XWD:n takaiskarit

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
lampuri
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 19:54
Paikkakunta: Lapinlahti

XWD:n takaiskarit

Viesti Kirjoittaja lampuri »

Olen jo vuosia tuskaillut jatkuvasti rikkoutuvista Nivomatin iskareista ja kun minulle annettiin ohjeet asian korjaamiseksi, niin ryhdyin toimeen. Ohjeen mukaan piti vaihtaa myös jouset (miksi ?) Eibach1200.250.0350, joihin Buickin kumit ala- ja yläpäähän sekä iskareiksi Bilstein 24-102520. Asennuksen jälkeen auto on tuntunut todella hyvältä ajaa mutta kun tuli katsastus niin kaikki romahti. Vaihto tuli julki kun en kurja maalannut jousia mustaksi ja olivat vielä pesun jäljeltä. Katsastajan mielestä kyseisiä jousia ei voi hyväksyä XWD:hen. Täytyykö EIbachit otta pois ja vanhat tilalle ( ovat muuten yllättävän rennot ) ja voiko Bilsteinit, jotka ovat alkuperäisiä lyhyemmät, jättää?
Saabisti 70-luvulta
Saab 9-5 2.3 sc biopower -10 , Saab 9-3 XWD sc biopower -10.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1794
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD:n takaiskarit

Viesti Kirjoittaja mikan »

OHO!

Mulla ei mennyt leimalla läpi, kun toinen nivomateista oli vuotanut voimansa ulos. Laitoin tilalle Eibachit ja B6-Bilsteinit. Uudessa katsatuksessa todettiin, että hyvät on iskariarvot ja "leima paperiin". Mä laitoin 1200.250.0325 Eibachit. Mun mielestä olisi voinut olla vieläkin löysemmät.

Alunperin piti laittaa lyhyemmät Eibachit ja korkeuden "säätöpalat", mutta ei ollut saatavuutta. Muutenkin meni yli kuukauden, joten katsastus alkoi alusta.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1794
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD:n takaiskarit

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ainiin, mulla olis se toinen ehjä Nivomat kaapissa, jos kiinnostaa. :wink:
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5260
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: XWD:n takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Onpas ollut katsarilla pipo kireällä.
Tein joskus noista vertailua ja taulukkoakin. Nivomatin alkuperäisjouset ovat luokkaa 200lbs, koska nivomatit kantaa osan kuormasta. Etuvedon jouset on luokkaa 275-300 ja siihen verraten 325-350 on todella sopiva jousi xwd:n perälle.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1794
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD:n takaiskarit

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: XWD:n takaiskarit

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Vei viime kevään oman kulkineen iskari jousi vaihdosta suoraan katsastukseen. Sanoi vaan, että taitaa olla tuore setti alla.
Ja tosiaan eibach ja bilstein ja la crossen kumit laitatin.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1794
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD:n takaiskarit

Viesti Kirjoittaja mikan »

Millainen teksti tuli katsastuslappuun, kun Eibacheja ei hyväksytty?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
lampuri
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 19:54
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: XWD:n takaiskarit

Viesti Kirjoittaja lampuri »

Olin tässä viikon poissa tietsikan ääreltä, eli vastaan nyt tuohon kysymykseen katsasatajan merkinnästä. Eli kirjoitti: Rekisterimerkinnät, Jousitusta muutettu, muutoskatsastettava, Takana vas. ja oik. Sitten suurilla kirjaimilla HYLÄTTY. Suullisesti sanoi, että jousien valmistajalta tai maahantuojalta on saatava lausunto jousien sopivuudesta autoon.
Saabisti 70-luvulta
Saab 9-5 2.3 sc biopower -10 , Saab 9-3 XWD sc biopower -10.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1794
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD:n takaiskarit

Viesti Kirjoittaja mikan »

Grrr... pitäisköhän varmuuden vuoksi ottaa ennen leimaa jouset irti ja maalata mustaksi. :( Vaikka ne siis viime vuonna meni läpi ilman mitään ihmettelyä. Voin toki sanoa, että alkuperäiset ruosteiset jouset kävi puhalluksessa ja pulverimaalauksessa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XWD:n takaiskarit

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Jep, ilmeisesti tässä on jotenkin tiukentunut (?) linja viime vuosina. Omassa kulkineessa tuli myös katsastuksessa hylsy, kun edellisen omistajan toimesta vaihdetut (hieman matalammat) jouset (Lowtec) ei ollut muutoskatsastettu. Olleet kuitenkin jo pari edellistä katsastuskertaa iloisesti alla. Muutoskatsastukseen vaadittiin lisäksi todistus pyöränkulmien suuntauksesta. Maanantaina katsotaan, mitä setä toteaa, aika on nyt lippulappusten kanssa varattu muutoskatsastukseen.

Niin, ja ajanvarauksessa kysyivät, että varataanko jälkitarkastus samalla :D , tuo muutoskatsastuksen puute oli siis ainoa syy hylsyyn. Eli ensin setä tekee muutoskatsastuksen, ja sitten se tarkistaa seuraavalle laskulle, oliko muutoskatsastus tehty :lol:
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1794
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD:n takaiskarit

Viesti Kirjoittaja mikan »

Lampuri, mites jousien katsastuksen kanssa lopulta kävi? Mä kävin tänään katsastuttamassa oman nelikon jossa on eibachit ja bilsteinit. Ei huomautettavaa, taskulampulla taisi katsoa mitä lukee iskarissa. Niin tai jousista ja iskareista ei ollut huomautettavaa, mutta takana vetarin sisempi suojakumi oli rikki. Tilasin Autodocista uudet. Toivottavasti on sopivat.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin