Hukkaportin kalvon tarkistus
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14
Hukkaportin kalvon tarkistus
Tosiaan 9-3 '06 1.8t ollu hiukan vikoja niin soittelin korjaamolle ja sieltä kehoittivat bypassin ja hukkiksen kalvojen tsekkauksen. Bypassi katottu ja on ehjä mutta hukkiksen kohdalla on hiukan kujalla. Ensinnäkin mites tuo avataan? Vai voiko kalvon toiminnan tarkistaa avaamatta? Arvostetaan jos vastauksien mukana laittaisitte myös kuvia vaikkei peukalo kämmenellä sijaitse ei kuitenkaan kovin syvää tietämystä ole
Kiitos vastauksista
Kiitos vastauksista
Re: Hukkaportin kalvon tarkistus
Hukkaportin kalvon voi tarkistaa paineistamalla, jotta pysyykö paine ja lisäksi seuraamalla, että kalvorasiasta lähtevä tanko liikkuu.
Tyypillistä on kuitenkin näitä kalvoja ohjaavien magneettiventtiileiden viat. Niiden vaihto uusiin ei välttämättä ole huono idea, tosin tarkempaa vika-arvausta ei voi heittää johtuen melko suppeasta tiedosta miten ja milloin ongelmat esiintyvät.
Tyypillistä on kuitenkin näitä kalvoja ohjaavien magneettiventtiileiden viat. Niiden vaihto uusiin ei välttämättä ole huono idea, tosin tarkempaa vika-arvausta ei voi heittää johtuen melko suppeasta tiedosta miten ja milloin ongelmat esiintyvät.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14
Re: Hukkaportin kalvon tarkistus
Okei ja osaatko kertoa tarkemmin miten paineistus tapahtuu, esimerkiksi kuvalla? Jos kalvo on ehjä täytyy miettiä noita magneettiventiileitä. Pystyykö niiden toimivuuden tarkistamaan jotenkin?
Re: Hukkaportin kalvon tarkistus
Mitään kuvia ei ole. Painat injektioruiskulla painetta kellolle menevään letkuun. Kunnon vaste pitää ruiskussa olla eli tuntuu vastavoima tai muuten kalvo vuotaa.saabistin_poika kirjoitti: ↑Ma Kesä 13, 2022 14:54Okei ja osaatko kertoa tarkemmin miten paineistus tapahtuu
Vaikea on mitenkään testata. Voi toki, mutta aika hankala eikä sittenkään saa luotettavaa varmuutta. Paras vain vaihtaa.saabistin_poika kirjoitti: ↑Ma Kesä 13, 2022 14:54täytyy miettiä noita magneettiventiileitä. Pystyykö niiden toimivuuden tarkistamaan jotenkin?
Olisi tietenkin olisi hyvä tietää mikä autoa vaivaa
Nyt nämä edellä esitetyt osien testaukset ja vaihdot voivat olla turhaa. Vastasin vain kysymykseen, mutta vika saattaa olla ihan muuallakin. Riippuen mikä autoa vaivaa. Ja sitä ei ole käynyt viesteissä ilmi. Oletan vain siis että oireena on joko yli- tai aliahtaminen tietyssä tilanteessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14
Re: Hukkaportin kalvon tarkistus
Siis ahtopainemittarin mukaan ahtaa kiihdytyksessä punaiselle ja mun mielestä tasasessa ajossakin liikaa kun ei oo kaasu kun puolessa välissä. Sit tulee fuel cutti jota seuraa limp mode. Korjaamolla kehotettiin kalvot tarkastamaan ja jos ei sillä onnaa niin viedä sinne.
Kokeilin tuota injektioruiskulla mutta kärki oli liika pieni ja vaikka yritin teipillä tiivistää ei pitäny. Koitin piruuttaen puhaltaa niin ei ainakaan anna sillein painetta läpi.
Kokeilin tuota injektioruiskulla mutta kärki oli liika pieni ja vaikka yritin teipillä tiivistää ei pitäny. Koitin piruuttaen puhaltaa niin ei ainakaan anna sillein painetta läpi.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14
Re: Hukkaportin kalvon tarkistus
Ja tanko liikkui ainakin vähän.
Re: Hukkaportin kalvon tarkistus
No niin.
Vaihda hukkaportin kelloa ohjaava magneettiventtiili. Se on sitten hiukan eri kuin bypassin, vaikka samalta näyttävät.
Vaihda hukkaportin kelloa ohjaava magneettiventtiili. Se on sitten hiukan eri kuin bypassin, vaikka samalta näyttävät.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14
Re: Hukkaportin kalvon tarkistus
Okei osaatko ohjeistaa miten tämä tehtäisiin? Täytyykö kello avata vai miten toimitaan?
Re: Hukkaportin kalvon tarkistus
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14
Re: Hukkaportin kalvon tarkistus
Bypassin ja hukkiksen magneettiventtiilit on tatkastettu ja kummatkin on ehjiä. Mikäs ois seuravaa mahdollinen viantekijä?
Re: Hukkaportin kalvon tarkistus
Vaihda ne silti.
Lisäksi, onko softattu? Jos on niin kenen?
Lisäksi, onko softattu? Jos on niin kenen?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14
Re: Hukkaportin kalvon tarkistus
On softattu ja ei tietoa kenen. Joku aiempi omistaja softannu/ softauttanut.
Re: Hukkaportin kalvon tarkistus
Ok.saabistin_poika kirjoitti: ↑Ti Kesä 21, 2022 15:21On softattu ja ei tietoa kenen. Joku aiempi omistaja softannu/ softauttanut.
Kun ei kerran tietoa, niin softauta uudelleen
Huonoja softia on liikenteessä. Toimivia ei ole kuin kolme: JC, Maptun ja Hirch. BSR on huonoista se kaikista pahin
Vaihda silti vähintään se hukkportin kellon magneettiventtiili. Huomio sitten varaosanumero, koska se ei ole sama kuin bypassin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Hukkaportin kalvon tarkistus
Yksi asia tässä tuli mieleen, että mikäli tuo korjaamo, jossa käytetiin, ei ole oiekin näihin Saabeihin erikoistunut eikä ole kunnon testeriä.
Vika saattaa olla myös sytytyspuolassa. Aika yleisesti alkaa pätkimään.
Siinä mielessä olisi syytä laittaa autoon kunnon testeri kiinni. Ellei tätä ole jo siis tehty.
Noin yleensä.
Yliahtaminen johtuu yleensä softaviasta tai hukkaportin magneettiventtiilin viasta. Tämä ilmeenee nopeana tärinänä (fuelcut) turvatoiminnon puuttuessa peliin.
Yksittäisen (tai muutaman) puolan pätkiminen aiheuttaa voimakasta nykimistunnetta. On aivan erilainen kuin tuo edellinen.
Vika saattaa olla myös sytytyspuolassa. Aika yleisesti alkaa pätkimään.
Siinä mielessä olisi syytä laittaa autoon kunnon testeri kiinni. Ellei tätä ole jo siis tehty.
Noin yleensä.
Yliahtaminen johtuu yleensä softaviasta tai hukkaportin magneettiventtiilin viasta. Tämä ilmeenee nopeana tärinänä (fuelcut) turvatoiminnon puuttuessa peliin.
Yksittäisen (tai muutaman) puolan pätkiminen aiheuttaa voimakasta nykimistunnetta. On aivan erilainen kuin tuo edellinen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)