Nykiminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Vikana on siis raju nykäisy joka tulee ahtojen noustua tappiin (1.4 baria)
Nykäisy tuntuu siltä, kuin seinään ajaisi ja veto loppuun sekunniksi kunnes jatkuu taas.
Autooni on keväällä laitettu jc biopower softa + rautamuutokset.
Puolat vaihdettu alkuperäislaatuisiin vuoden sisällä. Tulpat ovat uudet NGK bkr7esc-11, joista olen säätänyt kärkiväliä hiukan pienemmäksi.
Molemmat mankkuvenat on uusittu myös parin vuoden sisällä. Mitään vikakoodia ei anna, joten mistä vikaa kannattaisi alkaa etsimään?
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja anv »

Noilla tiedoilla täältä arvaus että yliahto.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

anv kirjoitti:
To Joulu 01, 2022 21:52
Noilla tiedoilla täältä arvaus että yliahto.
Tuossa 1.4 barissa ne on ollut torque apin mukaan ja toiminut hyvin.
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Saako Torquella missfirelaskurin auki? Jos ei saa, niin Techillä sitte. Ei se katkos sekuntia kestä, mutta kyllä isolla vedolla sitäkin voi kuvailla kuin "seinään ajaisi".
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Joulu 02, 2022 09:26
Saako Torquella missfirelaskurin auki? Jos ei saa, niin Techillä sitte. Ei se katkos sekuntia kestä, mutta kyllä isolla vedolla sitäkin voi kuvailla kuin "seinään ajaisi".
Kyllä pitäis saada. Täytyy katsoa se sitten seuraavaks.
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5640
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jan89 kirjoitti:
Pe Joulu 02, 2022 07:49
anv kirjoitti:
To Joulu 01, 2022 21:52
Noilla tiedoilla täältä arvaus että yliahto.
Tuossa 1.4 barissa ne on ollut torque apin mukaan ja toiminut hyvin.
Kannattaa muistaa, että ahtopaine ei ole ns. määräävä tekijä Trionic 7 ja Trionic 8 järjestelmissä. Ahtopaineella toteutunut ilmamassa sen sijaan on. Järjestelmän toimiessa oikein ilman lämpötila vaikuttaa ahtopaineeseen ja järjestelmä tavoittelee pyydettyä ilmamassa - ei ahtopainetta.

Jos aina lämpötilasta riippumatta järjestelmä tuuppaa 1,4 bar ahtopainetta niin silloin jotain vikaa säätöjärjestelmässä on. 1,4 bar ahtopaineella saavutetaan kylmällä ilmalla isompi ilmamassa kuin kuumilla ilmoilla, näin mutkat suoraksi oikeistuna. Fuel cut on ilmamassarajotteinen, jos järjestelmän mukaan tulee liikaa mitattua ilmamassa niin tapahtuu fuel cut, joka on juuri kuvatun kaltainen ilmiö.

Eli kylmillä ilmoilla ahtopaineen pitäisi laskea ja kuumilla nousta, jotta pyydetty ilmamassa toteutuu. Eli joo, yliahtaa, eli siis tulee liikaa ilmaa syystä tai toisesta. Fuelcutista tulee varmasti missfireä, mutta tuskin se tuo lisäarvoa tarkastella missfirejä tässä tapauksessa.

Mitä rautamuutoksia autossa on, ja oletko softaamisen jälkeen tehnyt jotain rautamuutoksia?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Pakari kirjoitti:
Pe Joulu 02, 2022 12:09
Jan89 kirjoitti:
Pe Joulu 02, 2022 07:49
anv kirjoitti:
To Joulu 01, 2022 21:52
Noilla tiedoilla täältä arvaus että yliahto.
Tuossa 1.4 barissa ne on ollut torque apin mukaan ja toiminut hyvin.
Kannattaa muistaa, että ahtopaine ei ole ns. määräävä tekijä Trionic 7 ja Trionic 8 järjestelmissä. Ahtopaineella toteutunut ilmamassa sen sijaan on. Järjestelmän toimiessa oikein ilman lämpötila vaikuttaa ahtopaineeseen ja järjestelmä tavoittelee pyydettyä ilmamassa - ei ahtopainetta.

Jos aina lämpötilasta riippumatta järjestelmä tuuppaa 1,4 bar ahtopainetta niin silloin jotain vikaa säätöjärjestelmässä on. 1,4 bar ahtopaineella saavutetaan kylmällä ilmalla isompi ilmamassa kuin kuumilla ilmoilla, näin mutkat suoraksi oikeistuna. Fuel cut on ilmamassarajotteinen, jos järjestelmän mukaan tulee liikaa mitattua ilmamassa niin tapahtuu fuel cut, joka on juuri kuvatun kaltainen ilmiö.

Eli kylmillä ilmoilla ahtopaineen pitäisi laskea ja kuumilla nousta, jotta pyydetty ilmamassa toteutuu. Eli joo, yliahtaa, eli siis tulee liikaa ilmaa syystä tai toisesta. Fuelcutista tulee varmasti missfireä, mutta tuskin se tuo lisäarvoa tarkastella missfirejä tässä tapauksessa.

Mitä rautamuutoksia autossa on, ja oletko softaamisen jälkeen tehnyt jotain rautamuutoksia?
Nykimiset alkoivat juurikin ilmojen viilennettyä. Joo, samat ahdot oli Torquen mukaan nyt kuin kesälläkin. niin ja en ole tehnyt muutoksia softaamisen jälkeen.

- 3 tuuman putki turbolta loppuun.
- isompi välijäähdytin
- bosch ev14 530cc suuttimet
- uudempi idm moduuli
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5640
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Olisikohan softassa hieman liian agressiivinen ahtopaineen säätökartta näin kylmille/viileille keleille. Oliko auto varmasti täysin kunnossa kun softaa tehtiin? Tällä tarkoitan sitä, ettei softaa tehty/säädetty "vialliseen" autoon ja tämän jälkeen korjattu jotain, esim. ne magneettiventtiilit joista mainitsit. Jos autosta ei löydy teknistä vikaa, niin itse kysäisisin softan tekijältä tuosta asiasta.

Bypassin kalvon voisit testata, että onko se varmasti ehjä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Kyllä se ihan kunnossa oli softatessa. Täytyy vielä kattoo se bypassi ja ehkä ne missfiretkin.
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Nykimen loppui kun vaihtoi puolat taas uusiin. Alkaa turhauttaa tämä puolien jatkuva hajoaminen. Edelliset puolat olivat korkeintaan puolitoista vuotta vanhat. Eikö nämä orkkispuolat kestä softatuissa kauempaa? Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia? Pitäisi ehkä tehdä uusi ketju aiheesta :roll:
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Vastaa Viestiin