaan siten että käyttää akunkengän pois paikaltaan ,ja laitaa takaisin.Sitten lähtee taas käyntiin.Mutta kun on käynyt ajamassa lenkin ja ottaa avaimen pois(kuuluu rattilukon kilahdus),jos koitaa laitta avaimen uudestaan virtalukkoon,niin kuuluu kilahdus mutta tulee taas näyttöön vikailmoitus eikä avain taas käänny.taas pitää käyttää akunkenkä pois ja laittaa uudestaan paikalleen että saa käyntiin.

Olen jo aijemmin purkanut virtalukon,ja puhdistanut piirilevyn kosketuspinnat(olivat silloin musta/palaneet)
Nyt käytin taas virtalukon auki ja katsoin piirilevyn kosketuspinnat.Olivat täysin puhtaa.

Itsellä on elekman vikakoodin lukia,mutta sillä ei kyllä saa mitään vikakoodeja.Ei taida tehdä tuolla vikakoodinlukialla mitään.
Pitäisikö olla tech 2 vikakoodinlukia jolla näkisi vikakoodit? Näyttääkö tech 2 vikakoodinlukia myö missä on vika(virtalukko,ohjauslukko tai cim? )
Olisiko kenelläkään Oulussa kyseistä vikakoodinlukiaa,jossa voisi käydä lukemassa vikakoodit pienä korvausta vastaa?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kuvauksen mukaan kuulostaa melko vahvasti CIM vialta. Varmaksi ei tietenkään voi sanoa.

Perustelen tätä sillä, että akun irti käyttäminen auttaa aina asiaa. Virta- tai rattilukossa ei ole mitään älykkäämpää elektroniikkaa ja ne ovat vain sähkömekaanisia laitteita. CIM on koko tämän järjestelmän "äly", ja sen vialta vaikuttaa. Kaiken lisäksi aika tyypillinen vika näissä.

Lähin Tech2 sijainnee Kemin Aineella. Åström kun meni konkurssiin eikä minun tietääkseni Tech2 Saab harrastajia läheltä löydy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja HEV »

Tämä ei välttämättä liity asiaan, koska NG9-5:ssa on aivan eri ohjauslukko, mutta 7 v vanhalla akulla tuli vastaava ilmoitus useita kertoja. Uudelleen yritys tai akunkengän irroitus auttoi aina. Akun vaihdon jälkeen kesti kolme vuotta ennenkuin tuli ilmoitus uudelleen ja nyt on taas mennyt kohta puolitoista vuotta tuostakin ilmoituksesta ilman uusia ilmoituksia.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo. NG9-3:ssa on aivan eri systeemit. CIM on Vectra C mallissa ja niissäkin on ollut vikoja vaikka virta- ja rattilukko ovat perinteisesti tehty. Saabin kohdalla CIM viat vain ovat vielä herkempiä, kun se ohjaa sähköisesti virta- ja rattilukkoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
unnah
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 18:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja unnah »

Oliko näin että vikakoodin voi vain lukea tech2 vikakoodinlukijalla?vai onnistuuko muulla vikakoodinlukijalla? Olihan näin että jos hommaa käytetyn cimmin,niin pitää olla vähintään 1 avain mukana?Saiko tuohon käytettyyn cimmiin(jossa on siis yksi avain mukana)koodattua nykyiset käytetyt avaimet?

Miten menee käytännössä tuo käytetyn cimmin koodaus?Pitääkö vanha ciimmi ottaa pois,ja sitten laittaa uusi(käytetty toiviva jossa on yksi avain mukana)paikalleen ja sitten vasta koodata?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja AZP »

Op-comilla tai eSID2:lla saa myös vikakoodit luettua ja nollattua NG-kolkista. Ebaysta löytyy Op-comeja sellaiseen hintaan että tulee halvemmaksi kuin yksi koodinluku merkkiliikkeessä.

Mm. tuolta lisätietoa, vaikka vanha ketju onkin: viewtopic.php?f=15&t=103065&p=735882
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
Pe Touko 13, 2022 22:15
Op-comilla tai eSID2:lla saa myös vikakoodit luettua ja nollattua NG-kolkista. Ebaysta löytyy Op-comeja sellaiseen hintaan että tulee halvemmaksi kuin yksi koodinluku merkkiliikkeessä.
Se on juuri noin. OpCom on verraton laite vikakoodinlukuun NG9-3:ssa. Nyt se etenkin tulee Oulun alueella varteenotettavaksi hankinnaksi, kun lähin Tech2 löytyy Kemistä (Saab merkkihuolto Aine).
OpCommilla pääsee kaikkiin yksiköihin käsiksi ja lukemaan vikakoodit.
unnah kirjoitti:
Pe Touko 13, 2022 20:25
Olihan näin että jos hommaa käytetyn cimmin,niin pitää olla vähintään 1 avain mukana?Saiko tuohon käytettyyn cimmiin(jossa on siis yksi avain mukana)koodattua nykyiset käytetyt avaimet?
Pitäää tulla vähintään yhdet avaimet mukana. Sen jälkeen voi liittää muita avaimia lisää eli nykyiset avaimet.
Tämä CIM:n vaihto ei sitten onnistu OpCom:lla kuten ei mikään muukaan koodaus tai asetusten muutos. Tähän tarvitaan Tech2 turvapääsyllä.

OpCom on hyvä laite Saabin kanssa, mutta Opeliin se on varsinaisesti tarkoitettun ja niiden kanssa se toimii ohjelmointeja myöten. Näissä "vaikeimmissa" tapauksissa Saabistit ovat nyt Oulun alueella hankaluuksissa, kun täällä ei Tech2 paikkaa enää ole. Nämä Saabit saavat muutenkin jo pikapuoliin siirtyä jokapäiväisestä käytöstä syrjään, niin ei enää kannata alkaa hankkimaan itselle Tecc2 laitteistoa. OpCom sen sijaan puoltaa paikkaansa.

Onneksi tyttärelle tuli talvella ostettua Insignia eikä NG9-3 Saabia. Olisi ollut virhe liike ostaa Saab. Sama tilanne on itsellä. Jos vähänkin alkaa Saabin osalla CIM - virtalukko -rattilukko antaa yhtäkään vikailmoitusta, niin samantein lähtee vaihtoon. Edellyttäen että vielä toipuu tuosta ja on ajokunnossa. Mikäli jää vika päälle niin sittten onkin "paskat housussa". Ja juuri tätä pelkään. Onhan toki muitakin vika paikkoja joiden yllättävä hajoaminen vaatii Tech2 koodausta vaihto-osaaa vaihdettaessa kuten sähkökeskukset, moottorin ECU ja jopa ovien ohjausmodulit.

Kaikista pahin ja jopa todennäköisin on tuo CIM.
Itse tarvin autoa joka viikkoisessa ajossa työmatkan takia, kun on päästävä Oulusta töihin Kemi - Tornio akselille ja vielä viikolla mahdollisesti liikuttava Kemi - Tornio välillä. Siten minulla ei ole aikaa seisottaa autoa viikkotolkulla jonkin haasteellisen Saab - spesifistisen vian takia. Tilapäisesti voin lainata tyttären Inkkua, mutta ei sitäkään viitsi pitää viikkkokausia lainassa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jos haluaa harrastaa Saabeja, kiina-Tech 2:ia saa nykyään 350 eurolla.

Mutta ei minullakaan ole itselläni Techiä, koska omistamme sellaisen Saabistikaverin kanssa, joka pitää sitä hallussaan.

Itselläni on MDI, jolla pystyy ohjelmoimaan ja vikadiagnosoimaan NG9-5:sta ja Inkkua. Mukana tuli myös Tech2Win -ohjelmisto, mutta mistään ei oikein saa selkoa siitä, mitä kaikkea tuolla voi tehdä niihin Saabeihin, jotka keskustelevat Tech2:n kanssa. MDI:n hinta ohjelmistoineen on myös jossain 350 euron paikkeilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
unnah
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 18:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja unnah »

ilmeisesti joutuu tekemään niin että ajan syksyyn saakka ( kastastus on syyskuun lopulla) ja polttaa koko auto ,niin pääsepähän tuosta paskasta eroon :evil:
Vielä kummiskin lähtee käyntiin kun irrottaa akunkengän ,ja laittaa takaisin.Tein kyllä tuon asian vähän helpomaksi,laitoin katkaisian josta menee johdot sulakkerasiaan (en nyt muista sulakkeen numeroa) .Ei tarvitse nyt joka kerta aukaista konepeltiä ja irroittaa ankunkenkää jotta saa auton käyntiin. Toivotaan että kestää edes syksyyn saakka.
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja mttm »

Mulla vaihettiin virtalukko samaiseen autoon samanlaisilla oireilla niin korjaantu sillä. Oisko tästä jotain 3-4v aikaa. Ja virtalukko tilattiin muistaakseni englannista.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja SS »

Mulla hajosi CIM juuri kuvatuin oirein minkä inspiroimana kirjoitin tämän: viewtopic.php?f=15&t=195581

Jos vika CIM:issä niin välttämättä ei koko cimmiä tartte vaan voi vaikka vaihtaa pelkän piirilevyn (ebaysta). Joku väitti pystyvänsä koodaamaan CIM:n vanhoille avaimille ilman että mukana tulee vanhoja avaimia, mutten enää muista kuka ja missä. Saattoi olla facebookin puolella.

Itsellä on onneksi autotallissa 230 euroa maksanut TECH2 ja vara-CIM...

Oma tekee nyt joskus sitä että kun avaimen laittaa virtalukkoon niin kuuluu plim plom eikä mitään tapahdu. Avain pois ja takaisin ja kaikki toimii normaalisti. Ihme mysteeri.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
unnah
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 18:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja unnah »

Hei.Tänään kävin lukemassa vikakoodit Oulussa Mekonomenissa.Siis autossa on tuo vika että auton saa käyntiin jos irroittaa akunkengän hetkeski.Itse tein hyppyjohto systeemin,ettei tarvitse aina kun pysähtyy irroittaa tuota akunkenkää.Näytössä ilmoitaa "steering lock malfune.make a safe stop.contact servise.
Mekonomen luki vikakoodit.Tuli tämmönen tieto.

Useita virtalukon ja ohjauslukon liittyviä vikakoodeja cim -yksiköllä.
vikakoodit poistettu.Sen jälkeen vian ilmaantuessa tuli vain vikakoodi B 1020 31 SCL,sisäinen vika.
Vaikuttaisi siis että ohjauslukko viallinen.

No hommasin sitten käytetyn ohjauslukon.Laiton sen paikaleen,niin ei toimi sittenkään.Voihan tietenkin olla että käytetty ohjauslukkon on viallin.
Pitääkö vikakoodi nollata jos vaihtaa käytetyn ohjauslukon? Vai pitäisikö toimi heti suoraan kun käytetty ohjauslukko on vaihdettu?
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Scl pitää ohjelmoida autoon tech 2:sella. Virtalukkoa ei tarvii ohjelmoida.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
unnah
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 18:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja unnah »

Eli oliko näin että jos vaihtaa ohjauslukon niis se pitää aina ohjelmoida tech 2?

Eikö Oulussa ole kenelläkääm muulla tuota tech2 mittaria kun mekonomella?
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ohjauslukon töimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Kyllä pitää aina ohjelmoida techkillä.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Vastaa Viestiin