Hukkaportin kalvon tarkistus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
saabistin_poika
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14

Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja saabistin_poika »

Tosiaan 9-3 '06 1.8t ollu hiukan vikoja niin soittelin korjaamolle ja sieltä kehoittivat bypassin ja hukkiksen kalvojen tsekkauksen. Bypassi katottu ja on ehjä mutta hukkiksen kohdalla on hiukan kujalla. Ensinnäkin mites tuo avataan? Vai voiko kalvon toiminnan tarkistaa avaamatta? Arvostetaan jos vastauksien mukana laittaisitte myös kuvia vaikkei peukalo kämmenellä sijaitse ei kuitenkaan kovin syvää tietämystä ole :wink:

Kiitos vastauksista :saab:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hukkaportin kalvon voi tarkistaa paineistamalla, jotta pysyykö paine ja lisäksi seuraamalla, että kalvorasiasta lähtevä tanko liikkuu.

Tyypillistä on kuitenkin näitä kalvoja ohjaavien magneettiventtiileiden viat. Niiden vaihto uusiin ei välttämättä ole huono idea, tosin tarkempaa vika-arvausta ei voi heittää johtuen melko suppeasta tiedosta miten ja milloin ongelmat esiintyvät.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saabistin_poika
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14

Re: Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja saabistin_poika »

Okei ja osaatko kertoa tarkemmin miten paineistus tapahtuu, esimerkiksi kuvalla? Jos kalvo on ehjä täytyy miettiä noita magneettiventiileitä. Pystyykö niiden toimivuuden tarkistamaan jotenkin?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

saabistin_poika kirjoitti:
Ma Kesä 13, 2022 14:54
Okei ja osaatko kertoa tarkemmin miten paineistus tapahtuu
Mitään kuvia ei ole. Painat injektioruiskulla painetta kellolle menevään letkuun. Kunnon vaste pitää ruiskussa olla eli tuntuu vastavoima tai muuten kalvo vuotaa.
saabistin_poika kirjoitti:
Ma Kesä 13, 2022 14:54
täytyy miettiä noita magneettiventiileitä. Pystyykö niiden toimivuuden tarkistamaan jotenkin?
Vaikea on mitenkään testata. Voi toki, mutta aika hankala eikä sittenkään saa luotettavaa varmuutta. Paras vain vaihtaa.

Olisi tietenkin olisi hyvä tietää mikä autoa vaivaa :?:
Nyt nämä edellä esitetyt osien testaukset ja vaihdot voivat olla turhaa. Vastasin vain kysymykseen, mutta vika saattaa olla ihan muuallakin. Riippuen mikä autoa vaivaa. Ja sitä ei ole käynyt viesteissä ilmi. Oletan vain siis että oireena on joko yli- tai aliahtaminen tietyssä tilanteessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saabistin_poika
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14

Re: Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja saabistin_poika »

Siis ahtopainemittarin mukaan ahtaa kiihdytyksessä punaiselle ja mun mielestä tasasessa ajossakin liikaa kun ei oo kaasu kun puolessa välissä. Sit tulee fuel cutti jota seuraa limp mode. Korjaamolla kehotettiin kalvot tarkastamaan ja jos ei sillä onnaa niin viedä sinne.

Kokeilin tuota injektioruiskulla mutta kärki oli liika pieni ja vaikka yritin teipillä tiivistää ei pitäny. Koitin piruuttaen puhaltaa niin ei ainakaan anna sillein painetta läpi.
saabistin_poika
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14

Re: Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja saabistin_poika »

Ja tanko liikkui ainakin vähän.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No niin.

Vaihda hukkaportin kelloa ohjaava magneettiventtiili. Se on sitten hiukan eri kuin bypassin, vaikka samalta näyttävät.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saabistin_poika
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14

Re: Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja saabistin_poika »

Okei osaatko ohjeistaa miten tämä tehtäisiin? Täytyykö kello avata vai miten toimitaan?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

saabistin_poika kirjoitti:
Ke Kesä 15, 2022 08:59
Täytyykö kello avata ?
Ei, ei, ei ei :!: :!: :!: :!:
saabistin_poika kirjoitti:
Ke Kesä 15, 2022 08:59
Okei osaatko ohjeistaa miten tämä tehtäisiin?
https://saabwisonline.com/b2/9-3/2005/2 ... remove-60/
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saabistin_poika
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14

Re: Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja saabistin_poika »

Bypassin ja hukkiksen magneettiventtiilit on tatkastettu ja kummatkin on ehjiä. Mikäs ois seuravaa mahdollinen viantekijä?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vaihda ne silti.
Lisäksi, onko softattu? Jos on niin kenen?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saabistin_poika
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14

Re: Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja saabistin_poika »

On softattu ja ei tietoa kenen. Joku aiempi omistaja softannu/ softauttanut.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

saabistin_poika kirjoitti:
Ti Kesä 21, 2022 15:21
On softattu ja ei tietoa kenen. Joku aiempi omistaja softannu/ softauttanut.
Ok.
Kun ei kerran tietoa, niin softauta uudelleen :!:
Huonoja softia on liikenteessä. Toimivia ei ole kuin kolme: JC, Maptun ja Hirch. BSR on huonoista se kaikista pahin :twisted:
Vaihda silti vähintään se hukkportin kellon magneettiventtiili. Huomio sitten varaosanumero, koska se ei ole sama kuin bypassin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hukkaportin kalvon tarkistus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Yksi asia tässä tuli mieleen, että mikäli tuo korjaamo, jossa käytetiin, ei ole oiekin näihin Saabeihin erikoistunut eikä ole kunnon testeriä.
Vika saattaa olla myös sytytyspuolassa. Aika yleisesti alkaa pätkimään.
Siinä mielessä olisi syytä laittaa autoon kunnon testeri kiinni. Ellei tätä ole jo siis tehty.

Noin yleensä.
Yliahtaminen johtuu yleensä softaviasta tai hukkaportin magneettiventtiilin viasta. Tämä ilmeenee nopeana tärinänä (fuelcut) turvatoiminnon puuttuessa peliin.
Yksittäisen (tai muutaman) puolan pätkiminen aiheuttaa voimakasta nykimistunnetta. On aivan erilainen kuin tuo edellinen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin