93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta
Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta
Ei asiasta väitellä kannata, koska se ei muuta sitä asiaa, että esim. tuossa allekirjoituksen MY03:ssa ei korjaantunut käynnistyminen edes sillä tehtaan viimeisimmällä softaversiolla vaikka miten sitä olisi korjattu ja ruuvattu. Autolla oli ajettu silloin 80tkm. Ongelma oli edelleen olemassa ko. autossa, kun se minulta lähti 183tkm ajettuna eteenpäin seuraavalle omistajalle. Vaikka sitä vuosien varrella oltiinkin saatu parannettua, siten että käynnistysongelmat alkoivat aluksi jo 0c ulkoilmassa, ja viimeisimmissä versioissa kun pakkasta oli enemmän kuin -20c.
Se väittely ei myöskään muuta sitä, että näköjään joillakin se on saatu toimimaan, ja hyvä niin. Varmin tapa kuitenkin välttyä säädöltä ja ongelmilta on laittaa luetteloiden mukainen säteilylämmitin, eikä lähteä laittamaan muuntyyppisiä lämmittimiä.
Se väittely ei myöskään muuta sitä, että näköjään joillakin se on saatu toimimaan, ja hyvä niin. Varmin tapa kuitenkin välttyä säädöltä ja ongelmilta on laittaa luetteloiden mukainen säteilylämmitin, eikä lähteä laittamaan muuntyyppisiä lämmittimiä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta
Voi olla varmin, mutta en tiedä onko siihen nyt välttämättä tarvetta. Ei kai tuo nyt iso juttu ole ottaa piuha irti ja odottaa 1..2 min. ja sitten käynnistää. Se tuntui ainakin minulla toimivan "satavarmasti".
Sitäpä en tiedä miten tämä B207 kone suhtautuu kiertovesipumpulla olevaan letkulämmittimeen, joka asennetaan lämppärin kennon menovesiletkuun .
Omassa Z19DTR (diesel) on tälläinen. Aivan huikean hyvä laite Käynnistys on kuin kuuluisan palmun alta. Edes hehkun valo ei välähdä. ESID näyttää ennen käynnistystä parin kymmenen asteen pakkasessa ja parin tunnin lämmityksen jälkeen yli 40 asteen moottorin lämpötilaa.
Eri koneita toki ovat (B207 vs Z19), niin ei voi tietää. Periaatteessahan tuo kiertovesipumpullinen letkulämmitin vastannee polttoainekäyttöistä lämmitintä (Webasto tai Eberi) vain pienemmällä teholla, niin luulisi sen toimivan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta
Onhan se Calixin luettelossa se lohkolämmitinkin. Hyvin tuo ainakin minulla toimii ja pakko kai sen on toimia, kun tehdaskin on niitä biopowereihin työntänyt
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta
Juu eikä tässä tarkoitus ole väitellä ihmetyttää vain kun esim. allekirjoittaneen MY 06 farkkuun on 2008 tullut mm. tällainen ECU ohjelmistoversion päivitys maininnalla:
21.2.2008
Tuotenumero 55569578
Uuden lämpötilaehdon käyttöönotto lohkolämmittimen toiminnan mahdollistamiseksi.
Viive Lambda suljetun piirin ohjauksessa, kun lohkolämmitin havaitaan.
Niin ihmetyttää kun osalla nämä toimivat täysin ja osalla ei mitenkään, että voiko tosiaan olla kyse niin erilaisista moottoriyksilöistä. Vai voiko kyseessä ollakkin jokin muu vika?
21.2.2008
Tuotenumero 55569578
Uuden lämpötilaehdon käyttöönotto lohkolämmittimen toiminnan mahdollistamiseksi.
Viive Lambda suljetun piirin ohjauksessa, kun lohkolämmitin havaitaan.
Niin ihmetyttää kun osalla nämä toimivat täysin ja osalla ei mitenkään, että voiko tosiaan olla kyse niin erilaisista moottoriyksilöistä. Vai voiko kyseessä ollakkin jokin muu vika?
Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta
Onhan se Defallakin lohkolämmitin. Mulla oli sellainen. Eli siis koneessa on paikka lohkolämmittimelle, mitä ei nykyään monessa autossa ole.
Joten tähän koneeseen on tarkoitettu lohkolämmitin. Siitäkin on turha kiistellä, kun ei Saab olisi muutoin sille paikkaa lohkoon järjestänyt. Ei se sinne ole itsestään eikä vahingossa tullut.
Se, että lohkolämmitin kylmällä ilmalla on aluksi tuottanut tuota ongelmaa, on Saabin oma epähuomiossa jäänyt moka ja ovat toki sen myöhemmin sitten huomanneet ja korjanneet.
Turhaa tästä on enää enempää jauhaa, kun asia on tiedossa ja sen tiedetään olevan ominaisuus eikä vika sekä ratkaisut ovat olemassa
- odota minuutti pari piuhan irroituksen jälkeen
- ellei edellinen miellytä, vaihda se lämmitin säteilylämmittimeen (on sekin parempi kuin ilman lämmitystä)
- päivitä ECU:n softa uudempaan, jossa tuo lohkolämppärin ongelma on poistettu
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta
Juuri näin mielestäni näistä asioista olis vaan hyvä pystyä keskustelemaan.
Defalta löytyy myös lohkolämmitin tuohon tehtaan paikkaan. Ainakin allekirjoittaneelle calixit kestää alle 24kk eikä niitä jaksa jatkuvasti vaihdella vaikka onnistuukin parkkipaikalla talvellakin.
Defalta löytyy myös lohkolämmitin tuohon tehtaan paikkaan. Ainakin allekirjoittaneelle calixit kestää alle 24kk eikä niitä jaksa jatkuvasti vaihdella vaikka onnistuukin parkkipaikalla talvellakin.
Viimeksi muokannut JMSC, Ti Joulu 06, 2022 18:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta
Moottorinlämmitin asennetaan termostaattikoteloon, ei lohkoon.petrisa kirjoitti: ↑Ti Joulu 06, 2022 16:19Onhan se Defallakin lohkolämmitin. Mulla oli sellainen. Eli siis koneessa on paikka lohkolämmittimelle, mitä ei nykyään monessa autossa ole.
Joten tähän koneeseen on tarkoitettu lohkolämmitin. Siitäkin on turha kiistellä, kun ei Saab olisi muutoin sille paikkaa lohkoon järjestänyt. Ei se sinne ole itsestään eikä vahingossa tullut.
Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta
Kyllä mutta sitä kutsutaan käsittääkseni silti lohkolämmittimeksi ja on perinteisen lohkolämmittimen "tyyppinen". Eihän näissä lohkossa ole vesitilaan asennettavalle elementillä kaiketi paikkaakaan.Risto kirjoitti: ↑Ti Joulu 06, 2022 16:49Moottorinlämmitin asennetaan termostaattikoteloon, ei lohkoon.petrisa kirjoitti: ↑Ti Joulu 06, 2022 16:19Onhan se Defallakin lohkolämmitin. Mulla oli sellainen. Eli siis koneessa on paikka lohkolämmittimelle, mitä ei nykyään monessa autossa ole.
Joten tähän koneeseen on tarkoitettu lohkolämmitin. Siitäkin on turha kiistellä, kun ei Saab olisi muutoin sille paikkaa lohkoon järjestänyt. Ei se sinne ole itsestään eikä vahingossa tullut.
Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta
Käytännössä sama asia. Aivan turhaa saivartelua ja näsäviisastelua tässä asiassa .
Juuri kuten edellä sanottiin, sitä kutsutaan lohkolämmitimeksi, kun on moottorin vesitilassa.
Defa
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/500/ ... mitys-Defa tuote 45-11592
On toki se säteiylämmitinkin tarjolla
Myös Calixilta löytyy
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/500/ ... itys-Calix
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta
Kannattaa kuitenkin ostaa se lämmitin moottorinlämmittimenä esim. tuolta: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... inlammitin, jolloin säästää 20 € verrattuna Motonetin 129 € maksavaan lohkolämmittimeen https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=500.
Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta
Aivan mahtavaa.Risto kirjoitti: ↑Ti Joulu 06, 2022 21:21Kannattaa kuitenkin ostaa se lämmitin moottorinlämmittimenä esim. tuolta: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... inlammitin, jolloin säästää 20 € verrattuna Motonetin 129 € maksavaan lohkolämmittimeen https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=500.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)