-08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

JMSC kirjoitti:
Ti Marras 22, 2022 20:46
Pakari kirjoitti:
Su Loka 30, 2022 17:52
Mutta ajonestossa se vika ei ole. Saabeissa ei käytännössä koskaan ole ajonestovikoja, joten sen tutkintalinjat voit unohtaa.
Anteeksi pakko kysyä aiheen vierestä olihan tämä sarkasmia? :lol:
Ei ollut. Sen verran pitkällä kokemuksella asiasta puhun, etten vitsaile tälläisillä asioilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se on juuri noin kuin Pakari kertoi.
Varsinaisia ajoneston vikoja ei ole, mutta virta- tai rattilukko vikoja kylläkin. Ne tietenkin estävät auton käynnistämisen, kun virtalukko ei käänny ja rattilukko ei vapaudu. Ne eivät liity kuitenkaan avaimen tunnistamiseen ja sitä kautta ajonestoon. Vika on sähkö-mekaaninen ongelma virta-, rattilukko ja CIM osastolla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
JMSC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 12:31

Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Jaa jaa no mulla on tässä itsellänikin yksi jossa on juurikin ajoneston vika CIM hukannut/korruptoinut avainkoodit. Käsittääkseni netin mukaan tämä on jopa melko yleistä.

CIM kun pitää ja tarkistaa avainkoodit avaimista, ECU:lta ja keskustelee SCL:n sekä ISM:n kanssa niin kyllä mun mielestä noi viat on nimenomaan ajoneston vikoja. Toisinsanoen jos ISM ei lue jostain syystä avainkoodia tai ajoneston osa SCL ei vapauta rattia tai jos ajoneston keskeisin osa CIM on vikaantunut niin sekö ei ole ajoneston vika?

Eihän toki se että pyörittää, mutta ei starttaa viittaa ajonestoon vaikka ECU ohjaakin CIM:ltä OK tiedon saatuaan ruiskutuksen päälle koska nämä eivät lähtökohtaisesti anna edes startata jos ajonesto ei ole OK.

En halua jänkätä, mutta ihan mielenkiinnosta mikä sitten on varsinainen ajoneston vika?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

JMSC kirjoitti:
Ke Marras 23, 2022 07:20
Jaa jaa no mulla on tässä itsellänikin yksi jossa on juurikin ajoneston vika CIM hukannut/korruptoinut avainkoodit. Käsittääkseni netin mukaan tämä on jopa melko yleistä.
Ei ole kyllä yleistä, että CIM ei tunnista tai lue avainta. On aivan eri asia, mikäli joku on Techin kanssa töpeksinyt ja avaimet ovat kadonneet.
Se on tosiaan mielipide kysymys mihin ISM tai SCL vika tulkitaaan kuuluvaksi. Vikoja on myös CIM yksikössä myös niin, ettei se saa vapautettua virta- tai rattilukkoa.

Varsinaisen avaimen tunnistuksen epäonnistuminen (avain hukattu muistista tai väärä avain) ilmenee siitä, että työntessä virta-avaimen virtalukkoon tulee vika ilmoitus ajotietokoneeseen. Tarkkaa tekstiä en muista, mutta "key not accepted" tjsp se oli. Sama tulee vaikka virtalukkoon työntää sormen.

On toki mahdollista, että virtalukon läpän heräte piuha CIM:iin ei toimi, jos CIM tai ISM tältä osin rikki. Tällöin ei tietenkään auto reagoi mitenkään, vaikka virtalukkoon työntää mitä tahansa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
JMSC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 12:31

Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä

Viesti Kirjoittaja JMSC »

petrisa kirjoitti:
Ke Marras 23, 2022 11:58
JMSC kirjoitti:
Ke Marras 23, 2022 07:20
Jaa jaa no mulla on tässä itsellänikin yksi jossa on juurikin ajoneston vika CIM hukannut/korruptoinut avainkoodit. Käsittääkseni netin mukaan tämä on jopa melko yleistä.
Varsinaisen avaimen tunnistuksen epäonnistuminen (avain hukattu muistista tai väärä avain) ilmenee siitä, että työntessä virta-avaimen virtalukkoon tulee vika ilmoitus ajotietokoneeseen. Tarkkaa tekstiä en muista, mutta "key not accepted" tjsp se oli. Sama tulee vaikka virtalukkoon työntää sormen.
Jeps juurikin "key not accepted" ja ulkomaan foorumeita kun lueskelee niin ei tuo mitenkään tavatonta tai harvinaista ole. Ei toki niin yleistä kun juurikin SCL/ISM viat. Usein ilmenee kaiketi huonon/loppujaan vetelevän akun antaessa viimeset virrat, jonka jälkeen CIM on "rikki". Ilmeisesti tämä on yleisempää juurikin alkupään NG 9-3:ssa. En ole vielä ottanut dumppia vanhasta CIM:stä, mutta veikkaan että avaimet ovat tosiaan korruptoituneet tai joku kohta tuolta avaindatasta jääpi nähtäväksi mikä on tuomio tuon oma CIM:n osalta.

Mutta tämä on täysin OT tähän alkuperäiseen asiaan. :oops:
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mistä tuo "tieto" on peräisin, että akun huono kunto johtaa CIM:in vioittumiseen? Jos CIM ei kestä normaalia akun vaihtoa tai akun kenkien irroitusta, niin se on jo silloin rikki. Akun vaihto tai kenkien irtikäyttäminen ei sitä riko. Saab ei ole suunnitellut autoa, josta akkua ei voida käyttää tarvittaessa irti. Miettikääs nyt vähän näitten teorioidenne kanssa...

Itelläkin kolkkiin tuli viime keväänä akkuun kennovika yön aikana, ja akun napajännite putosi 11,50V. Keskuslukko toimi normaalisti 11,5V jännittellä, mutta auto ei tietenkään käynnistynyt. CIM tai mikään muukaan komponetti ei vikaantunut tämän seurauksena. Uusi akku kiinni ja rokki soi taas...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JMSC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 12:31

Re: -08 1.8T ei käynnisty/ajonesto päällä

Viesti Kirjoittaja JMSC »

"Tieto" on sekä kokemusperäistä (akku kypsä ei jaksanut kunnolla startata -> akun vaihto uuteen -> key(s) not accepted) että nettiperäistä, samankaltaisia ollut ainakin tosiaan "ulkomaanelävillä". Oma spekulaatio että starttausyritys huonolla akulla aiheuttaa virtapiikkiä tai voltagedropin sopivassa kohdassa tms. joka vanhentuneen (elektroniset komponentit ikääntyy) CIM:n kanssa saataa aiheuttaa CIM:n avaintiedon korruptoitumisen. Disclaimer: viimeinen lause on tosiaan omaa spekulaatiota.

En sano että huono akku rikkoo CIM:n vaan, että jo hieman kypsynyt CIM saattaa herkemmin mennä sekaisin huonon akun kanssa. Tuo teoria tosiaan selviää vasta kun ehdin ottamaan dumpin tuosta vanhan CIM:n datasta. Ja kuten sanoin tämä tuntuu olevan yleisempää näiden alkupään autojen kanssa.
Vastaa Viestiin