93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Apexi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2022 08:23

93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Tervehdys, uusi saabisti kyseessä.

Perheestä löytyy 93 2006 175hp turbomalli, kesällä, keväällä ja syksyllä käynnistyy erinomaisesti. Kylmien kelien tullessa lämmityspiuhasta (noin 1,5h lämmitystä) käynnistyy erittäin huonosti. Vaatii noin minuutin käynnistyksen jotta käynnistyy.

Mistä oheinen voisi johtua, mistä lähteä tutkimaan? Autossa perinteinen defan letkulämmitin.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Väärän tyyppinen "lohko"/moottorinlämmitin. Näissä täytyisi käyttää säteilylämmitintä.

Letku- ja vesitilavastus huijaavat lämpötila-anturia, ja moottoria yritetään käynnistää väärillä polttoainekartoilla/rikastuksella. Tämä korostuu kylmillä ilmoilla. Ensiapuna anna moottorin jäähtyä pari minuuttia ennen käynnistystä. Autossa ei siis itsessään ole vikaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä, juuri kuten edellä.
On siis ominaisuus, ei vika. Korjaantuu tuolla, kun piuha on hetken pois ennen käynnistystä. Tästä onkin ollut täällä palstalla paljon juttua ja asia on juuri noin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Apexi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2022 08:23

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Kiitos erittäin paljon vastauksista. Testataampa tuota ilman lämmitystä hetkenaikaa ja sitten vasta käyntiin.
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja 966 »

Moro, täällä päinvastainen ongelma. Olen kysynyt tästä aiemminkin, mutta silloin ei löytynyt ratkaisua tähän juttuun. Autossa uutena aito lohkolämmitin, ja siihen tehtiin ohjelmamuutos, jolla rikastettiin käynnistystä kylmässä. Toimi hyvin lohkarilla. Nyt on 1Kw:n pumpulla varustettu TT-Thermo, ja se lämmittää koko moottorin (ei vain lämpöanturia) nopeasti ja seos on turhan rikas käynnistyksessä. Polkemalla kaasua saa kierrokset laskemaan, mutta savustus on sitä luokkaa, että jotain pitäis tehdä. Alkuperäinen softa, ilman rikastusta olisi varmaan se paras ratkaisu, mutta mistä tai keneltä löytyisi?
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Täysin alkuperäisen softan saat merkkiliikkeestä.

Trionic8:iin eliSaab B207:aan ei kannata laittaa mitään vettä suoraan lämmittävää lämmitintä. Säteilylämmitin on ainoa oikea ja toimiva ratkaisu näihin. Se pelaa hyvin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JMSC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 12:31

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Luulenpa että myös nimimerkki vesa67 pystyy auttamaan tässä ongelmassa?
Periaatteessa allekirjoittaneelta löytyy myös VIN koodilla viimeisin kyseiseen runkoon sopiva alkuperäinen tehdas softa.

Mulla ihan alkuperäisessä paikassa oleva (termarin kotelossa) oleva lohkolämmitin (ei säteily) ja hyvin toimii. JC:n E85 softa sisällä.
Tuohon lämmityksessä huonoon käynnistyvyyteen on myös ihan tehtaan korjaus softaan, kun laittaa viimeisimmän kyseiselle autolle tehdyn tehtaan firmiksen ECU:uun. Siis tuohon ongelmaan ettei meinaa käynnistyä tolpasta.

Laita vaikka yyveetä jos ei muuten löydy.
JMSC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 12:31

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Apexi kirjoitti:
Ma Joulu 05, 2022 08:25
Tervehdys, uusi saabisti kyseessä.

Perheestä löytyy 93 2006 175hp turbomalli, kesällä, keväällä ja syksyllä käynnistyy erinomaisesti. Kylmien kelien tullessa lämmityspiuhasta (noin 1,5h lämmitystä) käynnistyy erittäin huonosti. Vaatii noin minuutin käynnistyksen jotta käynnistyy.

Mistä oheinen voisi johtua, mistä lähteä tutkimaan? Autossa perinteinen defan letkulämmitin.
Auttaako jos käytät avainta kaksi kertaa on asennossa ennen starttia?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Miksi tai miten se auttaisi? Ei se siinä tee muuta kuin käyttää rattilukkoa ja tunnistaa avaimen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JMSC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 12:31

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Nostaa polttoainepaineet myös ts. poltsikkapumppu käy sen ~1-2sek. Oli meinaan semmonen paineensäädin vika joka ilmeni niin että vain kylmällä ilmalla piti sahata käyntiin, ellei käyttänyt paria kertaa on asennossa että sai paineet kohdalleen linjaan.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Syy tuohon käynnistymättömyyteen vääränlaisella moottorinlämmittimellä lämmittämisen jälkeen on liian rikas seos, ei polttoaineen puute.

Minulla on ollut erilaisia softia näissä B207:ssa. On ollut Maptunia, tehtaan softia, tehtaan korjattuja softia, Maptunin korjattuja, erilaisia muunlaisia eri tekijöiden versioita mutta yksikään ei ole tähän mennessä toiminut sellaisten lämmittimien kanssa, jotka lämmittävät nestettä. Ainoastaan säteilylämmittimeen vaihtaminen ratkaisi kaikki käyntiinlähtöongelmat. Lisäksi liian rikkailla seoksilla käynnistäminen niin bensiinillä kuin etanolilla ei tee hyvää moottorille, voitelukalvoille eikä moottoriöljylle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja anv »

Ja minulla vastavuoroisesti ei ollut lohkolämppärin kanssa minkäänlaisia käynnistysongelmia oman -07 1.8t:n kanssa vuosina 2010-2020. Enkä ole kuullut että pojallakaan olisi, jolla auto nykyisin on. Lämmitys roikalla+kellolla ulkolämpötilasta (+5... -40) riippuen 0.5-3+ tuntia. Olipa joskus unohtunut kokopäiväksikin roikkaan. Vakiosoftat autossa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
JMSC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 12:31

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja JMSC »

anv kirjoitti:
Ti Joulu 06, 2022 07:57
Ja minulla vastavuoroisesti ei ollut lohkolämppärin kanssa minkäänlaisia käynnistysongelmia oman -07 1.8t:n kanssa vuosina 2010-2020. Enkä ole kuullut että pojallakaan olisi, jolla auto nykyisin on. Lämmitys roikalla+kellolla ulkolämpötilasta (+5... -40) riippuen 0.5-3+ tuntia. Olipa joskus unohtunut kokopäiväksikin roikkaan. Vakiosoftat autossa.
Sama juttu kaksi 9-3, molemmat olleet vakio softalla lohkolämppäreillä ei ongelmia.
Viimeksi muokannut JMSC, Ti Joulu 06, 2022 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JMSC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 12:31

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Pakari kirjoitti:
Ma Joulu 05, 2022 21:57
Syy tuohon käynnistymättömyyteen vääränlaisella moottorinlämmittimellä lämmittämisen jälkeen on liian rikas seos, ei polttoaineen puute.
En tiedä viittaatko nyt aloittajan auton käynnistymättömyyteen vai allekirjoittaneen paineensäädin vikaan joka siis korjautui paineensäätimen vaihdolla. Mutta melkoinen määrä huonoja softia sulla ollut jos ei mikään ole toiminut lohkolämmittimen kanssa.
Tuohon ongelmaan löytyy ihan selkeä korjaus tehtaan softasta ja ainakin JC:n E85 firmiksestä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 turbo käynnistyy huonosti lämmityspiuhasta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä niissä alkupään malleissa oli ongelmaa lohkolämmittimen kanssa. Se on ihan "tunnustettu" juttu. Sekin lienee totta, että myöhemmin niihin on tullut korjaus. Tämä korjaus sisältynee myös näihin myöhemmin tulleisiin "virisoftiin".

Omassa -03:ssa oli tehtaan alkuperäisellä ja muistaakseni myös Maptunin softalla tämä ongelma. Lohkolämmityksen jälkeen pidin itse usein vielä piuhaa paikallaan kun käynnistin. Rikastus oli aivan liian suuri. Lähti kyllä käyntiin, muttei oikein tahtonut pysyä käynnissä. Saattoi jopa sammua. Myöhemmin laitettiin JC:n biopower softa eikä tällä ollut mitään vastaavia ongelmia. Tosin, aika harvoin oli edes pelkkää bensaa tankissa. Tuli kuitenkin tämä asia koettua.

Eli turhaa tästä asiasta on vääntää, kun on lohkolämmittimen kanssa ongelmaa, niin on. Tämä on ominaisuus softassa, johon ei ole tehty tähän liittyvää korjausta. Joku siinä alkuperäisessä softassa mättää. Oletettavasti lohkolämmitin saa päällä ollessaan koneen sylinterit kuumemmaksi kuin mitä moottorin lämpötila- anturi näyttää. Siksi tulee liian suuri rikastus. Ottamalla piuha irti, niin lämpötila tasoittuu hyvin pian.

Sitä en tiedä miten tuo korjaus softaan on tehty. Itse oletan sen liittyvän jotenkin nopeampaan reagointiin rikastuksen vähentämisessä heti koneen käynnistymisen jälkeen. Koneen käynnistyttyä vesipumppu alkaa kierrrättää vettä ja lohkolämppärin saama lämpötila ero nesteessä tasoituu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin