Ei ollut. Sen verran pitkällä kokemuksella asiasta puhun, etten vitsaile tälläisillä asioilla.
-08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä
Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä
Se on juuri noin kuin Pakari kertoi.
Varsinaisia ajoneston vikoja ei ole, mutta virta- tai rattilukko vikoja kylläkin. Ne tietenkin estävät auton käynnistämisen, kun virtalukko ei käänny ja rattilukko ei vapaudu. Ne eivät liity kuitenkaan avaimen tunnistamiseen ja sitä kautta ajonestoon. Vika on sähkö-mekaaninen ongelma virta-, rattilukko ja CIM osastolla.
Varsinaisia ajoneston vikoja ei ole, mutta virta- tai rattilukko vikoja kylläkin. Ne tietenkin estävät auton käynnistämisen, kun virtalukko ei käänny ja rattilukko ei vapaudu. Ne eivät liity kuitenkaan avaimen tunnistamiseen ja sitä kautta ajonestoon. Vika on sähkö-mekaaninen ongelma virta-, rattilukko ja CIM osastolla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä
Jaa jaa no mulla on tässä itsellänikin yksi jossa on juurikin ajoneston vika CIM hukannut/korruptoinut avainkoodit. Käsittääkseni netin mukaan tämä on jopa melko yleistä.
CIM kun pitää ja tarkistaa avainkoodit avaimista, ECU:lta ja keskustelee SCL:n sekä ISM:n kanssa niin kyllä mun mielestä noi viat on nimenomaan ajoneston vikoja. Toisinsanoen jos ISM ei lue jostain syystä avainkoodia tai ajoneston osa SCL ei vapauta rattia tai jos ajoneston keskeisin osa CIM on vikaantunut niin sekö ei ole ajoneston vika?
Eihän toki se että pyörittää, mutta ei starttaa viittaa ajonestoon vaikka ECU ohjaakin CIM:ltä OK tiedon saatuaan ruiskutuksen päälle koska nämä eivät lähtökohtaisesti anna edes startata jos ajonesto ei ole OK.
En halua jänkätä, mutta ihan mielenkiinnosta mikä sitten on varsinainen ajoneston vika?
CIM kun pitää ja tarkistaa avainkoodit avaimista, ECU:lta ja keskustelee SCL:n sekä ISM:n kanssa niin kyllä mun mielestä noi viat on nimenomaan ajoneston vikoja. Toisinsanoen jos ISM ei lue jostain syystä avainkoodia tai ajoneston osa SCL ei vapauta rattia tai jos ajoneston keskeisin osa CIM on vikaantunut niin sekö ei ole ajoneston vika?
Eihän toki se että pyörittää, mutta ei starttaa viittaa ajonestoon vaikka ECU ohjaakin CIM:ltä OK tiedon saatuaan ruiskutuksen päälle koska nämä eivät lähtökohtaisesti anna edes startata jos ajonesto ei ole OK.
En halua jänkätä, mutta ihan mielenkiinnosta mikä sitten on varsinainen ajoneston vika?
Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä
Ei ole kyllä yleistä, että CIM ei tunnista tai lue avainta. On aivan eri asia, mikäli joku on Techin kanssa töpeksinyt ja avaimet ovat kadonneet.
Se on tosiaan mielipide kysymys mihin ISM tai SCL vika tulkitaaan kuuluvaksi. Vikoja on myös CIM yksikössä myös niin, ettei se saa vapautettua virta- tai rattilukkoa.
Varsinaisen avaimen tunnistuksen epäonnistuminen (avain hukattu muistista tai väärä avain) ilmenee siitä, että työntessä virta-avaimen virtalukkoon tulee vika ilmoitus ajotietokoneeseen. Tarkkaa tekstiä en muista, mutta "key not accepted" tjsp se oli. Sama tulee vaikka virtalukkoon työntää sormen.
On toki mahdollista, että virtalukon läpän heräte piuha CIM:iin ei toimi, jos CIM tai ISM tältä osin rikki. Tällöin ei tietenkään auto reagoi mitenkään, vaikka virtalukkoon työntää mitä tahansa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä
Jeps juurikin "key not accepted" ja ulkomaan foorumeita kun lueskelee niin ei tuo mitenkään tavatonta tai harvinaista ole. Ei toki niin yleistä kun juurikin SCL/ISM viat. Usein ilmenee kaiketi huonon/loppujaan vetelevän akun antaessa viimeset virrat, jonka jälkeen CIM on "rikki". Ilmeisesti tämä on yleisempää juurikin alkupään NG 9-3:ssa. En ole vielä ottanut dumppia vanhasta CIM:stä, mutta veikkaan että avaimet ovat tosiaan korruptoituneet tai joku kohta tuolta avaindatasta jääpi nähtäväksi mikä on tuomio tuon oma CIM:n osalta.petrisa kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 11:58Varsinaisen avaimen tunnistuksen epäonnistuminen (avain hukattu muistista tai väärä avain) ilmenee siitä, että työntessä virta-avaimen virtalukkoon tulee vika ilmoitus ajotietokoneeseen. Tarkkaa tekstiä en muista, mutta "key not accepted" tjsp se oli. Sama tulee vaikka virtalukkoon työntää sormen.
Mutta tämä on täysin OT tähän alkuperäiseen asiaan.
Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä
Mistä tuo "tieto" on peräisin, että akun huono kunto johtaa CIM:in vioittumiseen? Jos CIM ei kestä normaalia akun vaihtoa tai akun kenkien irroitusta, niin se on jo silloin rikki. Akun vaihto tai kenkien irtikäyttäminen ei sitä riko. Saab ei ole suunnitellut autoa, josta akkua ei voida käyttää tarvittaessa irti. Miettikääs nyt vähän näitten teorioidenne kanssa...
Itelläkin kolkkiin tuli viime keväänä akkuun kennovika yön aikana, ja akun napajännite putosi 11,50V. Keskuslukko toimi normaalisti 11,5V jännittellä, mutta auto ei tietenkään käynnistynyt. CIM tai mikään muukaan komponetti ei vikaantunut tämän seurauksena. Uusi akku kiinni ja rokki soi taas...
Itelläkin kolkkiin tuli viime keväänä akkuun kennovika yön aikana, ja akun napajännite putosi 11,50V. Keskuslukko toimi normaalisti 11,5V jännittellä, mutta auto ei tietenkään käynnistynyt. CIM tai mikään muukaan komponetti ei vikaantunut tämän seurauksena. Uusi akku kiinni ja rokki soi taas...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä
"Tieto" on sekä kokemusperäistä (akku kypsä ei jaksanut kunnolla startata -> akun vaihto uuteen -> key(s) not accepted) että nettiperäistä, samankaltaisia ollut ainakin tosiaan "ulkomaanelävillä". Oma spekulaatio että starttausyritys huonolla akulla aiheuttaa virtapiikkiä tai voltagedropin sopivassa kohdassa tms. joka vanhentuneen (elektroniset komponentit ikääntyy) CIM:n kanssa saataa aiheuttaa CIM:n avaintiedon korruptoitumisen. Disclaimer: viimeinen lause on tosiaan omaa spekulaatiota.
En sano että huono akku rikkoo CIM:n vaan, että jo hieman kypsynyt CIM saattaa herkemmin mennä sekaisin huonon akun kanssa. Tuo teoria tosiaan selviää vasta kun ehdin ottamaan dumpin tuosta vanhan CIM:n datasta. Ja kuten sanoin tämä tuntuu olevan yleisempää näiden alkupään autojen kanssa.
En sano että huono akku rikkoo CIM:n vaan, että jo hieman kypsynyt CIM saattaa herkemmin mennä sekaisin huonon akun kanssa. Tuo teoria tosiaan selviää vasta kun ehdin ottamaan dumpin tuosta vanhan CIM:n datasta. Ja kuten sanoin tämä tuntuu olevan yleisempää näiden alkupään autojen kanssa.