Akun Vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
MikMy
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Elo 22, 2022 11:19

Akun Vaihto

Viesti Kirjoittaja MikMy »

Tereve.
Tuoreena foorumilaisena ja juuri ensimmäisen SAABini viimein sain hankittua( 2007 9-3 1,9Tid aut.)Auto toimii kun unelma ja ajelen n.400km viikossa.Kysymys kuuluukin että akku pitäisi vaihtaa,elikä onko jotain mitä pitäisi tietä ennenkuin otan irti vanhan akun tai kun laitan uuden akun?
Nollittaako se jotain ja miten toi CIM moduli reagoi siihen ym.?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Akun Vaihto

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei tarvii mitään muuta tehdä kun akku vaihtaa. Kello menee sekaisin jos tarpeeksi pitkään pitää akkua irti mutta ylen kanava päälle ja RDS:n kautta päivitys hoitaa homman muutamassa sekunnissa taas kuntoon.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
MikMy
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Elo 22, 2022 11:19

Re: Akun Vaihto

Viesti Kirjoittaja MikMy »

Kiitoksia,asia selkee
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Akun Vaihto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ehjän CIMin vikaantuminen akkua vaihtaessa on legendaa. Ehjä kestää normaalisti sen, mitä kuuluukin, akun vaihto mukaan luettuna. Jos CIM hajoaa akkua vaihtaessa, niin se oli jo vikaantunut tai akkua vaihtaessa tehtiin asennusvirhe.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Akun Vaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Pakari kirjoitti:
Ma Elo 22, 2022 18:00
Ehjän CIMin vikaantuminen akkua vaihtaessa on legendaa. Ehjä kestää normaalisti sen, mitä kuuluukin, akun vaihto mukaan luettuna. Jos CIM hajoaa akkua vaihtaessa, niin se oli jo vikaantunut tai akkua vaihtaessa tehtiin asennusvirhe.
Ehkä legendaa, mutta mulla ainakin CIM lakkasi toimimasta sinä aikana kun akkukaapeli oli muutaman tunnin irti. Toki mahdollista että se olisi hetikohta muutenkin hajonnut, mutta vian ilmaantuminen selvästi liittyi tuohon. Kenkä iski hieman kipinää irroittaessa tai asentaessa, autossa taitaa olla jonkin verran kulutusta päällä vartin verran sammutuksesta joten ei liene pahaksi odottaa hetki ennen kuin akun irrottaa.

CIM:n hajoamisen jälkeen olen ollut varovainen ja syöttänyt autoa virtalähteenä toimivalla akkulaturilla silloin kun akku on irti. Toinen syy virtalähteeseen on kyllä auton kellonajan nollaantuminen, mulla kun ei ole alkuperäisradiota paikoillaan niin kellonajan asetus on hieman työläs operaatio.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin