P2138
P2138
Vuoden 2010 Biopower kertoo Limited performancea ja vikakoodilukija näyttää P2138 eli Piirien 1 ja 2 välinen uskottavuusvika. Tarkoittaa siis kaasupolkimen ja läppäkotelon anturien erimielisyyttä. Anturien käppyröissä ei kuitenkaan näy mitään piikkejä tai pimeitä kohtia. Ykkösanturi (kaasupolkimessa?) liikkuu välillä 1,16 - 3,72 ja kakkosanturi välillä 0,48 - 1,87. Käppyrät ovat identtiset, mutta tosiaan toinen näyttää puolta pienempiä lukemia. Onko kellään vinkkejä, mistä lähteä liikkeelle? Onko jollain käsitystä, minkälaisessa välissä nuo em. lukemat pitäisi liikkua? Vai onko vika johdoissa? Tuollaistakin on ollut liikkeellä: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/ ... 0-9999.pdf mutta mahtaako koskea Saabia? Olisko Tech2:sta apua?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Re: P2138
Kokeile ensimmäiseksi avata ja puhdistaa akun alta 24-napainen moottorin ja korin johtosarjojen välinen liitin.
Nuo kulkevat tuosta polkimelta ecu:lle ja ei siinä paljon tarvita kun jompi kumpi piiri alkaa hukata jännitettä.
Nimim kokemusta on Tosin minulla koodi oli P2135, mutta on hyvin samaa asiaa.
Nuo kulkevat tuosta polkimelta ecu:lle ja ei siinä paljon tarvita kun jompi kumpi piiri alkaa hukata jännitettä.
Nimim kokemusta on Tosin minulla koodi oli P2135, mutta on hyvin samaa asiaa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: P2138
Tuossahan se vika on.salomi kirjoitti: ↑Ma Touko 23, 2022 22:16vikakoodilukija näyttää P2138 eli Piirien 1 ja 2 välinen uskottavuusvika. Tarkoittaa siis kaasupolkimen ja läppäkotelon anturien erimielisyyttä. Anturien käppyröissä ei kuitenkaan näy mitään piikkejä tai pimeitä kohtia. Ykkösanturi (kaasupolkimessa?) liikkuu välillä 1,16 - 3,72 ja kakkosanturi välillä 0,48 - 1,87.
Kaasuläppäakselin antureiden signaalien yhteenlaskettu jännite pitää aina olla 5 Volttia. Antureille syötetään 5 V jännite ja kun toisen jännite lähtee nousemaan niin toisen vastaavasti laskemaan.
Siihen en ota kantaa onko vika johtosarjassa vai läppäakselin antureissa eli potentiometreissä. Mittaamalla ja tutkimalla se selvinnee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: P2138
Mitatut luvut poljinantureista, ja ainakin jotenkin vastaavat wis:in antamia lukemia: https://saabwisonline.com/b7/9-3/2010/2 ... request-2/
Toi aina +5V pätee tosiaan läppäkoteloon, pelaa siis vähän eri logiikalla kun poljin.
P2138 viittaa polkimeen ja vastaava P2135 läppäkoteloon. Aloita vaan selvitys siitä moottorin ja korin johtoarjojen väliliittimestä.
Toi aina +5V pätee tosiaan läppäkoteloon, pelaa siis vähän eri logiikalla kun poljin.
P2138 viittaa polkimeen ja vastaava P2135 läppäkoteloon. Aloita vaan selvitys siitä moottorin ja korin johtoarjojen väliliittimestä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: P2138
Tosiaan...enpä huomannutkaan että mukana siinä oli myös kaasupoljin.
Kaasupolkimelta tulee myös kaksi eri signaalia. Molemmat signaalit kasvavat poljinta painettaessa pohjaan
Ensimmäisen anturin signaali välillä 0,5 ... 4,5 V.
Vastaavasti toinen 0,3 ... 2 V.
Ensimmäinen on varsinainen kaasupoljin eli momentinpyynnin poljin. Toinen on tarkistusta varten. Ellei nämä täsmää, menee poljin limp home tilaan.
Kaasupolkimelta tulee myös kaksi eri signaalia. Molemmat signaalit kasvavat poljinta painettaessa pohjaan
Ensimmäisen anturin signaali välillä 0,5 ... 4,5 V.
Vastaavasti toinen 0,3 ... 2 V.
Ensimmäinen on varsinainen kaasupoljin eli momentinpyynnin poljin. Toinen on tarkistusta varten. Ellei nämä täsmää, menee poljin limp home tilaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: P2138
Aina sitä oppii uutta eli mun nuo molemmat käppyrät ovat siis kaasupolkimesta. Mutta jos P2138 on tosiaan kaasupolkimen vikakoodi niin asia taitaa olla sillä selvä. Sitä akun alapuolella olevaa liitintä rassasin, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Re: P2138
Täysin ei voi koodeihinkaan luottaa. on kuitenkin hyvä lähtökohta. Mutta siis vika voi kuitenkin olla läppäkotelossa vaikka nyt ilmoittellee polkimesta. Minulla kun pari vuotta sitten valitti läppäkotelosta, mutta korjaantui kunnostamalla yhteys polkimelle, putsimalla se 24-napainen liitin.
Onhan poljinanturin liitin ja läppäkotelon liitin käytetty auki, tarkistettu ja putsailtu? Ecu:n liittimetkin tässä vielä "välissä"
Ja johtosarjassa on kuskin puolella A-pilarin juuressa 102-napainen liitin poljinanturin ja ecu:n välissä. Vähän ikävä vaan irrotella.
Johtosarjaa voi testata mittaamalla johtavuus/vastus ecu-liittimen ja poljinanturin liittimen pinneistä ja ecu ja läppäkotelon liittimen pinneistä.
Kaavio: https://saabwisonline.com/images/9440/i ... 9e16-3.jpg
Kaavion komponentit: https://saabwisonline.com/b7/9-3/2010/2 ... ponents-6/
ECU liittimet:
A: https://saabwisonline.com/images/9440/i ... a84ax1.jpg
B: https://saabwisonline.com/images/9440/i ... a84ax2.jpg
Netissä löytyy "ohje" joka väitetysti kalibroi anturit. En tiedä tekeekö sen, wissistä en ole löytänyt moista proseduuria, mutta kokeilla voi:
- Moottori sammuksissa painetaan kaasupoljin pohjaan ja pidetään pohjassa.
- Käynnistetään moottori ja pidetään edelleen poljin pohjassa. Moottori jää käymään tyhjäkäyntikierroksille, ei ryntää.
- Annetaan käydä hetken ja sitten vapautetaan kaasupoljin.
Olen tuota kokeillut, mutta en pysty vahvistaan muuta kuin että käynnitettäessä moottori todellä jää tyhjäkäyntikierroksille, ei ryntää.
Ja tämä tehty vm 2005 autolla, jossa tietty eri softaversio ecu:ssa.
Jos noilla ei tokene niin taitaa olla edessä palikoiden vaihto, se kaaspoljin varmaan ensimmäinen jonossa, on ainakin halvin osa.
Onhan poljinanturin liitin ja läppäkotelon liitin käytetty auki, tarkistettu ja putsailtu? Ecu:n liittimetkin tässä vielä "välissä"
Ja johtosarjassa on kuskin puolella A-pilarin juuressa 102-napainen liitin poljinanturin ja ecu:n välissä. Vähän ikävä vaan irrotella.
Johtosarjaa voi testata mittaamalla johtavuus/vastus ecu-liittimen ja poljinanturin liittimen pinneistä ja ecu ja läppäkotelon liittimen pinneistä.
Kaavio: https://saabwisonline.com/images/9440/i ... 9e16-3.jpg
Kaavion komponentit: https://saabwisonline.com/b7/9-3/2010/2 ... ponents-6/
ECU liittimet:
A: https://saabwisonline.com/images/9440/i ... a84ax1.jpg
B: https://saabwisonline.com/images/9440/i ... a84ax2.jpg
Netissä löytyy "ohje" joka väitetysti kalibroi anturit. En tiedä tekeekö sen, wissistä en ole löytänyt moista proseduuria, mutta kokeilla voi:
- Moottori sammuksissa painetaan kaasupoljin pohjaan ja pidetään pohjassa.
- Käynnistetään moottori ja pidetään edelleen poljin pohjassa. Moottori jää käymään tyhjäkäyntikierroksille, ei ryntää.
- Annetaan käydä hetken ja sitten vapautetaan kaasupoljin.
Olen tuota kokeillut, mutta en pysty vahvistaan muuta kuin että käynnitettäessä moottori todellä jää tyhjäkäyntikierroksille, ei ryntää.
Ja tämä tehty vm 2005 autolla, jossa tietty eri softaversio ecu:ssa.
Jos noilla ei tokene niin taitaa olla edessä palikoiden vaihto, se kaaspoljin varmaan ensimmäinen jonossa, on ainakin halvin osa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: P2138
Ei pelkästään kalibroi poljnta ja läppäkoteloa vaan resetoi myös ECU:n. Toisin sanoen kaikki opetetut arvot nollautuvat. Usein hyvä tapa etenkin flexfuel käytössä, jos esiintyy ongelmaa vaihdettaessa poottoaineesta tosieen.cc kirjoitti: ↑Ke Touko 25, 2022 11:57
Netissä löytyy "ohje" joka väitetysti kalibroi anturit. En tiedä tekeekö sen, wissistä en ole löytänyt moista proseduuria, mutta kokeilla voi:
- Moottori sammuksissa painetaan kaasupoljin pohjaan ja pidetään pohjassa.
- Käynnistetään moottori ja pidetään edelleen poljin pohjassa. Moottori jää käymään tyhjäkäyntikierroksille, ei ryntää.
- Annetaan käydä hetken ja sitten vapautetaan kaasupoljin.
Olen tuota kokeillut, mutta en pysty vahvistaan muuta kuin että käynnitettäessä moottori todellä jää tyhjäkäyntikierroksille, ei ryntää.
Ja tämä tehty vm 2005 autolla, jossa tietty eri softaversio ecu:ssa.
Jää tyhjäkäynnille vaikka poljin pohjassa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: P2138
Itsellä reipas vuosi sitten kaasupoljin vikakoodi ja yleensä lämpimällä koneella. Kuittailin vian parin viikon ajan päivittäin ja vika siirtyi lopulta kaasuläppään. Kääntelin läppää ääriasentoihin samalla siihen tarkoitettua puhdistus / voitelu ainetta suhkutellen. Vika poistui pariksi kuukaudeksi, mutta lopulta läppä meni vaihtoon.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Re: P2138
Tuosta liittimestä vika lopulta löytyi. Pieni suihkaus monitoimiöljyä ja kauan kaivattu "Check ok." ilmestyi tauluun.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm