Vikaa vian päälle. Merkkikorjaamo juttu?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Znarffi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2022 02:59
Paikkakunta: Oulu

Vikaa vian päälle. Merkkikorjaamo juttu?

Viesti Kirjoittaja Znarffi »

Eli siis 9-3 1.8t. Noin vuosi sitten vaihdettiin moottorin ohjausyksikkö ehjään ja toimi moitteettomasti, kunnes tuossa kesän alussa kotimatkalla auto alkoi nylkyttämään ja samalla antoi TCS/ABS ja ESP/ABS vikakoodia ja sammui tien reunaan.

Sitten pienen odottelun ja nollauksen jälkeen ajoin kotiin ilman vaivoja, kotona sitten luin perus obd:lla että kampiakselin asentotunnistin heittää vikakoodia että alhainen syöttöjännite, samaa näyttää ABS/TCS/ESP. Vein korjaamolle ja 2 viikon räpellyksen jälkeen vaihtoi kampin asentotunnistimen, mutta auto ei enää käynnisty ja antoi avaimet käteen ja sanoi että moottorin ohjauksessa jotain mitä ei osaa korjata.

Ja nyt Oulusta on Saabin merkkihuoltamo Åström menny konkurssiin vuoden alussa. Mihkä tämän nyt veisi tai mitä tälle nyt tekisi?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikaa vian päälle. Merkkikorjaamo juttu?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Olikos jossain täällä että saabhuoltajat olis åströmiltä siiryneet Mekonomenille?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikaa vian päälle. Merkkikorjaamo juttu?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tturku kirjoitti:
Ti Heinä 19, 2022 12:24
Olikos jossain täällä että saabhuoltajat olis åströmiltä siiryneet Mekonomenille?
Näin ainakin on kerrottu.

Linnanmaan Autohuolto (oli osa Åströmiä) on ainakin oman havaintoni mukaan muuttunut Mekonomeksi. Limingantullin vanhasta Åströmistä en itse tiedä varmaksi. Tämä Limingantullin paikka oli se varsinainen Saab ja Opel huolto. Ja osasivat hommansa. Kai se sekin on nykyään sitten Mekonomen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikaa vian päälle. Merkkikorjaamo juttu?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Znarffi kirjoitti:
Ti Heinä 19, 2022 03:42
Vein korjaamolle ja 2 viikon räpellyksen jälkeen vaihtoi kampin asentotunnistimen, mutta auto ei enää käynnisty ja antoi avaimet käteen ja sanoi että moottorin ohjauksessa jotain mitä ei osaa korjata.
Onkohan vahdettu alkuperäinen tunnistin?
Saab Trionic 8 on pahuksen tarkka eikä siinä oikein tarvike osat toimi :wink: .

Mikä oli tai on tarkka vikakoodi, joka viittasi kampiakselin anturiin?
Mikäli siitä tulee edelleen vikakoodi niin melkein väittäisin johtosarjan olevan poikki ECU:n ja anturin välillä.

Perustelen tuon seuraavasti:
- anturi on induktiivinen, jossa sauvamagneetin ympärille on käämitty lanka eli anturi on siis kaksijohtiminen
- kampiakselin reikälevyn pyöriessä sauvamagneetin magneettivuo muuttuu ja tämä indusoi käämiin reikälevyn reikien tahdissa muuttuvan vaihtosähkön
- mikäli käämi tai johtosarja on poikki, ei ECU:lle näy käämin resistanssia ja siitä syntyy vikakoodi
- mikäli sauvamagneetti on murtunut tai magneetti heikentynyt, niin resistiivisesti anturi näyttää olevan kunnossa, mutta signaali on heikko tai katkonainen. Tästä ei aina tule vikakoodia, vaikka auto ei käynnisty, johtuen YKK kohdan tunnistamisvaikeudesta
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Vikaa vian päälle. Merkkikorjaamo juttu?

Viesti Kirjoittaja Numba »

Znarffi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2022 02:59
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikaa vian päälle. Merkkikorjaamo juttu?

Viesti Kirjoittaja Znarffi »

petrisa kirjoitti:
Ti Heinä 19, 2022 13:58
Onkohan vahdettu alkuperäinen tunnistin?
Saab Trionic 8 on pahuksen tarkka eikä siinä oikein tarvike osat toimi :wink: .

Mikä oli tai on tarkka vikakoodi, joka viittasi kampiakselin anturiin?
Luulen että motonetistä ostettu Opel osa ja vikakoodi oli '' P0337 ''. Ja ABS jne. koodi oli C0800
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikaa vian päälle. Merkkikorjaamo juttu?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Znarffi kirjoitti:
Ti Heinä 19, 2022 17:03
Luulen että motonetistä ostettu Opel osa ja vikakoodi oli '' P0337 ''. Ja ABS jne. koodi oli C0800
P0337: kampiakselin tunnistin, katkos
Eli aivan kuten arvelinkin tuossa edellä.
Myös ABS/TCS/ESP eivät toimi ja vikatila myös sinne.

Motonetin sivujen mukaan kampiakseli- eli YKK- anturi alkuperäinen Bosch laatu. Se mitä ilmeisemmin ihan toimiva, mutta mitä todennäköisemmin vika on siis johtosarjassa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin